گزارش و تحلیل

نقش مهم اردن و مصر در رساندن سلاح به دست فلسطینیان

© Depositphotos.com / Ivgaنقش مهم اردن و مصر در رساندن سلاح به دست فلسطینیان
نقش مهم اردن و مصر در رساندن سلاح به دست فلسطینیان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با توجه به توئیت رهبر ایران در خصوص ضرورت مسلح نمودن کران باختری و غزه، ایران چگونه می تواند این سلاح ها را به دست فلسطین برساند.

امسال مراسم روز قدس در ایران برگزار نمی شود - اسپوتنیک ایران
امسال مراسم روز قدس در ایران برگزار نمی شود
به گزارش اسپوتنیک، در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از این بیماری امکان برگزاری مراسم شایسته و گسترده روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه رمضان به صورت راهپیمایی سراسری در ایران مقدور نخواهد بود رهبر ایران آیت الله خامنه ای به عنوان سخنران اصلی به صورت پخش مستقیم امسال سخنرانی خود را اجرا می نمایند. رهبر ایران در حساب توئیتر خود با توجه به اهمیت روز قدس در خصوص ضرورت مسلح کردن کرانه باختری گفت: "کرانه باختری باید درست مانند غزه مسلح شود. تنها چیزی که می تواند مشکلات فلسطینی ها را کاهش دهدۀ قدرت است. در غیر این صورت، سازش بخشی از ظلم این موجود غاصب، شر و گرگ را کاهش نمی دهد.

این بیانات رهبر ایران در زمانی مطرح می شود که محمود عباس رئیس بخش خودگردان فلسطین در چند روز گذشته محمود عباس اعلام نمود که فلسطین از کلیه توافق نامه ها با اسرائیل و ایالات متحده آمریکا به دلیل اهداف تل‌آویو در خصوص الحاق سرزمین های این کشور، خارج می شود.

در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب به گفتگو نشسته است، این سوال پیش می آید که بیانیه آیت الله در مورد مسلح کردن فلسطین چقدر می تواند اوضاع منطقه و غیره را تشدید کند؟

در واقع طی 72 سال گذشته، یعنی از زمان تاسیس رژیم اسرائیل تا کنون، فلسطین شاهد مراحل مختلفی بوده است، مذاکرات سازش ما بین جنبش فجر و رژیم اسرائیل در سال 1903 که منجر به توافق اسلو شد، به صورتی که هم اکنون 27 سال از آن تاریخ می گذرد، ولی این مذاکرات هیچ گاه به نتیجه نرسید، قرار بود در سال 2005 دولت فلسطین به پایتخت بیت المقدس تاسیس شود، اما با گذشت 15 سال همچنان اسرائیل مانع شکل گیری پایتخت بیت المقدس برای فلسطین شده است، علاوه بر این طرح هایی از سوی اسرائیل برای اشغال کرانه  غربی و دره اردن مطرح شده است که معامله قرن ترامپ نیز برای به حاشیه راندن مسئله تشکیل دولت فلسطین بوده است و این مسائل موجب شده است که ملت فلسطین به این نتیجه برسند که امکان تشکیل دولت فلسطین بر پایه مذاکرات وجود ندارد، لذا تنها راه حل این است که ملت فلسطین به طور یک دست از طریق مذاکره بخواهند به حقوق خود دست یابند، لذا شرایط منطقه شرایط مناسبی نیست، بسیاری از کشورهای عرب نیز درصدد برقراری ارتباط با اسرائیل هستند.

روسیه پیشبرد طرح امریکاییمعامله قرن را غیر ممکن می داند  - اسپوتنیک ایران
روسیه پیشبرد طرح امریکایی"معامله قرن" را غیر ممکن می داند

فلسطین جز چند کشور محور مقاومت مثال ایران، سوریه، عراق و لبنان حامی دیگری در منطقه ندارد و باید با تاکید بر نیروهای خود و مسلح کردن نیروهای مبارز فلسطینی چه در کرانه غربی و یا غزه بتوانند حقوق خود را دریافت کنند، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای با توجه به اینکه دیدگاه ایشان نسبت به منطقه کاملا دقیق است، لذا ایشان موضوع مسلح کردن نوار غزه و کرانه باختری را اعلام کردند.

ایران سلاح های حماس را چگونه می تواند تامین کند؟

 سازکارهایی که ایران برای تسلیح اهالی غزه و نوار باختری وجود دارد، کشورهایی مثل اردن و مصر که دارای مرز مشترک با اسرائیل و فلسطین اشغالی هستند، این کشورها باید کمک کنند که مردم کشورهای مختلف سلاح به دست رزمندگان فلسطینی برسانند. رساندن سلاح به دست حماس و جهاد اسلامی و دیگر رزمندگان در فلسطین بستگی کامل به همکاری برخی کشورهای عرب منطقه دارد، کشورهایی که مرز مشترک من جمله اردن و مصر هست که می توانند کمک کنند که سلاح به دست حماس برسد.

هم اکنون اختلاف نظر شدیدی بین اردن و رژیم اسرائیل بر سر تلاش این کشور برای اشغال دره اردن وجود دارد، و اردن می تواند به کشوری علیه صهیونیست تبدیل شود. اگر چه همکاری های نظامی و امنیتی وجود دارد، اما به دلیل اینکه اسرائیل قصد دارد دره اردن را به اراضی اشغالی وصل کند، به نظر می رسد که اردن می تواند در این زمینه موثر در ارسال سلاح به فلسطین کمک کند.

شایان ذکر است که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 28 ژانویه همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کاخ سفید از طرح صلح خود موسوم به "معامله قرن" رونمایی و اعلام کرد که طبق آن اورشلیم پایتخت یکپارچه اسرائیل باقی می‌ماند.طبق این طرح فلسطین یک کشور غیر نظامی خواهد بود که از کنترل مرزها و حریم هوایی خود محروم می باشد.  پایتخت پیشنهادی فلسطین روستای بودیس، واقع در حومه اورشلیم شرقی اعلام شده است. در پی رونمایی از این طرح، تمامی گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت خود را با آن اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هستند، از این طرح حمایت کردند. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала