واکنش تند وزارت امور خارجه ایران به تهدیدات آمریکا

© Sputnik / Siavash Sobhgahiساختمان وزارت امور خارجه ایران
ساختمان وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه ایران به تحرکات آمریکا در ایجاد مزاحمت برای تانکرهای ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا واکنش تندی نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، پس از انتشار برخی گزارش ها مبنی بر تهدید مقامات آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه ای به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

نتانیاهو: دولت جدید اسرائیل به مخالفت با ایران و دیوان بین المللی کیفری ادامه خواهد داد - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو: دولت جدید اسرائیل به مخالفت با ایران و دیوان بین المللی کیفری ادامه خواهد داد

دکتر ظریف در این نامه تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی دانسته و تاکید کرده‌ است که آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی بویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد. 

دکتر ظریف ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرده است.

متعاقب ارسال این نامه، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل نماید. 

عراقچی روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملا مشروع و قانونی دانست و اظهار داشت توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی آمریکا تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار می آید.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه هشدار داد هر گونه تهدید علیه نفتکش های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود. 

سفیر سوئیس نیز اعلام کرد مراتب را بلافاصله به مقامات دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала