نمایندگان مجلس ایران خواستار توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط دولت شدند

© Photo / IRNAنمایندگان مجلس ایران خواستار توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط دولت شدند
نمایندگان مجلس ایران خواستار توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط دولت شدند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی، بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش اسپوتنیک، بیش از 240 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای صادر کردند که این بیانیه در نشست علنی امروز توسط علی کریمی فیروزجایی، عضو هیأت رییسه مجلس یازدهم قرائت شد.

متن این بیانیه که در پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ایران منتشر شده است، به شرح زیر است:

اسحاق جهانگیری - اسپوتنیک ایران
قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در تاریخ نیم قرن عمر معاهده NPT بالاترین سطح از همکاری و بیشترین شفافیت را با آژانس داشته است، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیاده‌خواهی آشکار می‌داند.

جمهوری اسلامی پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و نه بر اساس وظایف پادمانی خود اجرا کرده است. بر اساس آمار رسمی گزارش‌های مدیرکل آژانس تنها در 5 سال گذشته سختگیرانه‌ترین بازرسی‌ها در تاریخ آژانس شامل سالانه امکان بیش از 30 دسترسی تکمیلی و سرزده بر اساس پروتکل الحاقی در ایران انجام شده است.

بر اساس گزارش سالانه بازرسی‌های آژانس در طول زمانی 1392 تا 1398 کل بازرسی‌ها از ایران از 4 درصد به 20 درصد کل بازرسی‌های جهان و از 93 درصد کشورهای مشابه افزایش یافته است.

مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از کشورهایی که با این فضاحت آشکار همراهی نکردند، این قطعنامه غیرالزام آور را نشانه دیگر از فرهنگ سلطه حاکم بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند که به واسطه آن سال‌ها است تعدادی از اعضای دارای سلاح اتمی را که خود هیچ پایبندی به تعهدات ذیل NPT نداشته‌اند و کشورهای دیگر را از پیگیری حقوقی خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی محروم کرده‌اند.

سیاست فشار اروپایی برای به اصطلاح حفظ برجام نشان می‌دهد 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان از ابتدا نگاه سازنده و مبتنی بر احترام به حقوق ملت ایران نداشته و برجام را ابزاری برای فشار بر ایران برای تن دادن به خواسته‌های غیراصولی خود تصور کرده‌اند.

با کمال تأسف تناقض کامل رفتار و گفتار این کشورهای اروپایی که از یک سو بانی قطعنامه غیرقانونی علیه ملت ایران و از سوی دیگر مدعی پایبندی به برجام و تلاش برای حفظ آن هستند نشانگر آن است که آن‌ها بار دیگر در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شده و همگام با تلاش آنها برای تکمیل پروژه ناکام فشار حداکثری آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ای دیگر به چندجانبه‌گرایی بین‌المللی وارد کرده‌اند.

استقبال اسرائیل از قطعنامه آژانس اتمی درباره ایران - اسپوتنیک ایران
استقبال اسرائیل از قطعنامه آژانس درباره ایران

مجلس شورای اسلامی تن دادن به چنین اخاذی سیاسی آشکار را بنا نهادن سابقه‌ای غلط در پذیرش فرهنگ سلطه حاکم بر آژانس می‌داند که باعث ریشه‌دارتر شدن تبعیض ساختاری ذاتی در NPT خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی از دولت محترم می‌خواهد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و نظارت‌ها را آفلاین کند.

امید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویه نادرست و خطرناک در تعامل با جمهوری اسلامی را تصحیح و نظام پادمانی آژانس را به صورت حرفه‌ای و مستقل و نه متأثر از فشارهای سیاسی و خصمانه برخی اعضای شورای حکام اجرا کند.

مجلس شورای اسلامی قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که به پیشنهاد 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و تحت فشار رژیم حاکم بر آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی در تاریخ 30 خرداد 1399 علیه منافع ملی ایران به تصویب رسید به شدت محکوم کرده و آن را نشانه دیگر از وجود تبعیض ساختاری در آژانس بین‌المللی می‌داند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала