چطور از بیماران کرونایی مراقبت کنیم؟

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر چطور از بیماران کرونایی مراقبت کنیم؟
چطور از بیماران کرونایی مراقبت کنیم؟
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علائم جدید بیماری کرونا شامل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد و اسهال است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند. تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته‌شده‌اند، موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسانها می‌شوند.

ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است.علایم این بیماری تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند. بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند.

در کتابچابه‌ای که توسط دکتر مسعود فلاحی خشکناب ( رئیس انجمن علمی پرستاری ایران) و زهرا حسینی نوده دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی (رفرنس فلاحی خشکناب م، حسینی نوده ز، کتابچه مراقبت در منزل در کووید۱۹، ناشر:انجمن علمی پرستاری ایران تهران، ۱۳۹۹.) گردآوری شده است توصیه‌های خوب و مفیدی درباره مراقبت از بیماران کرونایی شده که در زیر آمده است:

تمیز کردن و ضدعفونی لباس و ملحفه

لباس‌ها، ملحفه‌ها و حوله‌های بیمار را با پودرهای شوینده و آب در دمای ۶۰  الی ۹۰ درجه سانتیگراد بشویید و سپس به طور کامل با بالاترین دمای ممکن خشک کنید.

ملحفه‌های آلوده را تا زمان شستشو داخل یک محفظه دربسته بگذارید. از تکان دادن این محفظه یا تماس مستقیم دست و لباس‌هایتان با داخل آن خودداری کنید

زمانی که در حال جابجا کردن لباس‌های کثیف بیمار هستید، از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید

لباس‌های کثیف فرد بیمار می‌تواند با لباس‌های دیگران همزمان در ماشین لباسشویی شسته شود .

دست‌های خود را قبل و بعد از استفاده از ماشین لباسشویی و قبل و بعد از استفاده از خشک کن بشویید .

سبد لباس‌های کثیف را نیز در انتها شسته و ضدعفونی کنید و پس از آن دست‌های خود را بشویید .

دفع زباله‌ها

دستکش‌ها، ماسک‌ها و دیگر زباله‌های تولید شده در طول مراقبت در منزل بایستی که داخل یک سطل آشغال درب دار در اتاق بیمار قرار بگیرند و سپس به عنوان زباله عفونی دفع شوند. وظیفه جمع‌آوری زباله‌های عفونی برعهده شهرداری است .

کرونا همچنان در کمین ایرانیان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کرونا همچنان در کمین ایرانیان

ضدعفونی کردن سطوح نرم

سطوحی مانند مبل پارچه‌ای، فرش و کفپوش‌های پارچه ای را با استفاده از مخلوط آب و صابون یا تمیز کننده‌های مناسب سطوح تمیز کنید . بطوریکه استفاده از جاروبرقی و وکیوم نیز می‌تواند مناسب باشد.

ضدعفونی کردن وسایل الکترونیکی

برای ضدعفونی کردن وسایل الکترونیکی مانند گوشی موبایل، تبلت و صفحات لمسی و کیبوردها و ریموت کنترل‌ها به این صورت عمل کنید:

یک صفحه قابل پاک کردن مانند گلس بر روی صفحه وسیله الکترونیک قرار دهید.

دستورالعمل کارخانه سازنده وسیله را پیدا کرده و بر اساس آن عمل کنید. در صورتی که دستورالعملی وجود نداشت از تمیز کننده‌های الکلی که حداقل ۷۰ درصد الکل داشته باشند استفاده کرده سطح مورد نظر را پس از ضدعفونی کاملا خشک کنید.

چه زمانی لازم است تا از ماسک صورت و دستکش استفاده کنید

برای فرد بیمار برای محافظت در مقابل ترشحات تنفسی، بیمار تا جای ممکن باید از ماسک پزشکی به طور روزانه آن را عوض کند.

بیمار بایستی زمانی که برای مراجعه به پزشک از خانه خارج می‌شود یا داخل خانه در اطراف دیگر اعضای خانواده است از ماسک صورت استفاده کند.

ماسک صورت از انتشار ویروس از فرد بیمار به دیگران و از پرتاب قطرات تنفسی به سمت دیگران جلوگیری می‌کند.

استفاده از ماسک صورت برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود

همچنین کسانی که هر نوع مشکل تنفسی دارند و یا نمی‌توانند بدون کمک فرد دیگری ماسک را از صورت خود بردارند بهتر است از ماسک صورت استفاده نکنند.

افرادی که نمی‌توانند ماسک پزشکی را تحمل کنند باید بهداشت تنفسی سفت و سختی را رعایت کنند. آن‌ها باید دهان و بینی خود را در هنگام عصر و سرفه با یک دستمال کاغذی بپوشانند. هر چیزی که دهان و بینی با آن پوشانده شده است بایستی پس از استفاده به طور مناسب دفع یا تمیز شود. می‌توانید دستمال‌ها را با آب و صابون یا شوینده‌های دیگر تمیز کنید .اما فرد مراقب بیمار زمانی که مراقبان در اتاق بیمار هستند باید یک ماسک پزشکی بپوشند به طوری که دهان و بینی آن ها را بپوشاند. در زمان استفاده از ماسک نباید به آن دست زد.

اگر ماسک توسط ترشحات، مرطوب یا کثیف شد بلافاصله باید با یک ماسک خشک و تمیز تعویض شود .

کرونا؛ سوئد چه راهی انتخاب کرده است؟   - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کرونا؛ سوئد چه راهی انتخاب کرده است؟

ماسک را با استفاده از تکنیک مناسب از صورت خود باز کنید به این صورت که از محل اتصال ماسک به صورت (مثل بند یا کش) گرفته و آن را از صورت خود جدا کنید. هرگز به جلوی ماسک دست نزنید. بلافاصله پس از این کار ماسک را به طور مناسب دفع کنید و دست های خود را بشویید.

از تماس مستقیم با مایعات بدن بخصوص ترشحات تنفسی و دهانی و مدفوع بیمار خودداری کنید. زمانی که قرار است با خون، مدفوع یا مایعات بدن فرد بیمار مانند بزاق، ترشحات، استفراغ و ادرار بیمار در تماس باشید حتما دستکش یکبار مصرف بپوشید.

دستکش‌های استفاده شده را در داخل سطل آشغال درب دار انداخته و بلافاصله دست‌های خود را بشویید.

دستکش و ماسک را دوباره استفاده نکنید. دستکش‌های یکبار مصرف مانند نیتریل یا لاتکس بایستی بلافاصله پس از استفاده دور انداخته شوند.

پس از استفاده از دستکش‌های چند بار مصرف، بایستی آنها را با آب و صابون شسته و سپس با محلول هیپوکلریت سدیم % ۱/۰ ضد عفونی کنید.

پایان قرنطینه

کسانی می‌توانند به شرایط مراقبت در منزل و قرنطینه خانگی پایان دهند که دو آزمایش پی سی آر کرونا آن‌ها که با فاصله ۲۴ ساعت به عمل آمده باشد منفی گزارش شده باشد. اگر امکان انجام تست مقدور نباشد سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که افراد قرنطینه خانگی خود را به مدت دو هفته دیگر پس از از بین رفتن علائم شان ادامه دهند.

 

وقتی از خانه خارج می شوید فاصله ۳ متری خود از دیگران را رعایت کنید و حتماً ماسک بزنید

مدیریت تماس‌های مراقبان

افراد شامل مراقبان بهداشتی و مراقبان خانگی که در معرض تماس با بیماران مشکوک به کووید-۱۹ هستند به عنوان افراد در معرض تماس در نظر گرفته می‌شوند و بایستی وضعیت سلامتی خود را به مدت ۱۴ روز پس از آخرین تماس با فرد بیمار پایش کنند

فرد در معرض تماس کسی است که دو روز قبل تا ۱۴ روز پس از شروع نشانه های بیماری، با بیمار کووید-۱۹ به شرح زیر در تماس بوده باشد. داشتن تماس چهره به چهره با بیمار کووید-۱۹ در فاصله کمتر از یک متر و به مدت ۱۵ دقیقه مراقبت مستقیم از بیمار کووید-۱۹ بدون استفاده از تجهیزات محافظت شخصی مانند ماسک، شیلد و دستکش ماندن در یک محیط بسته با یک بیمار کووید-۱۹ شامل اتاق کار، کلاس درس، اتاق خانه، یا شرکت در دورهمی با شرایط مشابه برای هر مقدار زمان. مسافرت رفتن با بیمار کووید-۱۹ بدون رعایت فاصله حداقل یک متری با وی. و دیگر موقعیت‌هایی که به وسیله ارزیابی خطر محلی تعیین شده باشد.

 

اگر یک فرد در معرض تماس علایم بیماری را نشان داد بایستی مراحل زیر را طی کند:

به مرکز درمانی که از قبل تعیین شده است اطلاع دهد که علائم بیماری در حال ظاهر شدن هستند. هنگام مراجعه به مرکز درمانی از ماسک استفاده کند.

تا حد امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خودداری کرده و با یک ماشین شخصی که همه پنجرههای آن باز هستند به مرکز درمانی مراجعه کند. استفاده از آمبولانس نیز میتواند گزینه مناسبی باشد.

رعایت بهداشت تنفسی و بهداشت دست و فاصله اجتماعی (حداقل یک متر) در هنگام انتقال به مرکز درمانی و همچنین در خود مرکز درمانی الزامی است.

تمام سطوحی که ترشحات تنفسی یا دیگر مایعات بدن فرد مورد نظر با آن‌ها در ارتباط بوده است یا در هنگام انتقال به مرکز درمانی با آن‌ها در تماس است بایستی با صابون یا شوینده دیگر شسته شده و سپس با محلول وایتکس رقیق شده خانگی ضدعفونی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала