اعلام نظر سازمان ملل درباره منشأ موشک هایی که به اهداف سعودی حمله کردند

© Sputnikاعلام نظر سازمان ملل درباره منشأ موشک هایی که به اهداف سعودی حمله کردند
اعلام نظر سازمان ملل درباره منشأ موشک هایی که به اهداف سعودی حمله کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته می شود موشک های کروزی که از آنها برای حمله به تأسیسات شرکت دولتی نفتی سعودی آرامکو و فرودگاهی در عربستان سعودی در سال 2019 استفاده دارای "منشأ و خاستگاه ایرانی" بودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز،  این سند که هنوز در اختیار عموم قرار نگرفته، به اجرای مفاد قطعنامه 2231 اختصاص یافته است. دبیر کل دو بار در سال درباره این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل گزارش می دهد. در گزارش قبلی در ماه دسامبر ، آمده است كه سازمان ملل قادر به تأیید استفاده از موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در ماه سپتامبر نیست.

در سند جدید آمده است كه سازمان ملل بخش هایی از سلاح های مورد استفاده برای حمله به تأسیسات نفتی عفیف را در ماه مه 2019 ، فرودگاه بین المللی ابها در ژوئن و اوت  و تأسیسات موجود در معادن بقیق  و حریص در ماه سپتامبر را مورد بررسی قرار داده است.

احضار سفیر عربستان در دانمارک به دلیل حمایت ریاض از عناصر تروریستی در ایران - اسپوتنیک ایران
احضار سفیر عربستان در دانمارک به دلیل حمایت ریاض از عناصر تروریستی در ایران

در گزارش 14 صفحه ای دبیر کل سازمان ملل آمده است: " دبیرخانه معتقد است كه موشک های كروز و یا قطعات آن که در چهار حمله مورد استفاده قرار گرفته اند دارای منشأ ایرانی بوده اند." اعلام شده است که طبق نتیجه گیری های انجام شده همچنین هواپیماهای بدون سرنشین  شرکت کننده در حملات ماههای مه و سپتامبر سال 2019 دارای "منشأ ایرانی" بوده اند.

به گزارش رویترز، نتیجه گیری در مورد منشاء سلاح ها بر اساس ویژگی های طراحی و نوشته های روی آنها به زبان فارسی انجام شده است.

14 سپتامبر، تاسیسات و پالایشگاه های نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک مورد حمله قرار گرفتند. جنبش انصارالله یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و آن را حمله‌ای پهپادی نامید. از سوی دیگر  ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حملات قلمداد نمود که ایران این اتهام را رد کرد. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала