چرا ایرلاین ها پول بلیت مردم را پس نمی‌دهند؟

© AFP 2023 / Atta Kenareهواپیما
هواپیما - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از شیوع ویروس کرونا، قرار شد هزینه بلیت‌های خریداری شده بدون کسر خسارت کنسلی، به مسافران عودت داده شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، رئیس انجمن شرکت های خدمات مسافرت هوایی ایران همچنان نسبت به اهمال در بازپس گیری پول مردم از ایرلاین های داخلی و خارجی انتقاد می کند.

حرمت الله رفیعی در این خصوص اظهار داشت:«در حال حاضر بیش از ۳ ماه از دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر استرداد وجه بلیت‌ها بدون کسر خسارت کنسلی، می‌گذرد و به طور خاص، ایرلاین‌های داخلی و خارجی به مردم هنوز این وجوه را مسترد نکرده‌اند.

پیش از شیوع کرونا، بیش از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان پول بلیت هواپیما همراه با هزینه اقامت و تور و هتل برای دوره سفرهای نوروزی ۹۹ به مردم فروخته شده بود این در حالی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان به مردم بازپس داده‌ایم. بنابراین ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر باید به مردم بازپس بدهند.

تبلیغات، مهمترین چالش ایران در صنعت گردشگری - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تبلیغات، مهمترین چالش ایران در صنعت گردشگری

ترکیش ایر، امارات، لوفت هانزا، اوکراین ایر، ماهان و ایران ایر جزو اصلی ترین ایرلاین‌های بدهکار به مردم هستند؛ این پول‌ها در حساب‌های بانکی شرکت‌های هواپیمایی باقی مانده و از محل سود حاصل از گردش این منابع، به پرسنل خود حقوق می‌دهند.

بخش عمده‌ای از ۴۰۰ میلیارد تومان از وجوه بلیت‌ها به مشتریان ایرلاین‌ها بازگردانده شد. مهم این است که پول مردم عودت داده شود. آژانس‌های مسافرتی هم که وجوه بلیت‌ها را عودت نکرده‌اند، باید بلافاصله اقدام به استرداد پول مردم کنند. همچنان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از این پول‌ها در اختیار ایرلاین‌ها باقی مانده است.

میانگین حقوق پرسنل آژانس‌ها، ۳ میلیون تومان است. ۴ ماه است که دفاتر گردشگری درآمدی ندارند. بنابراین تسهیلاتی که به ازای هر نفر ۱۲ میلیون تومان پرداخت می‌شود، عیناً به عنوان حقوق عقب افتاده پرسنل آژانس‌ها مصرف می‌شود و آنکه باید این تسهیلات را بازپس بدهد، مالکان آژانس‌ها هستند. به نظر من این تسهیلات برای ایجاد گردش مالی برای بانک هاست نه راه اندازی صنعت حمل و نقل هوایی.

یکی از تسهیلاتی که در ایران به شرکت‌های خدمات مسافرتی داده‌اند، امهال سه ماهه قبوض آب و برق و گاز و تلفن آنها بوده است ولی هزینه یک ماه این قبوض برای شرکت‌های گردشگری، هزینه یک میهمانی چند نفره مدیران آژانس‌های مسافرتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است! یا اینکه می‌گویند هزینه مالیاتی آژانس‌ها، سه ماه امهال می‌شود ولی باید آن را حذف کنند نه اینکه امهال کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала