تشدید تنش در مرز هند و نپال

CC0 / Pixabay / نپال و تنش مرزی با هند
نپال و تنش مرزی با هند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نپال تصمیم گرفت مناطق مورد مناقشه با هند را به خاک خود ملحق کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی محلی « NDTV»، پارلمان نپال در یک نشست ویژه بر له لایحه قانون اساسی در باره تغییر نقشه سیاسی کشور رأی داد که مناطق کالاپانی، لیمپیادورا و لیپولخ را بخشی از خاک نپال به حساب آورده است.

لیپولخ هند و چین را بهم پیوند میدهد. منطقه کالاپانی، منطقه مورد مناقشه بین دهلی و کاتماندو است که در حال حاضر تحت کنترل هند قرار دارد. این لایحه برای رأی گیری به مجلس ملی ارائه خواهد شد.  72 ساعت به قانونگذاران وقت داده می شود تا این لایحه به تصویب برسد، اگر نیازی برای آن بروز کند. اگر مجلس ملی این سند را به تصویب برساند و رئیس جمهور آن را مورد تأیید قرار بدهد، اجرای آن قانونی خواهد شد.

ابراز آمادگی ایران برای ارسال گاز به هند، پاکستان و عمان - اسپوتنیک ایران
ابراز آمادگی ایران برای ارسال گاز به هند، پاکستان و عمان

اوضاع بین دو کشور پس از آن وخیم شد که 8 ماه مه، وزیر دفاع هند جاده 80 کیلومتری را افتتاح کرد که لیپولخ را به شهر دخارچول متصل می کند. مقامات نپال واکنش سختی نشان دادند و اعلام کردند که این جاده از خاک نپال می گذرد. هند حرف آنها را رد کرد و گفت که این جاده در بخش مرزی هند قرار دارد.

مسئولین دولتی هند در واکنش به انتشار نقشه جدید نپال که بخش های مورد مناقشه کالاپانی، لیمپیادورا و لیپولخ را بخشی از خاک نپال به حساب آورده است، اعلام کردند: این اقدام دولت کاتماندو دیگر جایی برای مذاکره باقی نگذاشته است. این پیام دولت هند که در نپال مورد توجه قرار نگرفته، عملا نتوانسته مانع پیشرفت لایحه پیشنهادی دولت و تصویب آن در پارلمان این کشور شود.

مقامات نپال بارها خواستند این مشکل از طریق مذاکره حل شود ولی با بی توجهی دهلی نو مواجه شده اند. نپال نیز مانند چین به ساخت جاده‌ای معترض است که هند آن را تا مناطق مورد مناقشه کشیده و این جاده می تواند برای استفاده نظامی استفاده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала