نگاهي بر قتل رومينا اشرفي از ديدگاه حقوقی

© Fotolia / BortN66نگاهي بر قتل رومينا اشرفي از ديدگاه حقوقی
نگاهي بر قتل رومينا اشرفي از ديدگاه حقوقی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
براي جلوگيری از قتل های ناموسی، نياز به اقدامات فرهنگی گسترده دارد من جمله به مادرها، دختران و حتي پسران کوچک، نوجوانان اموزش داد که حقوق زنان را رعایت کنند.

حقوق دان و وکیل فاطمه ثنایی نسب در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک به ماجرای قتل دختر 14 ساله به نام رومینا اشرفی توسط پدرش از دیدگاه حقوقی پرداختند.

امیر تتلو، خواننده جنجال آفرین ایرانی  - اسپوتنیک ایران
واکنش متفاوت تتلو به مرگ دختری نوجوان که به دست پدرش به قتل رسید +ویدئو، عکس

چرا قتل های ناموسی اتفاق می افتد و چه کسی قاتل اصلی محسوب می گردد؟ مهمترین عامل در قتل های ناموسی باورهای فرهنگی به معنای عوامل مرد سالاری می باشد. در پرونده رومینا تحرکیات توسط خویشاوندان و همچنین انتشار عکس های خصوصی توسط پسر مورد علاقه رومینا در شبکه های اجتماعی می باشد.

چه مجازاتی برای قتل رومینا و مجازات پدر رومینا چه چیزی هست؟ از لحاظ قانونی بر اساس ماده 301 قانون مجازات اسلامی چون رومینا هنوز به سن قانونی نرسیده بود، پدر قصاص نمی شود و ممکن است 3 تا 10 سال حکم تعزیزی دریافت کند و دیه پرداخت کند. و از انجا که جنبه های عمومی قتل رومینا بسیار گسترده است ایشان به اشد مجازات دچار می شود زیرا وی برای جامعه فردی قابل اعتماد نیست. ما امیدواریم که سیستم قضایی با توجه به قتل رومینا تغییری در مجازات این قتل های ناموسی صورت بگیرد.

دادستان مدعی العموم است و از انجا که پدر رومینا با داس به بدترین نحو دختر خود را کشته است، دادستان ممکن است مجازاتی بیش از 10 سال برای پدر رومینا در نظر بگیرد.

در لایحه حمایت از کودک، دادستان می تواند به عنوان مدعی الحقوق در نظر گرفته می شود.

در خصوص لایحه منع خشونت علیه زنان نظر شما چیست؟ این لایحه چگونه می تواند مانع این قتل های ناموسی گردد؟

این لایحه از سال 1390 در دست بررسی بوده و در سال 1398 نزدیک به تصویب بود که شورای نگهبان خواستار تغییر در ان شود، که با قتل رومینا این امر موجب تسریع تصویب این لایحه شود، امیدواریم مجلس جدید برای اخرین و اولین بار این لایحه را تصویب کند.

تا چه اندازه قانون جلوی این قتل ها را می تواند بگیرد؟ در رابطه با لایحه منع خشونت علیه زنان می تواند مانع این قتل ها شود، به عنوان مثال اگر در خصوص قتل رومینا، پدر اعدام می شد، وی اقدام به این کار نمی کرد. به همین دلیل قوانین باید به صورت ریشه ای عوض شود، از انجا که ازدواج پدر منوط به اجازه پدر است، این قانون را می توان با تبصره تغییر داد. به عنوان مثال دختری که 25 تا 27 ساله است دیگر خود می تواند تصمیم بگیرد زیرا که شاید پدر در خانواده نباشد، شاید بتوان چنین تغییراتی کمک کند و بتوان با رویکرد اجتماعی نه فقهی به این قوانین نگاه کند.

مسائلی چون اجازه کار، تحصیل که منوط به اجازه همسر هست، خود نیز نوعی قتل برای برخی زنان محسوب می گردد، ایا این فوانین نیز می تواند اصلاح شود؟

به عنوان مثال ماجرای ورزشکاری که از دادگاه خواست به جای پدر به او اجازه گرفتن پاسپورت بدهد و دادستان این کار را کرد. زنان خود نیز باید به جای مهریه سنگین حقوق خود را از مرد بخواهد. این امر به زنان در دفاع از حقوق اساسی خود من جمله حق طلاق را دریافت کند، تا به مرد زمینه سو استفاده از این قوانین را ندهد.

توجه کنید اگر رومینا پسر بود و چنین کاری می کرد، هرگز این اتفاق نمی افتاد، زیرا پدر به خود هیچ وقت اجازه قتل پسرش را نمی داد، زیرا در ذهن پدر برای پسر فرار کردن مشکل ندارد، پس باید این نگاه تغییر کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала