ورود بخت آزمایی به صنعت خودرو؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ورود بخت آزمایی به صنعت خودرو؟
ورود بخت آزمایی به صنعت خودرو؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: عرضه خودرو در بورس مزیتی به نام شفافیت دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت که عرضه خودرو در بورس مزیتی به نام شفافیت دارد.

مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر افزود:« شیوه فعلی پیش فروش خودرو هم در بعد قیمت گذاری و هم بعد شیوه فروش ایرادات متعددی دارد. در شیوه پیش فروش فعلی پدیده عجیبی رخ داده است و برای اولین بار، بخت آزمایی نیز وارد صنعت خودرو شده است در حالی که کاملاً روشن است که این شیوه کاملاً غلط است.

بالا رفتن بی سابقه قیمت برنج خارجی در ایران  - اسپوتنیک ایران
بالا رفتن بی سابقه قیمت برنج خارجی در ایران

مقایسه قیمت‌های کالاها در صنایع دیگر با صنعت خودرو نشان می‌دهد که قیمت‌های خودرو باید بیشتر افزایش پیدا کند و قیمت گذاری شورای رقابت اشتباه است البته این موضوع به معنای طرفداری از خودرو سازها نیست بلکه به این معنا است که نباید قیمت گذاری به شیوه‌ای انجام شود که فقط دلال‌ها سود کنند.

به کمک آنالیز قیمتی یک سری ضرایب شاخص قیمت ایجاد بشود تا قیمت خودرو به وسیله ضرایب شاخص قیمت تعیین شده و با توجه به تورم اعلامی بانک مرکزی به صورت ماهانه یا فصلی به روز شود.

همچنین افزایش قیمت در هر روز حتماً باید محدوده مشخصی داشته باشد و به طور مثال هر روز بیش از ۲ تا ۳ درصد بیشتر نتواند افزایش داشته باشد مضاف بر اینکه باید حجم مبنای فروش نیز وجود داشته باشد تا اگر دو حواله با قیمت مثبت ۳ درصد معامله شدند، قیمت سایر حواله‌ها مثبت ۳ درصد نشود.

البته باید یک الزامی هم برای کارخانه‌ها ایجاد کرد تا آن‌ها مجبور باشند خودروهای صفر خود را فقط در بورس عرضه کنند که البته برای این کار می‌توان کد یکتایی در نظر گرفت که ناجا صرفاً با آن کد خودروها را پلاک کند تا به این شیوه فروش خودرو خودرو سازها برای مردم و نهادهای نظارتی شفاف شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала