آغاز پروژه پایش ماهواره ای تغییرات خطوط ساحلی خلیج فارس +عکس

© Sputnik / Shiva Abshenassخلیج فارس
خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پایش ماهواره‌ای خلیج فارس و دریای عمان با هدف شناسایی عوامل محیطی در تغییر میزان پهنه آبی اجرایی می‌شود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران از اجرای پروژه پایش ماهواره ای تغییرات خطوط ساحلی خلیج فارس و دریای عمان با هدف شناسایی عوامل محیطی در تغییر میزان این پهنه آبی خبر داد.

مصطفی منصورپور گفت:« یکی از برنامه‌های سازمان فضایی ایران، پایش ماهواره‌ای وضعیت پهنه‌های آبی کشور است که در بازه‌های زمانی مختلف توسط کارشناسان اداره کل سنجش از دور انجام می‌گیرد.

خلیج فارس مهمترین پهنه‌های آبی در خاورمیانه است که به دلایل متعدد از جمله وضع طبیعی و جغرافیایی، وجود منابع عظیم نفت و گاز و حضور همسایگان متعدد در مجاورت آن، حائز اهمیت استراتژیک است. در این راستا سازمان فضایی ایران، پایش ماهواره‌ای اکوسیستم خلیج فارس را در برنامه پایش ماهواره‌ای خود قرار داده است.

خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترامپ، طناب بازی در لبه جنگ خلیج فارس

در مورد خلیج فارس آرشیو بسیار عظیمی از داده‌های ماهواره‌ای طی ۱۰ سال گذشته جمع آوری شده و شناسایی این تغییرات و بررسی خطوط ساحلی نسبت به گذشته، اطلاعات ارزشمندی است که می‌تواند در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار گیرد. مطابق داده‌های ماهواره‌ای تغییرات خطوط ساحلی اکوسیستم خلیج فارس هم در شمال خلیج و مرز سواحل ایران و هم در جنوب خلیج فارس دیده می‌شود که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در دو سه دهه گذشته پروژه‌های متعدد ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس و دریای عمان توسط کشورهایی نظیر بحرین، کویت، امارات متحده عربی، قطر در حال انجام یا بهره برداری است که هر کدام از این جزایر به نوبه خود پیامدهای منفی زیست محیطی بر این دریای نیمه بسته دارند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от پایگاه خبری، تحلیلی (جیم) (@akhbarjazireeh)

یکی دیگر از عواملی که بر زیست گاه دریایی موثر است میزان کلروفیل A ناشی از رشد و تکثیر فیتوپلانکتون‌ها در آب است که افزایش بیش از حد آن می‌تواند بر زندگی سایر آبزیان تأثیر منفی داشته باشد. به عنوان نمونه تصاویر ماهواره‌ای در اردیبهشت ماه نشان دهنده افزایش غیرمعمول میزان کلروفیل A در جنوب جزیره قشم است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала