برخی از بانکها در ایران اقساط تعویقی را یکجا از حساب مشتری برداشت کردند

© Photo / IRNAبرخی از بانکها در ایران اقساط تعویقی را یکجا از حساب مشتری برداشت کردند
برخی از بانکها در ایران اقساط تعویقی را یکجا از حساب مشتری برداشت کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی بانک‌ها در ایران به ابلاغیه بانک مرکزی کشور مبنی بر مجاز به تعویق بودن اقساط بی توجهی کرده و مبالغ این اقساط را از حساب مشتری ها برداشت کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، در زمان شیوع کرونا یکی از نخستین تصمیم‌های بانک مرکزی ایران برای کمک به مردم، تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه و کسب و کارها، همچنین اشخاصی که در جریان شیوع کرونا کسب درآمد و اشتغال آنها آسیب دیده‌اند، بود و از مدیران بانکی خواسته بود تا از گرفتن اقساط اینگونه وام‌ها تا اردیبهشت 99 خودداری کرده و اقساط کسر شده از حساب گیرندگان تسهیلات را به آنها بازگرداند.

25 نفر از کارکنان بانک مرکزی ایران مورد پیگرد قضایی هستند - اسپوتنیک ایران
25 نفر از کارکنان بانک مرکزی ایران مورد پیگرد قضایی هستند

بنابراین و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه تمام اشخاص از اسفند 98 تا اردیبهشت 99 بدون هیچ قید و شرطی به مدت سه ماه باید به تعویق می افتاد؛ اما این بخشنامه از همان ابتدا با سرپیچی بانک‌ها و برداشت اقساط از حساب مردم همراه شد. در همین ایام هم البته معاون بانک مرکزی کسر اقساط وام قرض‌الحسنه از حساب مشتریان و ضامن‌ها را غیرقانونی اعلام کرد و از مردم خواست تا تخلفات را به اداره رسیدگی به شکایات ابلاغ کنند.

البته هستند بانک‌هایی که اقساط را کسر نکرده‌اند، اما جریمه دیرکرد را برای مشتریان خود لحاظ می‌کنند؛ در همین ارتباط برخی مردم که از ناهماهنگی بانک‌ها با بانک مرکزی گله دارند و بیان کردند: قسط وام قرض‌الحسنه را در حساب ریخته بودیم که بانک برداشت کند، اما قسط برداشت نشده اما وقتی به سامانه بانکداری مراجعه می‌کنیم متوجه لحاظ جریمه دیرکرد می‌شویم!

هر چند بانک مرکزی ایران اعلام کرده: "بر اساس بخشنامه بانک مرکزی که در مقطع 15 اسفند 1398 به سیستم بانکی ابلاغ شد، بانک ها و موسسات اعتباری نباید از وام گیرندگان و تسهیلات گیرندگان تسهیلات قرض الحسنه در مقطع زمانی اسفند ماه 98 تا پایان اردیبهشت ماه 1399 بابت عدم پرداخت اقساط جریمه ای منظور کنند. به عبارتی اخذ جریمه یا محاسبه جریمه بابت عدم پرداخت اقساط وام در این مقطع 3 ماهه تخلف است.

نکته مهم اما اینجاست که برخی بانک‌ها که به دستور بانک مرکزی عمل کرده و اقساط 3 ماه قبل را از حساب مشتریان کسر نکرده بودند، در روزهای اخیر همراه با قسط خردادماه، قسط 3 ماه قبل را نیز به صورت یکجا برداشت کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала