روسكوسموس: روسیه اجازه خصوصی سازی ماه از سوی آمریکا را نمی‌دهد

© Photo / JAXAروسكوسموس: روسیه اجازه خصوصی سازی ماه از سوی آمریکا را نمی‌دهد
روسكوسموس: روسیه اجازه خصوصی سازی ماه از سوی آمریکا را نمی‌دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیرعامل سازمان فضایی فدرال روسیه در واکنش به برنامه‌های ایالات متحده در مورد ماه گفت: روسیه به ایالات متحده اجازه نمی دهد ماه را خصوصی کند.

 به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری راگوزین، مدیرعامل شرکت فضایی فدرال روسیه، روز دوشنبه گفت: "روسكوسموس به ایالات متحده اجازه نمی دهد كه ماه را خصوصی كند."

در اوایل ماه آوریل، دونالد ترامپ حكمی را امضا کرد که بر اساس آن حق آمریکایی ها برای استخراج منابع فضایی به رسمیت شناخته می‌شود. وی همچنین با تعیین یک مدت شش ماهه دستور داد تا در مورد توافق نامه ها با دیگر كشورها در مورد ماه و سایر اجسام فضایی بحث كنند. در همین زمینه، روسكوسموس این برنامه ها را برای همکاری های بین المللی تهاجمی و مضر خواند.

فرمان ترامپ برای تصاحب فضا، تهاجمی و نادرست است
 - اسپوتنیک ایران
فرمان ترامپ برای تصاحب فضا، تهاجمی و نادرست است

راگوزین در این مورد در برنامه زنده رادیو كومسومولسایا پراودا گفت: "در هر صورت، ما اجازه خصوصی سازی ماه را توسط هیچ کشوری نخواهیم داد. این برخلاف قوانین بین المللی است."

وی یادآور شد: " نخستین مأموریت اتوماتیک روسیه قرار بود در سال 2021 به ماه ارسال شود. روسیه، در زمان اتحاد جماهیر شوروی، آخرین سفینه را در سال 1976 به ماه فرستاد."

در اوایل ماه مه، رویترز با استناد به منابع خود اعلام کرد که دولت ترامپ در حال تهیه پیش نویس معاهده بین المللی جدید برای استخراج مواد معدنی در ماه است، قرار بود کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا و امارات متحده عربی جذب شود و روسیه در ابتدا جزو طرفین توافق نباشد.

راگوزین این نقشه ها را با حمله به عراق و افغانستان مقایسه کرد، هنگامی که عملیات نظامی ایالات متحده بدون رضایت سازمان ملل و جامعه جهانی انجام شد.

البته بعدتر، ناسا از روسكوسموس برای پیوستن به توافق بین المللی "Artemis Accords"  در مورد توسعه ماه دعوت کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала