قاره جدیدی در اقیانوس هند در حال شکل گیری است

CC BY-SA 3.0 / Simisa / Aldabra Islands قاره جدیدی در اقیانوس هند در حال شکل گیری است
قاره جدیدی در اقیانوس هند در حال شکل گیری است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان پیدایش قاره جدیدی را در اقیانوس هند کشف کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، زمین شناسان فرانسوی و استرالیایی ترکیب سنگ‌ها در جنوب اقیانوس هند را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که تولد قاره جدید در آنجا آغاز شده است. نتایج این تحقیق در ژورنال Terra Nova منتشر شده است.

پوسته قاره ای در مرزهای قاره ها و اقیانوس ها رشد می کند، در مناطق به اصطلاح فرورانش، جایی که صفحات لیتوسفر اقیانوسی زیر این قاره فرو می‌روند و به گوشته کره زمین می روند.

وقوع پدیده ناشناخته علمی در قطب جنوب - اسپوتنیک ایران
وقوع پدیده ناشناخته علمی در قطب جنوب

در نتیجه اختلاط و تجدید ساختار با مواد پایه صفحات قاره ای، ماگما گرانیتی شکل می گیرد. با بالا آمدن، لایه بالایی و به اصطلاح گرانیت قاره ها را تشکیل می‌دهد.

این لایه بیرونی، از دیدگاه زمین شناسی، اقیانوس و قاره ها را متمایز می کند، زیرا پوسته اقیانوسی عمدتا از بازالت ها تشکیل شده است  که در نتیجه ذوب ماده گوشته شکل می گیرد.

دانشمندان تحقیقاتی را در مورد جزایر کرگولن انجام داده اند که در اقیانوس هند در نزدیکی قطب جنوب واقع شده است. آنها نشان می دهند که ماگما گرانیت (پوسته قاره ای) نه تنها در مناطق فرورانش بلکه در مرکز اقیانوس نیز می تواند تشکیل شود، احتمالاً این منشأ قاره ها است.

نویسندگان این فرضیه را مطرح کرده‌اند كه توده سنگی جزیره كرگولن در واقع "جنین قاره" است كه طی میلیون ها سال به یك قاره تمام عیار تبدیل می شود. برای نتیجه گیری نهایی، لازم است که به طور مفصل در مورد ترکیب شیمیایی سینین‌ها تحقیق شده و تاریخچه تکامل آن بازسازی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала