دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران: در نامه فیفا به تعلیق اشاره نشده است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران: در نامه فیفا به تعلیق اشاره نشده است
دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران: در نامه فیفا به تعلیق اشاره نشده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که در نامه فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، مطلقاً به تعلیق فدراسیون ایران اشاره نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، مهدی محمد نبی دبیر کل فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با سایت رسمی فدراسیون فوتبال، درباره پروتکل‌های برگزاری مسابقات در شرایط شیوع و مبارزه با ویروس کرونا اظهار داشت: آغاز مسابقات فوتبال در هر کشوری باید با تصمیم و سیاست‌های دولت‌ها باشد و این موضوع عیناً در تمامی کشورهایی که مجوز برگزاری مسابقات‌شان داده شد، انجام شده است.

فیفا - اسپوتنیک ایران
فیفا فدراسیون فوتبال ایران را به تعلیق تهدید کرد

وی ادامه داد: بیان ساده‌تر این موضوع این است که اگر وزارت بهداشت به نمایندگی از دولت اجازه آغاز مسابقات را بدهد، متولیان برگزاری فوتبال در هر کشور باید با نهادهای بهداشتی هماهنگی داشته و قدم به قدم با رعایت پروتکل‌ها پیش بروند. از طرفی فیفا جدیدترین پروتکل‌های آغاز مسابقات را اعلام کرده است. این پروتکل در سندی 19 صفحه‌ای جهت اطلاع همه - و نه فقط 211 کشور عضو‌ فیفا - در سایت فدراسیون جهانی منتشر شد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران درباره روند مربوط به برگزاری مسابقات تصریح کرد: هرگونه تصمیم در این باره باید از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اعلام شود. اینکه باشگاه‌ها به صورت تک تک و از طریق رسانه‌ها مطالب را بازگو کنند، در پروتکل‌های بین‌المللی وجود ندارد و می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

نبی با اشاره به اظهار نظر اعضای تیم‌های مختلف گفت: نکته مهم این است که بازگویی این مسائل از سوی اعضای باشگاه‌ها، بازتاب رسانه‌ای بین‌المللی و حتی تبعات سنگینی برای کل ساختار فوتبال ایران خواهد داشت و لذا شایسته است مسئولان باشگاه‌ها در این قسمت، دقت نظر بیشتری داشته باشند. در دنیای امروز مباحث به صورت کامل رصد می‌شود و همه ما در اتاق شیشه‌ای در حال فعالیت هستیم. بنابراین بیان دیدگاه‌ها می‌بایست در مسیری انجام شود که به کلیت فوتبال کشور و اقتدار فوتبال ما در سطح جهان، آسیبی وارد نکند.

وی افزود: فدراسیون‌های عضو فیفا در نهایت، نقطه تماس میان فوتبال آن کشور با فدراسیون بین‌المللی فوتبال هستند و در واقع فیفا، فدراسیون فوتبال آن کشور را به رسمیت می‌شناسد. لذا اگر قرار بر این باشد تصمیمی در کلیت فوتبال و مثلاً برگزاری مسابقات باشگاهی هنگام شیوع و مبارزه با ویروس کرونا گرفته شود، فیفا با مسئولان باشگاه‌ها جلسه نمی‌گذارد؛ بلکه این فدراسیون فوتبال است که محل ارتباط میان دو نهاد است.

دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران تصریح کرد: بار دیگر از کلیه مسئولان محترم باشگاه‌ها درخواست می‌کنم با عنایت به موارد ذکر شده، همچون همیشه به اظهارات و مصاحبه‌های خود دقت نظر ویژه‌ای داشته باشند و در درون مجموعه و ساختار باشگاه، طرح مشخص و ساز و کار معینی را برای انتقال پیام‌های خود به فضای افکار عمومی و رسانه‌ها در نظر بگیرند. بدون شک تاوان سخنان حاشیه ‌برانگیز و احساسی را نه اقلیتی خاص، بلکه کل فوتبال ایران خواهد داد.

فدراسیون فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
آیا اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران ممکن است؟

نبی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان لیگ با استناد به پروتکل مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در ورزش که مورد تایید وزارت بهداشت هم بوده، برنامه تمرینات و شروع مسابقات لیگ‌های برتر و دسته‌های اول، دوم و سوم را در نامه مورخ 30 اردیبهشت به باشگاه‌ها ابلاغ کرد. بر این اساس تیم‌های حاضر در این مسابقات، تمرینات خود را از خرداد آغاز کردند و فدراسیون و سازمان لیگ مطابق مصوبات قانونی و لازم‌الاجرا، برنامه‌های تمرینات و مسابقات را اجرا می‌کنند.

وی درباره نشست ویدیو کنفرانس AFC با نمایندگان فدراسیون‌ها و لیگ‌های حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا عنوان کرد: این جلسه روز چهارشنبه از ساعت 15، به وقت محلی مالزی برگزار شد.اعضای دپارتمان مسابقات، بخش تجاری و همچنین نمایندگان لاگارد اسپورت هم در این نشست حضور داشتند. AFC قبلاً از همه فدراسیون‌ها، استعلامی گرفته بود که تصمیم‌ آنها درباره لیگ‌های داخلی خود بر اساس پروتکل‌های ابلاغی دولت‌ها به چه صورت است. در نهایت مشخص شد تا اول تیر، لیگ‌های داخلی کشورهای غرب آسیا که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند، آغاز شده یا در شرف آغاز است. کنفدراسیون از آغاز دوباره لیگ‌های داخلی ابراز خوشحالی کرد. مسئولان کنفدراسیون همچنین اعلام کردند که مسابقات تحت نظر AFC، براساس پروتکل‌های اجرایی هنگام شیوع کرونا، سه روز قبل و یک روز پس از بازی‌ها می‌بایست توسط فدراسیون‌ها به انجام برسد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران درباره وضعیت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر تصریح کرد: AFC در این باره با فیفا مذاکراتی داشته است و در نهایت، پیشنهاد برگزاری چهار مسابقه باقیمانده این مرحله در فیفادی اکتبر و نوامبر است. بدین ترتیب که 8 و 13 اکتبر (17 و 22 مهر) و 12 و 17 نوامبر 2020 (22 و 27 آبان) این مسابقات به انجام برسد. این پیشنهاد از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام گرفته و قرار است فیفا در این باره اطلاع‌رسانی نهایی را انجام دهد‌. همچنین مقرر شد قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در ژانویه 2021 صورت پذیرد و آغاز این مسابقات از مارچ 2021 خواهد بود.

ابعاد جدید قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
ابعاد جدید قرارداد ویلموتس با فوتبال ایران

نبی درباره ادامه مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و همچنین مرحله یک ‌شانزدهم نهایی این مسابقات گفت: AFC پیشنهادهای کشورهای مختلف را در این باره دریافت کرده و ارزیابی‌های لازم را انجام داده است. قرار است با توجه به مکاتبات قبلی، درباره چگونگی برگزاری مسابقات تصمیم‌گیری شود‌. دو بازه زمانی یا از 14 تا 29 سپتامبر (24 شهریور تا 8 مهر) و یا از 21 اکتبر تا 4 نوامبر 2020 (30 مهر تا 14 آبان) در این خصوص در نظر گرفته شده است. پس از بررسی نهایی، کمیته مسابقات تصمیم نهایی را می‌گیرد.

وی درباره شایعات مطرح شده در مورد خطر تعلیق فوتبال ایران گفت: همانطور که بارها در روزهای اخیر از سوی فدراسیون فوتبال شفاف‌سازی صورت گرفت، روز 9 خرداد نامه‌ای از سوی فیفا به ایران رسید که در آن، به تعداد بسیار محدودی از مواردى که مد نظر فیفا بود، اشاره شده بود. در این نامه‌ای مطلقاً به چنین مسئله‌ای اشاره نشده است. در حال حاضر به واقع مشکلى براى فدراسیون وجود ندارد‌. در این مسیر لازم است با همدلى، حمایت و همراهى به تکمیل این فرایند کمک کنیم. متاسفانه گاهی اوقات به برخی شایعات علیه فوتبال ملی دامن زده می‌شود که باعث تعجب و تاسف است و نباید تحت هیچ عنوان تکرار شود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال خاتمه خاطرنشان کرد: پیرو اطلاعیه قبلی انتشار مدارک و اسناد مرتبط با فدراسیون از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی، بدون داشتن مجوز رسمی از سوی فدراسیون فوتبال، به منزله دخالت شخص ثالث در امور فدراسیون تلقی شده و می‌بایست در مراجع قانونی پاسخگویی صورت پذیرد. به ویژه در بخش موضوعات مطروحه علیه فوتبال ملی، به هیچ وجه گذشت نخواهیم کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала