شرکت یک محقق ایرانی در ساخت انسولین از زهر حلزون

© Sputnik / Pavel Lisitsin /  مراجعه به بانک تصاویر انسولین
انسولین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان ادعا می‌کنند از زهر یک نوع حلزون دریایی انسولینی برای درمان موثرتر دیابت تولید کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «دیلی میل»، محققان ادعا می‌کنند از زهر یک نوع حلزون دریایی انسولینی برای درمان موثرتر دیابت تولید کرده‌اند.

یک محقق ایرانی همراه گروهی از پژوهشگران از زهر نوعی حلزون، انسولینی ساخته است که سرعت تاثیرگذاری آن بیشتر است و عوارض جانبی داروهای فعلی دیابت را ندارد.

هلنا صفوی همامی استادیار دانشگاه کپنهاگ در دانمارک همراه گروهی از محققان این پژوهش را انجام داده‌اند. به گفته محققان این انسولین ویژگی‌های زهر حلزون دریایی را برای کاهش قند خون تقلید می‌کند و مانند بقیه داروهای دیابت، عوارض جانبی طولانی مدت ندارد.

حلزون جاسوس اسرائیلی - اسپوتنیک ایران
حلزون جاسوس اسرائیلی

صفوی در این باره گفت:«انسولین با قابلیت تأثیرگذاری سریع‌تر خطر ایجاد هایپر گلیسیمی (افزایش ناگهانی قند خون) و اختلالات دیگر دیابتی را می کاهد. این کشف می‌تواند عملکرد پمپ‌های انسولین یا پانکراس‌های مصنوعی را بهبود دهد. ما می‌خواهیم به افراد مبتلا به دیابت کمک کنیم تا بهتر و سریع تر قند خونشان را کنترل کنند».

محققان دانشگاه یوتا آمریکا ادعا می‌کنند کوچک‌ترین و کارآمدترین نسخه هورمون انسولین را از زهر حلزون ساخته‌اند. دانی هونگ چیو چو یکی از مؤلفان این پژوهش گفت که اکنون می‌توانیم نسخه هیبریدی انسولین را بسازیم که ضمن اینکه کارآمد است، در عین حال به نظر می‌رسد بسیاری از ویژگی‌های مثبت انسولین حلزون مخروطی (cone snail) را نیز همراه خود دارد.

این نوع از حلزون مخروطی روی صخره‌های مرجانی حرکت می‌کند و به دنبال طعمه است. زهر حلزون Conus geographus حاوی نوع خاصی از انسولین است.

این انسولین زهرآگین ویژگی‌هایی مشابه انسولینی دارد که در بدن انسان تولید می‌شود و البته تأثیرگذاری آن نیز سریع‌تر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала