جزئیاتی جدید از آخرین ماهواره ساخت ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / جزئیاتی جدید از آخرین ماهواره ساخت ایران
جزئیاتی جدید از آخرین ماهواره ساخت ایران 
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه ایران بیان داشت که همه زیر سیستم های ماهواره نور در حال حاضر فعال هستند و ثمردهی ماهواده شروع شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، سوم اردیبهشت ماه سال جاری، نیروی هوافضای سپاه پاسداران اولین ماهواره خود با نام نور را بوسیله ماهواره‌بر قاصد در مدار 425 کیلومتری زمین قرار داد.

پرتاب این ماهواره به فضا به عنوان اولین ماهواره در حوزه نظامی ایران، بازتاب‌های زیادی در داخل و خارج از کشور داشت.

سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم درخصوص ماهواره‌بر قاصد توضیح داد : شاید مهمترین دستاورد ما این بود که به فناوری موتورهای سوخت جامد با نازل متحرک و بدنه‌های کامپوزیتی سبک دست یافتیم.

وی افزود: موضوع دیگر، مسئله تاکتیکی بودن ماهواره‌بر قاصد بود که آن هم در داخل کشور برای اولین بار رخ داد.

خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
آغاز پروژه پایش ماهواره ای تغییرات خطوط ساحلی خلیج فارس +عکس

سردار جعفر آبادی خاطر نشان کرد: در حقیقت اگر ماهواره‌بر ثابت باشد، به دلیل محدودیت‌هایی که در پرتاب وجود دارد، پرتاب تنها در زوایای خاصی نسبت به مدار استوا امکان‌پذیر خواهد بود که به آن زاویه میل مداری (inclination) گفته می‌شود. یعنی اگر ماهواره‌بر ثابت باشد، این زوایا محدود می‌شوند.

وی بیان داشت: کشور ما یک کشور پهناور است که به لحاظ ژئوپلتیک در بالای اقیانوس هند قرار گرفته و برای همین، اگر ماهواره‌بر ما تاکتیکی باشد، این امکان را داریم که در هر زاویه مداری که نیاز باشد، پرتاب را انجام دهیم. این امکان در ماهواره‌بر قاصد حاصل شد. یعنی می توانیم از هر گوشه کشور و با هر زاویه‌ای که بخواهیم این کار را صورت دهیم.

سردار سپاه گفت: ویژگی دیگر این بود که در این عملیات، مکانیزم‌های جدایش که طی 3 مرحله اتفاق افتاد، همگی تست شد و این چون در نمونه‌های آینده هم شبیه است، در واقع خیال ما را برای آینده راحت می‌کند.

وی ادامه داد: کلیات قاصد-2 همین است که موتور مرحله اول آن از سوخت مایع به سوخت جامد تغییر می‌کند و البته بهینه‌سازی و سبک‌سازی‌هایی هم صورت خواهد گرفت تا ماهواره‌های سنگین‌تر با ابعاد بزرگ‌تر را در ارتفاع مداری بزرگ‌تر قرار دهد.

سردار جعفر آبادی در خصوص اینکه عمر این ماهواره چقدر است گفت:عرض کردم که عمر مداری در این ارتفاع، بین 1.5 تا 2.5 سال است و البته موضوعات دیگر مثل عمر الکترونیکی و زیرسیستم‌‌ها هم مطرح است که خوشبختانه تا امروز هیچ مشکلی وجود نداشته و همه زیرسیسیتم‌ها فعال هستند و امیدواریم این روند تا 2 سال آینده هم ادامه پیدا کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала