ترامپ: آمریکا از معاهده آسمان باز خارج می شود

© REUTERS / Carlos Barriaترامپ
ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاهده آسمان باز بیش از 20 سال، باعث حفظ صلح و امنیت در اروپا شد.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از معاهده آسمان باز خارج می‌شود، اما امکان ازسرگیری آن ممکن خواهد بود.

ترامپ گفت:« به نظر من، مناسبات ما با روسیه خیلی خوب است اما روسیه مفاد معاهده را رعایت نمی کند. به دلیل تخلف روسیه، ما از این معاهده خارج می شویم.  اما شانس خوبی وجود دارد که ما بتوانیم در باره یک توافق دیگر به موافقت برسیم و یا کاری بکنیم که دوباره این معاهده احیا شود».

مایک پمپئو اعلام کرد که واشنگتن طی 6 ماه از این معاهده خارج می شود اما مقامات آمریکا می‌توانند این تصمیم را مورد بازنگری قرار بدهند، اگر مسکو رعایت مفاد این معاهده را از سربگیرد».

شمخانی: مثلث ترامپ، پمپئو و هوک؛ غیرقابل اعتماد و بی کفایت  - اسپوتنیک ایران
شمخانی: مثلث ترامپ، پمپئو و هوک؛ حکومت ناکارآمدان بی عقل

الکساندر گروشکو معاون وزیر امورخارجه روسیه به نوبه خود اعلام کرد که مسکو هیچ یک از مفاد این معاهده را نقض نکرده است.

وی در توضیح گفت:«ما هرگونه تلاشی برای توجیه خروج از این معاهده به دلیل مسائل فنی را رد می کنیم. هیچ چیزی مانع از ادامه بحث در باره این مسائل فنی  نخواهد شد که امروزه آمریکا سعی می‌کند  آن‌ها را به عنوان تخلف از سوی روسیه مطرح می‌کند.

برای ادامه گفتگو نیازی به خروج ازمعاهده نیست، اما خروج از این معاهده حل و فصل مسائل فنی را غیرممکن خواهد ساخت. معاهده آسمان باز  بیش از 20 سال، باعث تأمین و حفظ صلح و امنیت در اروپا  شده و پایه و اساس سیستم  امنیت جنگی بوده که تمام عناصر آن بهم وابسته هستند».

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده می‌باشد. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است. معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

توافقنامه‌ در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ امضا شد و در نهایت از اول ژانویه ۲۰۰۲ این طرح عملیاتی و اجرا شد. در ۶ آوریل ۲۰۲۰، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایالات متحده از معاهده آسمان های باز خارج شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала