گزارش و تحلیل

كنايه جالب رهبر انقلاب به اعتراضات امريكا

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderكنايه جالب رهبر انقلاب به اعتراضات أمريكا
كنايه جالب رهبر انقلاب به اعتراضات أمريكا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) رفتار پلیس آمریکا در خفه کردن یک سیاه پوست را به رفتار سیاست مداران آمریکایی با دیگر کشورهای جهان تشبیه کرد.

رهبر انقلاب اسلامی اظهار داشتند این رفتار پلیس آمریکا مصداق رفتاری است که آمریکایی ها با دیگر ملت ها انجام می دهند و زانویشان را بر گردن آنها گذاشته اند و اجازه نفس کشیدن به آنها نمی دهند و اعتراض مردم آمریکا به رفتار پلیس آمریکا مصداق واکنشی است که ملت های جهان به حضور نظامیان آمریکایی نشان می دهند.

آیت الله خامنه ای در تشریح تفکر امام خمینی (ره) اظهار داشتند یکی از ویژگی های امام اعتماد به نسل جوان بود و امروزه هم باید به نسل جوان اعتماد داشت، البته این بدین معنا نیست که از تجربیات افراد سالمند بهره نبرد.

در بخش دیگری از سخنانشان ایشان در مورد تحول در عرصه های علمی و فناوری و ایجاد موازنه قدرت نظامی صحبت کردند و در مورد بحث آموزش تاکید کردند که آموزش باید به جای اینکه به سمت حفظیات پیش برود به سمت و سوی آموزش های کاربردی پیش برود.

ایشان افزودند اگر بنا باشد ما هر آنچه دیگران می خواهند انجام دهیم و به سمت و سوی تحقیق و علوم و فناوری پیش نرویم یعنی پذیرش توقف هرگونه تحول در جامعه و در جا زدن چون آنها به هیچ وجه خواهان آن نیستند که ما پیشرفت کنیم.

وی در مورد تفاوت امام خمینی (ره) با دیگر شخصیت های فلسفی و دینی اظهار داشتند که بحث ولایت فقیه در حوزه علمیه بیش از هزار سال بود که مطرح می شد اما امام خمینی (ره) این دیدگاه را پیاده کرد تا حکومت نوین اسلامی را تاسیس کند.

پیش بینی مشاور رهبر ایران از سرنگونی اسرائیل - اسپوتنیک ایران
پیش بینی مشاور رهبر ایران از سرنگونی اسرائیل

البته ایشان به مطالب دیگر هم اشاره کردند اما این چند نکته نکاتی بود که می خواستم در مقاله خود از آنها بهره ببرم.

در حالی که بحث سلفی گری در میان بسیاری از گروه های اسلامی چه سنی و چه شیعه مطرح بوده و هنوز هم مطرح است امام خمینی (ره) متوجه شدند که جهان اسلام به یک حکومت اسلامی نوین نیاز دارد که به سمت و سوی تحقیق و تحول و نو آوری پیش برود و به جوانان اعتماد داشته باشد.

شاید بتوان گفت عمر کوتاه امام خمینی (ره) بعد از انقلاب به ایشان این فرصت را نداد که بتواند آرمان های خود را محقق کند اما به یقین می توان گفت در 31 سال بعد از فوت ایشان آیت الله خامنه ای توانستند بخوبی خواسته ها و آرمان های او را تجزیه و تحلیل کنند و یکی یکی این آرمان ها را پیاده نمایند.

زمانی که آیت الله خامنه ای جانشین امام خمینی (ره) شدند ایران تازه از یک جنگ تمام عیار خارج شده بود و از شرایط اقتصادی بسیار بحرانی رنج می برد و از نظر توانمندی و امکانات همه توانمندی و امکانات کشور هزینه دفاع از ایران شده بود و نخبه ترین جوانان شهید شده بودند و ...

تحریم های آمریکا و انگلیس که از زمان مصدق بر ایران وضع شده بود روز به روز اضافه می شد و بسیاری از کشورها از صدور حتی یک پیچ به ایران امتناع می کردند.

زمانی که ایران قطعنامه 598 سازمان ملل را پذیرفت شرایط ایران به گونه ای بود که حتی موشک ای که بتواند از بصره دورتر پرواز کند را نداشت در حالی که عراق انواع و اقسام تسلیحات مدرن غربی و شرقی را در اختیار داشت و دور دست ترین شهر های ایران را می توانست هدف قرار دهد.

با اینکه قبل از انقلاب شاه ایران مدرن ترین تسلیحات غربی را خریداری کرده بود اما بخش عمده ای از این تسلیحات به دلیل نبود قطعات یدکی بلا استفاده بودند.

و...

البته برخی بحث این را مطرح می کنند که اگر ایران به خواسته های آمریکا عمل کند تحریم ها رفع می شود و دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت، که باید گفت این یک تصور کاملا خام و نا پخته است.

زمانی که آقای خاتمی رییس جمهوری بودند ایرانی ها با کشورهای اروپایی توافقی به نام توافق سعد آباد را امضا کردند و همه تاسیسات هسته ای ایران پلمپ شد، قرار هم بر این بود که پرونده ایران به شورای امنیت نرود و تحریمی بر علیه ایران وضع نشود، اما چه شد؟ در آن زمان بحث موشکی ایران اصلا مطرح نبود، ولی اروپایی ها زیر توافق زدند و آن زمان هم فشار های آمریکا را بهانه کردند وانواع و اقسام تحریم ها بر علیه ایران وضع شد.

خلاصه بیانات رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
خلاصه بیانات رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

ایران به سرعت برق زمان دولت آقای احمدی نژاد توانست ساختار هسته ای خود را بازسازی کند، شاید بتوان گفت حدود صد مرتبه قدرتمند تر از زمانی که با ترویکای اروپایی به مذاکره پرداخت، (زمان مذاکره با ترویکای اروپایی ایران حدود 190 سانترفیوژ نسل یک در اختیار داشت زمان مذاکرات دوم هسته ای 20000 سانترفیوژ) و دیگر کشورها مجبور شدند نه فقط پای میز مذاکره با ایران بنشینند بلکه متوجه شدند که اگر احیانا بخواهند با ایران بازی کنند ایران این توانمندی را دارد که به سرعت برق پیش برود.

البته همین که مذاکره کنندگان ایرانی یک طرف میز نشستند و شش کشور و اتحادیه اروپا آنطرف خود معانی زیادی داشت که مهمترین اش جایگاهی بود که ایران در سطح بین المللی پیدا کرده.

باز هم یک بار دیگر ایران برای اتمام حجت برجام را امضا کرد و به کلیه تعهدات خود عمل کرد اما طرف مقابل چه کرد؟

همین که مطمئن شد ایران همه تعهدات خود را انجام داده از برجام خارج شد و زیر همه تعهدات خود زد.

مشکل اصلی در این است که آمریکایی ها ایران و ایرانی ها را مانند دیگر همسایگان خود مطیع ششدانگ آمریکا می خواهند و خواهان آن هستند که ایرانی ها به هیچ وجه به فکر پیشرفت نباشند چون می دانند که ایرانی ها از نظر تاریخی توانمندی بالایی در کسب علوم و فناوری دارند.

حال بگذارید امروز را با دیروز مقایسه کنیم.

 ایرانی که موشک هایش از بصره دورتر نمی رفت می تواند موشک هایی تولید کند که از بالاسر عراق و سوریه عبور کند و به اسراییل برسد.

موشک های ایران آنقدر قدرت مند ودقیق هستند که می توانند دشمنان ایران را در شعاع بالای 3000 کیلومتر هدف قرار دهند و نیروهای مسلح ایران توانسته اند دشمنان را هزاران کیلومتر از مرزهای ایران دور نگه دارند.

در حالی که بازگشت نفوذ ایران صدها سال آرزوی همه ایرانی ها بود امروزه ایران توانسته ازمرزهای چین گرفته تا دریای مدیترانه و در جنوب تا دریای سرخ و دریای عرب و تنگه باب المندب نفوذ پیدا کند.

خلیج همیشه فارس که زمانی جولانگاه دشمنان ایران بود امروزه به فضای بازی ایران تبدیل شده و ایران آنقدر در این حوزه قدرت دارد که می تواند کشورهای مدعی ابر قدرتی را تهدید به توقیف کشتی هایشان و منع تردد کند و امنیت کشتی های تجاری خود تا 12 هزار کیلومتر آنطرف تر را تامین کند.

ایران امروزه دیگر به دنبال فناوری های کهنه و قدیمی مانند فناوری هسته ای که به بیش از یکصد سال گذشته بر می گردد نیست، چون دیگر این فناوری را بومی کرده، بلکه در عرصه فناوری های عالی و نوین جهانی جایگاه خود را باز کرده و در بسیاری از موارد علمی جزو پنج کشور اول جهان است.

جوانان ایرانی هر آنچه تحریم ها صدور اش را به ایران منع می کنند تولید می کنند و تحریم را به جای تهدید به فرصت تبدیل کرده اند.

راستی از تحریم ها صحبت کردیم، بد نیست اشاره کنیم ایران طی چند دهه اخیر شدید ترین تحرم های ظالمانه در تاریخ بشریت را تحمل کرده و هنوز روی پا ایستاده در حالی که بسیاری از کشورهای مدعی اقتدار اقتصادی حتی یک ماه هم تحمل این تحریم ها را ندارند و نداشتند.

البته منظور این نیست که ایرانی ها سختی نکشیده اند، ولی به هر حال توانسته اند در مقابل این تحریم ها مقاومت کنند.

در حالی که آمریکایی ها تلاش داشتند شرایط داخلی ایران را به هم بزنند امروزه مشاهده می کنیم کل آمریکا به هم ریخته و کنترل از دست دولت این کشور خارج شده.

همانگونه که آیت الله خامنه ای گفتند، جهان از دست رفتار های قلدر معابانه سیاست مداران آمریکایی به ستوه آمده و دیگر نمی تواند نفس بکشد و آن افسر پلیس آمریکایی نمایانگر همان رفتار سیاستمداران آمریکایی با جهان است.

آیت الله خامنه ای: کرونا آزمونی برای دولت ها و ملت ها است - اسپوتنیک ایران
آیت الله خامنه ای: کرونا آزمونی برای دولت ها و ملت ها است

حال جالب تر اینکه تظاهرات بر علیه رفتار این پلیس آمریکایی به ایالات متحده محدود نشده و در بسیاری از دیگر کشورهای جهان مردم بر علیه آمریکایی ها به تظاهرات پرداخته اند و حتی متحدین سیاسی آمریکا جایی برای دفاع ندارند.

مقامات آمریکایی هم وقتی از تاثیر دیگر کشورها روی داخل آمریکا صحبت می کنند از سه کشور یعنی ایران و روسیه و چین صحبت می کنند.

خود همین تعبیر به این معنا است که ایران امروزه در کنار دیگر ابرقدرت های جهان به جایگاهی رسیده که حتی اگر در امور داخلی آمریکا دخالت نکند باز هم روی داخل آمریکا تاثیر دارد.

امروز می توان گفت پس از سه دهه از هدایت انقلاب توسط آیت الله خامنه ای ایران نه فقط به سرعت رشت کرده بلکه به یک قطب قدرت جهانی تبدیل شده.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала