گزارش و تحلیل

نبرد رستم با کرونای دیو از نگاه مرد هنرمند ایرانی

© Photo / Yazdan Saadiنبرد رستم با کرونای دیو از نگاه مرد هنرمند ایرانی
نبرد رستم با کرونای دیو از نگاه مرد هنرمند ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماسک هایی که نبرد رستم و کرونای دیو را به تصویر می کشند

اسپوتنیک — یزدان سعدی هنرمندی است که در روزهای کرونایی واکنش جالبی نسبت به ویروس کرونا داشته است. او معتقد است که روحیه هنرمند نسبت به افراد دیگر جامعه حساس تر است و بیشتر تحت تاثیر اتفاقات قرار می گیرد. حرفه اصلی او هنر مفهومی  (conseptcual art) است . یزدان سعدی در چند سال اخیر بیشتر حرفها و ایده هایش را از طریق مدیای نقاشی به معرض ظهور رسانده و نمایش میدهد.

او گرافیک و طراحی صنعتی خوانده و مطالعاتش در حوزه فلسفه و هنر، دین، جامعه شناسی و انسان شناسی است و یک دهه است که در حال پژوهشی گسترده و مستند کردن زندگی و هنر، هنرمندان خودآموخته (out sider art) می باشد. او در حال حاضر منتظر شبکه ای علاقمند به نوابغ هنر خود آموخته است تا فیلم های نیمه بلند مستند خود را در اختیار آنها برای پخش بگذارد. وی معتقد است که این فیلمها تاثیری بسیار گسترده روی اندیشه مردم کوچه و بازار در مورد زندگی و شیوه هنرمندانه زیستن خواهد داشت. یزدان سعدی با نگاهی متفاوت این آثار را ساخته و داعیه کارگردانی ندارد و فقط هدفش انتقال مفهومی عمیق از هنر در راستای زیست زیبای بشر است. شهرت این هنرمند ایرانی در حال حاضر علاوه بر کارها و گالری هایی که در گذشته برپا کرده است، بیشتر به علت نقاشی بر روی ماسک های بهداشتی است. او با نقاشی بر روی ماسک ها توانسته است نسبت به این اتفاق همگانی در سر تا سر جهان واکنش جالبی نشان دهد.

برای متوجه شدن هدف این هنرمند از این کار جالب، مصاحبه گزارشگر اسپوتنیک را با این هنرمند ایرانی می خوانیم:

© Photo / Yazdan Saadiیزدان سعدی، هنرمند ایرانی
نبرد رستم با کرونای دیو از نگاه مرد هنرمند ایرانی - اسپوتنیک ایران
یزدان سعدی، هنرمند ایرانی

اسپوتنیک: چه اتفاقی افتاد که به فکر نقاشی بر روی ماسک های بهداشتی افتادید؟

ماجرا از این قرار است که به علت شیوع کرونا در همه جای جهان، فشار زیادی به همه ما مانند مردم دیگر آمد چرا که همگی قرنطینه شدیم و باید از یک پوشش جدید که تا به حال نقش زیادی در زندگی ما نداشته است، استفاده می کردیم. در سبک زندگی جدید همگی باید از یک ماسک بهداشتی که همیشه نماد بیماری بوده است، برای بیرون رفتن از خانه استفاده کنیم که کار دشواری است چرا که نفس کشیدن را سخت تر می کند. به همین دلیل من تصمیم گرفتم تا با این نماد بیماری بجنگم و مفهومی را با عنوان نبرد رستم با کرونای دیو به راه بیندازم.

اسپوتنیک: کمی در مورد مفاهیم نقاشی ها بر روی ماسک ها توضیح می دهید؟

من جنگ معروف رستم با دیو سپید را تبدیل به نبرد رستم با کرونای دیو کردم. نکته جالب این است که کرونا که در نقاشی های من در هیبت دیو است، در هر اثری شکل و ماهیت جدیدی دارد. مثلا در یک جا بصورت دیو است و در جای دیگر بصورت یک زن جادوگر است. در جایی دیگر این دیو شبیه ضحاک، مار سه سر و یا اژدهاست. در جایی این دیو حتی شبیه رستم می شود و در هیبت انسان بیرون می آید.

اسپوتنیک: چرا از شخصیت های شاهنامه برای این کار استفاده کردید؟

اگر مجموعه سابق من را دیده باشید، تم چندین نمایشگاه قبلی من شاهنامه بوده است. اما در این کار هدف من ترغیب مردم به استفاده از ماسک بوده است بنابراین سعی کردم تا از الگوهای ایرانی استفاده کنم. داستان رستم و دیو سپید در کهن الگوهای ایرانیان نقش بسیار تاثیرگزاری ایفا می کند بنابراین می تواند به موفقیت هدف من که تشویق مردم به استفاده از ماسک بوده است، منجر شود و همین اتفاق نیز افتاد. این مجموعه با استقبال زیادی روبرو شد و به آمریکا رفته است. در شهر  لس آنجلس منتظر باز شدن گالری ها هستیم تا به نمایش گذاشته شود. تا به امروز نیز این کار بسیار رسانه ای و دیده شده است و استقبال خوبی از آن به عمل آمده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Sputnik Iran (@sputnik_ir)

اسپوتنیک: آیا این ماسک ها برای استفاده است و در مقیاس زیاد تهیه شده است؟

خیلی از افراد به من پیام می دهند و تصور می کنند که این ماسک ها برای استفاده است اما باید بگویم که این ماسک ها به صورت سمبلیک، نمادین و نمایشگاهی تهیه شده است و فقط نماد یک دوران است. ممکن است در حال حاضر در شرایط سختی باشیم اما وقتی چند سال از این اتفاق می گذرد، این ماسک ها بر روی دیوار بسیار جذاب خواهند بود. بنابراین این ماسک ها برای استفاده نیست البته اگر کسی قصد استفاده از آن را دارد مانعی ندارد اما فقط چند نمونه محدود موجود است که افراد می توانند آن را از طریق صفحه شخصی من در اینستاگرام تهیه کنند. قیمت جهانی این کار 150 دلار است.  این قیمت نیز نسبت به کارها و شهرت و تجربه من قیمت فوق العاده مناسبی است. معمولا با این قیمت افراد آن را بصورت تابلو در خانه خود نگهداری می کنند.

اسپوتنیک: آیا از نظر پزشکی نیز این ماسک ها تایید شده است؟

همان طور که گفتم این ماسک ها حالت نمادین دارد اما با توجه به اینکه رنگ آن آکرولیک است که پایه آن آب است و شیمیایی نیست و فکر نمی کنم ضرری داشته باشد. شخص می تواند بصورت نمادین و در زمان محدود برای یک مراسم خاص از آن استفاده کند. البته باید بگویم که این ماسک ها قابل شستشو نیست. البته فکر نمی کنم کسی هزینه 150 دلاری را متحمل شود و از این ماسک استفاده بهداشتی نماید. این ماسک بیشتر جنبه نمادین دارد و من توصیه می کنم که آن را استفاده ننمایند.

اسپوتنیک: ارتباط بین ویروس کرونا و دیو سپید شاهنامه از نگاه شما چیست؟

از نگاه من این دو بسیار به هم مرتبط هستند چرا که دیو سپید در شاهنامه نماد شرارت و بدجنسی است و ویروس کرونا هم در زندگی ما انسان ها بسیار منحوس است. در همه ما ترسی از این ویروس شکل گرفته است که سبب می شود ما از خانه بیرون نیاییم. غیر از افتادن یک اتفاق سهمگین و  وجود ویروسی مانند کرونا هیچ چیزی نمی توانست تمام مردم دنیا را به مدت طولانی در منزل نگه دارد. در داستان ها فقط وجود یک دیو بزرگ سبب می شده است تا ما از ترس آن از خانه بیرون نیاییم که دقیقا مشابه شرایط کنونی است. این ویروس نادیدنی همان قدر وحشتناک و ترسناک است که دیو سپید شاهنامه بوده است که تنها زور رستم به او می رسید و فقط رستم توانست او را شکست دهد. مفهوم این ماسک ها این است که با استفاده از این ماسک به جنگ هیولا می رویم و قادریم آن را شکست دهیم که البته در هیچ جای جهان به طور کامل این مسئله رعایت نشده است.

 

اسپوتنیک: تا به حال چه موفقیت هایی در زمینه کاری خود کسب کردید؟

من در سال های 2011 تا 2013 یک مجموعه نمایشگاه های بین المللی گرافیک داشتم که یکی از آنها برای زلزله ژاپن برگزار شد و حدود 45 کشور در آن شرکت داشتند. نمایشگاه دیگری داشتم که برای قحطی در سومالی برگزار شد و من برگزار کننده این نمایشگاه ها بودم. نمایشگاه دیگری به مناسبت سالمرگ نلسون ماندلا برگزار کردم که نمایشگاه بسیار معروفی شد. معروفترین نمایشگاه من تهران تایمز است که روی روزنامه های تهران تایمز نقاشی کردم و تمام اثرات من فروخته شد. نمایشگاه دیگر من بر روی روزنامه ایران کار کردم و با تم شاهنامه انجام شد و از آن استقبال خوبی شد.  نمایشگاه دیگری با نام شاهنامه خوانی برای حافظ داشتم که بر روی فال های حافظ در ابعاد مختلف کار شده بود که استقبال خوبی از آن انجام شد و تمام اثرات من فروخته شد. هر سه این نمایشگاه ها با استقبال مردم، هنرمندان و رسانه ها روبرو شد.

اسپوتنیک:  چه برنامه ای برای آینده کاری خود بعد از کرونا ویروس دارید؟

قبل از پیدایش ویروس کرونا، بر روی مجموعه ای کار می کردم که کرونا سبب اختلال در آن شد. من بر روی ورق مس در حال انجام کار هنری هستم. مس فلزی ایرانی است و قدیمی ترین معدن جهان، مس سرچسمه است که مربوط به دوره ساسانی است. کار بر روی مس کار سختی است چرا که رنگ را به خود جذب نمی کند اما من توانستم تکنیک کار بر روی آن را پیدا کنم. تم این کار نیز شاهنامه است و با نگاه شاهنامه ای کار می شود. نمی دانم که چه زمانی قادر به نمایش آن هستم اما در حال حاضر در حال کار بر روی آن هستم. از نمایشگاه هایی که برنامه دارم در آینده برگزار کنم، می توانم به مجموعه کافه ها در سیحون و مجموعه جغدها و کلاغ ها اشاره کنم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала