گزارش و تحلیل

هجوم ایرانی ها به بازار مسکن در ترکیه

© Sputnik / Yury Abramochkin /  مراجعه به بانک تصاویر هجوم ایرانی ها به بازار مسکن در ترکیه
هجوم ایرانی ها به بازار مسکن در ترکیه   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موسسه آمار ترکیه یک واقعیت جالب را منتشر کرده است: از ژانویه تا آوریل سال 2020 ، ایرانیان در میان خریداران مسکن در ترکیه جای اول را اشغال کردند.

اسپوتنیک - به گزارش این موسسه ترکیه، پیشتر در بین خریداران مسکن در ترکیه برای مدت طولانی عراقی ها پیشتاز بودند. همانطور که خانم سرپیل قهرمان استادیار گروه اقتصاد دانشکده مدیریت تجارت دانشگاه یاشار ترکیه اشاره کرد، ایرانیان برای خرید خانه و انجام تجارت به ویژه استانبول را ترجیح می دهند.

احتمال بازگشایی مرزهای هوایی بین ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران
احتمال بازگشایی مرزهای هوایی بین ایران و ترکیه

خانم قهرمان گفت: مطابق اصلاحات در قانون شهروندی ترکیه که در سپتامبر 2018 اعمال شد، به افراد خارجی در هنگام خرید املاک و مستغلات حق دریافت تابعیت داده می شود. در نتیجه، معاملات املاک و مستغلات به دلیل تقاضای سرمایه گذاران خارجی شتاب بیشتری کسب کرده است. بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های خارجی ها در ترکیه مخصوصا به املاک و مستغلات مربوط می شود، رشد قابل ملاحظه ای در دوره گذشته همچنین در حوزه سرمایه گذاری های انجام شده در افتتاح شرکت مشاهده شده است و در هر دو مورد، در دوره گذشته، ایرانی ها مقام برتر را اشغال کردند.

به گفته قهرمان، فروش مسکن به خارجی ها درسال 2019 در مقایسه با سال گذشته حدود 15٪ افزایش یافته است. وی ادامه داد: "در سه ماهه اول سال جاری، میزان خرید املاک و مستغلات توسط خارجی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.8٪ افزایش یافته و به 10 هزار و 948 خرید رسیده است.

انفجار باعث توقف صادرات گاز ایران به ترکیه شد - اسپوتنیک ایران
انفجار باعث توقف صادرات گاز ایران به ترکیه شد

این در حالی است که با توجه به اقدامات انجام شده در رابطه با اپیدمی کووید 19، تعداد کل معاملات املاک و مستغلات در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش یافته و به 11738 رسیده است.

جالب اینجا است که اگر پیش از این عراقی ها برای خرید طولانی مدت یک خانه در کشور ما برای مدت طولانی اول بودند، اما طبق اطلاعات 4 ماهه اول امسال، ایرانی ها مقام اول را کسب کردند. آنها 2021 واحد مسکونی خریداری کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58.1 درصد بیشتر است. پس از ایران، شهروندان عرق با خرید 959 واحد مسکونی دوم و فدراسیون روسیه با 824 واحد سوم است.

قهرمان با بیان اینکه از سال 2018 معاملات املاک و مستغلات توسط ایرانیان به طور مداوم افزایش یافته است، افزود: به ویژه، در سال 2017 تعداد معاملات 792 مورد و در سال 2018 به 3652 مورد بود. در طول بیش از دو سال، تعداد آنها تقریبا 7 برابر افزایش یافته و در سال 2019 به 5423 خرید رسید.

با وجود شیوع کووید 19، تعداد مسکن خریداری شده توسط ایرانیان در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی نزدیک به نیمی از سال گذشته بود. همسران و فرزندان شهروندان ایرانی که اقدام به خرید املاک و مستغلات می کنند، اجازه اقامت دریافت می نمایند.

ترکیه قطعه ای از خاک یونان را تصرف کرد - اسپوتنیک ایران
ترکیه قطعه ای از خاک یونان را تصرف کرد

گفتنی است که برای ایرانیان، ترکیه از نظر دیدگاه سرمایه گذاری و توسعه پتانسیل های تجاری، یک مرکز ثقل و جذابیت است. با تشدید تحریم های آمریکا، روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس تضعیف شده است و بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی به ترکیه رو آوردند. براساس آمار اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس ترکیه برای سال 2019 ، ایران با 970 شرکت، مقام اول را در بین شرکت های تأسیس شده با سرمایه مشترک خارجی بدست آورد و براساس داده های 4 ماهه اول امسال، دوباره با تعداد 255 شرکت خود و حجم تقریبی سرمایه خود در ترکیه معادل 40 میلیون لیر ترکیه در رده اول قرار گرفت. اگر به دامنه فعالیت شرکت های با سرمایه ایران دقت کنید، مانند سال گذشته، امسال تجارت خرده فروشی و عمده فروشی در اولویت قرار دارد.

قهرمان در پایان گفت: در سال 2019 ، تقریباً 2 میلیون و 100 هزار گردشگر ایرانی وارد ترکیه شدند - 5٪ از کل تعداد گردشگرانی که از ترکیه بازدید کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала