گزارش و تحلیل

کرونا و امتیازات دورکاری از دیدگاه مارک زاکربرگ

© REUTERS / Shu Zhangکرونا و امتیازات دورکاری از دیدگاه مارک زاکربرگ
کرونا و امتیازات دورکاری از دیدگاه مارک زاکربرگ
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مارک زاکربرگ در فیسبوک خود نوشت: با وجود چند مزیت دورکاری در آینده، بسیاری از سؤالات باز هم وجود دارد.

زاکربرگ، مدیر فیسبوک ادامه داد: در حال حاضر پاسخ دادن به این  سؤالات دشوار است. با کارکنان خود در مورد تجربه کار از راه دور در حال حاضر و در آینده صحبت کردم. من می دانم که بسیاری از مردم در حال حاضر در این خصوص فکر می کنند، بنابراین من نظرات خود را با شما در میان می گذارم، ممکن است، مفید باشد.

من فکر می کنم که در ۵-۱۰ سال آینده ۵۰٪ از کارمندان ما قادر خواهند بود از راه دور کار کنند، اما ما قصد داریم به تدریج به این هدف مهم دست یابیم. ما در حال تدوین برنامه ای فکر شده و مسئولانه هستیم و من مطمئن هستم که فیسبوک آینده دارترین و امید بخش ترین سازمان برای کار از راه دور در بین شرکتهای دارای چنین مقیاسی خواهد بود. البته همه جزئیات هنوز بررسی نشده اند. ما در جریان کار، مسائل لازم را فرا می گیریم و بررسی و تکمیل خواهیم کرد.  

کار از راه دور چند امتیاز بارز دارد. در مرحله اول، ما به پرسنل با استعداد مقیم خارج از مراکز فناوری سنتی در شهرهای بزرگ، دسترسی پیدا خواهیم کرد که به نوبه خود، فرصت های اقتصادی را در سراسر کشور و جهان گسترش می دهد و شرکت ما را از هر لحاظ متنوع تر می کند. از آنجا که بسیاری از دستاوردهای ما همان پیام رسان های فوری، چت تصویری، محل کار، پورتال و در نهایت واقعیت مجازی به گونه ای طراحی شده اند که به مردم کمک می کند همیشه و همه جا در ارتباط باشند، پس ما پیشرفت این فناوری ها را تسریع خواهیم کرد.

نیمی از کارمندان فیسبوک در سال های آینده از خانه مشغول بکار می شوند - اسپوتنیک ایران
نیمی از کارمندان فیس بوک در سال های آینده از خانه مشغول بکار می شوند

ما با کارمندان مصاحبه کردیم که آنها درباره کار در خانه چه فکر می کنند. بیش از نیمی از آنها بر این باورند که حداقل به همان اندازه که در دفتر کارآمد بودند، در خانه هم همان میزان است. اما در عین حال ، بیش از ۵۰٪ مایلند در اسرع وقت به دفتر برگردند. حدود ۴۰٪ به کار تمام وقت از راه دور علاقه دارند. از بین کسانی که می خواهند از راه دور کار کنند، حدود ۷۵٪ گفتند که می توانند محل زندگی خود را تغییر دهند. از این تعداد ، ۳۸ درصد گفتند که به یک شهر بزرگ منتقل می شوند، در حالی که بقیه می گویند ترجیح می دهند در جای دیگری زندگی کنند.

اما همه چیز به این اندازه درخشان نیست. هنگامی که مرز مشخصی بین کار و خانه وجود ندارد، پیدا کردن تعادل مناسب بین کار و زندگی شخصی می تواند دشوار باشد. والدین زمان سختی را پشت سر می گذاشتند هنگامی که کودکان به جای مدرسه در خانه نشسته بودند، برای افراد مجرد نیز کار ساده ای نبود. من نگران روابط ضعیف اجتماعی بین کارمندان ، به ویژه تازه واردها هستم. علاوه بر این، هنگامی که همه از هم جدا هستند، سؤالاتی در مورد روند خلاقیت وجود دارد. شک ندارم که بیشتر ما واقعاً دوست داریم یکدیگر را در اسرع وقت زنده و سالم ببینیم.

بسیاری از سؤالات باز هم وجود دارد، و ما اکنون نمی توانیم به آنها پاسخ دهیم. چگونه می توان تفکر و خلاقیت را ترغیب و فرهنگ را تشویق کرد، وقتی که کمتر همدیگر را می ببینیم؟ چگونه تضمین کنیم که همه افراد دارای فرصتهای شغلی برابر و بازده برابر کار، حتی در فاصله دور داشته باشند؟ استخدام از راه دور موجب افزایش تنوع ما خواهد شد. اما اگر کار کردن از خانه سخت تر باشد، چه می کنیم؟ چه    ارتقاء و ترفیع های شغلی را می توانیم به افراد جاه طلبی که در محیط کار راحت هستند، ارائه دهیم؟ و درباره فارغ التحصیلان تازه که به آموزش و تمرین احتیاج دارند، چه می شود گفت؟

من همیشه معتقد بودم که تیم های ما وقتی از نظر فیزیکی در کنار هم باشند بهتر کار می کنند. ما حتی دفترها را طوری طراحی می کنیم که آنها لزوماً فضاهایی داشته باشند که بتوانیم پیاده روی کنیم و گپ بزنیم و در آنجا افراد افکار و ایده های جالبی به ذهنشان می رسد. اما طی چند ماه گذشته، نظر من در این مورد تغییر کرده است. من اعتقاد دارم که فناوری به غلبه بر ناسازگاری کمک خواهد کرد و قرنطینه حتی امروز نیز امکانات را برای ما آشکار کرده است.

اکنون اکثریت قریب به اتفاق کارمندان ما از راه دور کار می کنند. قبلاً اعلام کردیم که هرکس که بتواند حداقل تا پایان سال ۲۰۲۰ در خانه بماند و ما می خواهیم که در پایان، بسیاری از کارمندان فعلی، اگر برای آنها راحت تر باشد، از راه دورکار خود را انجام بدهند ، اما ما قصد داریم به تدریج اقدام کنیم.

زاکربرگ: رویکرد جدید فیس‌بوک بسیاری را خشمگین خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
زاکربرگ: رویکرد جدید فیس‌بوک بسیاری را خشمگین خواهد کرد

ما همیشه وقت زیادی را صرف تدوین برنامه هایی می کنیم که به افراد در انجام کار و ایجاد شغل کمک می کند و تیم ها به طور موثر در کنار هم کار می کنند و همان مراقبت و پایبندی به هدف مشترک در برنامه های کار از راه دور مورد نیاز است. یک محصول جداگانه می تواند در یک ماه ایجاد شود، اما فرهنگ در طول سال ها ساخته می شود، بنابراین رویکرد ما طولانی مدت است.

در عین حال، اولویت ما افرادی هستند که نمی توانند به طور موثری دور از خانه کار کنند. کسانی که با سخت افزارها کار می کنند و متخصصان پردازش داده ها و سایرین. برای امن نگه داشتن این افراد، باید بدانیم که چگونه به بهترین ترتیب می توانیم جداول و تجهیزات را جابجا کنیم و به  حجم کلی کار شان توجه داشته باشیم. در راستای فاصله اجتماعی، ما انتظار داریم که فقط ۲۵٪ از کارکنان ما تا پایان سال جاری به دفترها باز گردند.

ما یک شرکت فناوری هستیم و خوشبختیم که می توانیم بخش قابل توجهی از کار را از راه دور انجام دهیم. همه به چنین انعطاف پذیری دسترسی ندارند. اما با پیشرفت فن آوری، احتمالاً سهم کار کاملاً از راه دور در سایر بخش های اقتصاد نیز افزایش می یابد.

ما امیدواریم که با گذشت زمان، فن آوری هایی ظاهر شوند که با کمک  آنها مردم در هر کجایی که باشند، مورد نیاز خواهند بود. من مطمئن هستم که تمام دنیا پس از کووید-۱۹ این راه را طی خواهند کرد. ما محصولات خود را ایجاد می کنیم تا آنجا که ممکن است بسیاری از شرکتها به کار از راه دور روی آورند و مردم بتوانند با هم معاشرت کرده و ارتباط خود را با جامعه حس کنند.

برای تحقق یافتن همه این ها وقت لازم است. ما چیزهای زیادی را یاد خواهیم گرفت، اخبار و جزئیات زیادی وجود خواهد داشت  و ما وقتی که همه اینها را بررسی کردیم و به آنها پی ببریم شما را از همه چیز آگاه می کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала