انتقاد سفیر چین از آمریکا چند روز پیش از پیدا شدن جسدش در اسرائیل

© REUTERS / Valentyn Ogirenkoدو وی سفیر چین در اسرائیل
دو وی سفیر چین در اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر چین در اسرائیل اندکی پیش از پیدا شدن جسدش به شدت از سیاست‌ های آمریکا در قبال چین مخصوصا اتهامات واشنگتن به پکن در رابطه با شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه نیوز ویک، روز جمعه دو وی سفیر چین در اسرائیل، در بیانیه ای که در روزنامه "جروزالم پست" نیز به چاپ رسید، به ‌طور علنی از سیاست‌ های آمریکا، به ‌خصوص اظهارات مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا انتقاد کرد.

کشف جسد بی جان سفیر چین در خانه اش در اسرائیل - اسپوتنیک ایران
کشف جسد بی جان سفیر چین در خانه اش در اسرائیل

وی اتهامات دولت دونالد ترامپ رئیس ‌جمهور آمریکا مبنی بر دست داشتن چین در شیوع ویروس کرونا را محکوم کرده و آن را تلاش برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت کم ‌کاری مقامات واشنگتن برای مهار کووید-۱۹ در آمریکا دانست.

وی در پایگاه اینترنتی سفارت چین در ین نوشت:‌ مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات پوچی را بر علیه چین مطرح کرده است که می ‌توان آن‌ها را در سه اتهام پراکنی بیمارگونه خلاصه کرد: منشاء ویروس کرونا چین است، چین اطلاعات مرتبط با کووید-۱۹ را مخفی می‌ کند و سرمایه ‌گذاری‌ های چین تهدید محسوب می‌ شوند. لازم است که سفارت پاسخ این سخنان را بدهد.

سفیر چین در ادامه نوشت:‌ دانشمندان هنوز منشاء ویروس کرونا را پیدا نکرده ‌اند. از نظر تاریخی، محلی که اولین مورد در آن گزارش شده باشد، اغلب منشاء آن نبوده و ملت چین هرگز چیزی را درباره شیوع این بیماری مخفی نکرده است.

او تأکید کرد: تجربه تاریخی نشان می ‌دهد همه ‌گیری‌ ها با تئوری‌ های توطئه و گشتن افراد دارای ذهن تیره به دنبال مقصر جلوه دادن دیگران همراه است. در خلال شیوع کووید-۱۹ چین هدف کمپین تخریب سازمان ‌یافته قرار گرفت.

این مقام چینی اذعان داشت: مقصر جلوه دادن چین یا درخواست غرامت کردن از چین نوعی لودگی مضحک سیاسی است. نیت چنین اقداماتی چیزی به ‌جز سرزنش چین به‌ خاطر پاسخ نامناسب فردی دیگر به شیوع ویروس کرونا نیست.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه اسرائیل صبح روز یکشنبه ضمن تأیید خبر درگذشت سفیر چین اعلام کرد که نیروهای پلیس در حال حاضر در خانه دو وی مستقر شده و در حال بررسی علت این حادثه هستند.

جسد سفیر چین که به‌ تازگی استوارنامه خود را دریافت کرده بود، بر روی تخت ‌خوابش کشف شده و گفته شده هیچ ‌گونه نشانه ‌ای از خشونت‌ بر روی بدن وی مشاهده نشده و بررسی ‌های اولیه پزشکان حکایت از آن دارد، که ظاهراً دو وی بر اثر یک عارضه قلبی جان خود را از دست داده است.

مرگ سفیر چینی تنها اندکی پس از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل برای گفتگو با مقامات این کشور درباره خطر سرمایه ‌گذاری چین در اسرائیل و همچنین الحاق کرانه باختری صورت گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала