بولتون از تمایل ترامپ برای خروج از ناتو می گوید

© AP Photo / Nikolai Petrovبولتون از تمایل ترامپ برای خروج از ناتو می گوید
بولتون از تمایل ترامپ برای خروج از ناتو می گوید
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می خواست رهبران ناتو را در اجلاس سال ۲۰۱۸ به خروج ایالات متحده از اتحادیه تهدید کند، درصورتی که آنها پشتیبانی از طرح خط لوله گاز «جریان شمالی ۲» را ادامه می دادند.

به گزارش اسپوتنیک، جان بولتون مشاور سابق کاخ سفید در مسائل امنیت ملی این موضوع را یادآوری می کند.

کتاب بولتون با نام « اتاقی که همه چیز در آن اتفاق افتاد : خاطراتی از کاخ سفید» روز سه شنبه به فروش می رسد.

بولتون می نویسد که در روز جلسه ترامپ به او زنگ زد و پرسید: تو برای بازی بزرگ امروز آماده ای؟ من می خواهم امروز این موضوع را مطرح کنم. سپس ادامه داد : « من به ناتو احترام فراوان می گذارم اما با ما عادلانه برخورد نمی کنند. از اول ژانویه همه کشورها باید ۲ درصد از درآمد ناخالص داخلی را بپردازند، ما این سهم را می خواهیم یا اینکه خارج می شویم. فعلا ما با روسیه توافق نکردیم و در ناتویی نخواهیم بود که کشوهایش میلیاردها دلار به روسیه می دهند. ما خارج می شویم در صورتی که آنها با این خط لوله گازی موافقت کنند.»

به گفته ی وی پس از این گفتگو او در خصوص تهدید ترامپ برای خروج از ناتو با وزیر امور خارجه مایک پمپئو صحبت کرد و آنها تصمیم گرفتند که وی را برای ماندن در اتحادیه متقاعد کنند اما ممکن است سهمیه بودجه اتحادیه تا حد آلمان کم شود: از ۲۲ تا ۱۵ درصد.

بولتون می نویسد که ترامپ مثل همیشه کمی دیر کرد و با این جملات وارد اتاق شد: « خوب شما آماده اید که گام تاریخی را امروز برداریم؟ و سپس جملات خود را تکرار کرد : ما خارج می شویم ما با کسانی نمی جنگیم که شما برایشان خرج می کنید.» بولتون سعی کرد که او را متقاعد کند این کار را انجام ندهد برای همین توصیه کرد از کشورهایی انتقاد کند که کمتر پرداخت می کنند.

در نهایت ترامپ توصیه بولتون را گوش کرد ، حمایت خود را از ناتو اعلام نمود اما از کشورهایی انتقاد کرد که تا به امروز بودجه دفاعی شان بسیار کم است.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала