مصر برای مداخله نظامی در لیبی آماده می‌شود

© AFP 2023 / Louisa Gouliamakiمصر برای مداخله نظامی در لیبی آماده می‌شود
مصر برای مداخله نظامی در لیبی آماده می‌شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور مصر اعلام داشت که احتمال دارد کشورش در لیبی مداخله نظامی کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، عبدالفتاح السیسی، رئیس ‌جمهور مصر با فراخواندن ارتش این کشور برای رسیدن به آمادگی کامل، اعلام داشت که ممکن است مصر به صورت قانونی در لیبی مداخله نظامی کند.

بازگشت کارگران مصری شکنجه شده در لیبی به وطنشان  - اسپوتنیک ایران
بازگشت کارگران مصری شکنجه شده در لیبی به وطنشان

السیسی اظهار داشت که مصر تهدیدات مستقیمی را از پشتیبان "تروریست‌های مزدور و شبه نظامیان" در لیبی متحمل شده است؛ بنابراین هر گونه مداخله نظامی از سوی قاهره در حال حاضر مشروع است.

به گفته رئیس ‌جمهور مصر، هدف از استفاده از نیروی نظامی حفاظت از مرزهای مصر به طول ۱.۲ هزار کیلومتر و همچنین دستیابی به آتش بس و استقرار صلح و نظم در کشور همسایه است. السیسی در این راه از حمایت امارات متحده عربی و عربستان سعودی برخوردار است.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که از خلیفه حفتر فرمانده «ارتش ملی لیبی» حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل این شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала