همتی: اگر دولت دست در جیب بانک مرکزی نکند بر تورم فائق می آییم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هدف آمریکا فروپاشی اقتصادی ایران بود، اما اینک آمریکا خود گرفتار آن شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، حسن روحانی رئیس جمهور ایران اظهار داشت بنا نداریم دست در جیب بانک مرکزی کنیم.

همتی رئیس کل بانک مرکزی در همین زمینه گفت:«اگر دولت به این نتیجه برسد که در جیب بانک مرکزی دست نکند و اگر بتوانیم ناترازی بانک‌ها را اصلاح کنیم می‌توانیم بر نقدینگی و تورم فائق آییم. بنابر این برنامه  بانک مرکزی نیز همین است.

یکی از ویژگی‌های سیاست‌گذاری جدید پول بانک مرکزی این بوده است که در طول سال‌های گذشته ما از ابزار عملیاتی بازار باز استفاده نمی‌کردیم بنابر این اکنون سه دهه است که بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف از هدف‌گذاری تورمی استفاده می‌کنند.

روایت جالب روحانی درباره علت اعلام تومان به عنوان واحد رسمی پول ایران  - اسپوتنیک ایران
حذف صفر آیا منجر به افزایش تورم در ایران می شود؟

هدف آمریکا فروپاشی اقتصادی ایران بود، اما دولت آمریکا اکنون گرفتار آن چیزی که برای ما پیش‌بینی کرده بود، شده است. کشور به خاطر تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا و متحدانش ظرف دو سال گذشته در ایران شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده است.

کشور در سال 97، با شرایط خیلی سختی روبه‌رو شد و سال 98 یکی از سخت‌ترین دوران ما در طول دوران انقلاب بود چرا که تحریم‌هایی که به ما تحمیل شد، در طول دو سال گذشته بی‌سابقه و هوشمندانه بود.

دولت آمریکا از همه ابزارهای خود استفاده کرد تا ما را از درآمدهای بین‌المللی‌مان محروم کند بنابر این تمام منافذ بانکی ما را قطع کردند و فعالیت‌های صادراتی ما را مختل کردند و همه این‌ها در چارچوب هدفی بود که آنان نتوانستند به آن دست پیدا کنند.

واردات ایران در سال 90، 78 میلیارد دلار بود اما در سال 98 واردات ما به 42 میلیارد رسید بنابراین، این مسأله تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد خواهد گذاشت که البته هم می‌‌تواند تهدید و هم فرصت باشد. ما توانستیم سال گذشته 43 میلیارد دلار واردات داشته باشیم و این به معنای شکست سیاست‌های آمریکا است.

درست است که مردم ما دچار سختی شده‌اند و طبقات جامعه به خاطر تورم آسیب دید. در این مبارزه یکطرفه تمام کشورهای دنیا به آمریکایی‌ها کمک کرده‌اند و حتی کشورهایی که ادعای دوستی با ما دارند از کره گرفته تا عراق به خاطر فشار آمریکا اجازه استفاده ما از منابع ارزی‌مان را به بانک مرکزی‌شان نمی‌دهند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала