معرفی نمونه موفق جایگزینی واردات در صنعت

© Photo / دماگستربرج خنک کننده
برج خنک کننده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برج خنک کننده بزرگترین منبع سرمایشی در صنعت می‌باشد که هدف آن دفع حرارت ماشین‌آلات صنعتی به محیط می‌باشد.

ایران بدلیل داشتن صنایع بزرگ همانند فولاد، نفت و پتروشیمی صنعتی‌ترین کشور حوزه خلیج فارس به شمار می‌آید. نیاز شدید کشورهای صنعتی به تولید مداوم موجب افزایش تقاضای کاربری ماشین‌آلات صنعتی همانند برج خنک کننده می‌شود. کولینگ تاور یا برج خنک کننده لازمه هر صنعتی است و یکی از مهمترین دستاوردهایش افزایش راندمان تولید می‌باشد. تمامی تجهیزات صنعتی همانند توربین‌ها، کوره‌ها ، بویلرها و حتی چیلرها نیازمند دفع حرارت به محیط بیرون می‌باشند. منتقل کننده این حرارت تولیدی به بیرون اصلی ترین وظیفه برج خنک کن می باشد. اگر حرارت تولید شده از تجهیزات صنعتی دفع نشود راندمان تولید به شدت کاهش پیدا می‌کند و سیستم تولید متضرر خواهد شد.

با توجه به نیاز صنعت داخلی به ماشین‌آلات سرمایشی، سازندگان برج خنک کننده به دنبال رفع هر چه بیشتر این نیاز از داخل می‌باشند. تامین این نیازها با توجه به شرایط تحریمهای ناجوانمردانه نیازمند توجه هرچه بیشتر دولت و صنایع بزرگ از تولید داخلی است. مهمترین دغدغه در بهره گیری از تولید داخلی کیفیت محصولات ارائه شده می باشد. شرکت دماگستر با تکیه بر دانش روز مهندسین بومی خود امروزه به دنبال بهترین راه حل برای بهبود کیفیت تجهیزات خود می باشد. کسب نشان استاندارد ملی در تولید برج خنک کننده اولین گام مهم در راستای رسیدن به این مهم بوده است.  این شرکت هم اکنون دارای یکی از مجهزترین واحدهای تولید کولینگ تاور در کشور می‌باشد.  با توکل بر ایزد منان شرکت دماگستر در زمینه ساخت برج خنک‌کننده و ارتقاء کیفی محصولات راه خود را ادامه خواهد داد. در این راه رضایتمندی هرچه بیشتر از کیفیت محصولات می‌تواند بزرگترین هدف این مجموعه باشد. برج خنک‌کننده فایبرگلاس هیبریدی، جدیدترین و پیشرفته ترین نسل محصولات تولیدی شرکت دماگستر می‌باشد.

مقایسه انواع برجهای خنک کننده و کاربرد آنها در صنعت

برج های خنک کننده با توجه به مکانیزم خنک کاری آب در دو دسته کلی مداربسته و مدار باز تقسیم می‌شوند. انتخاب صحیح نوع کولینگ تاور در طراحی یک چرخه برودتی از اهمیت بالایی برخوردار است. برج خنک کننده خشک یا کولینگ تاور مداربسته امروزه کاربرد فراوانی در کارخانجات بزرگ و صنعتی دارد. سیستم‌های سرمایش تبخیری یا باز در بسیاری از صنایع کشور همانند صنعت نفت و پتروشیمی و صنعت فولاد رایج می‌باشد. برج خنک‌کننده مدار باز به دلیل ایجاد رطوبت در محیط و ایجاد رسوب در آب مشکلات فراوانی را ایجاد می‌نمایند. بیشتر کارخانجات صنعتی امروزه در مناطق با رطوبت بالا و گرمای نامطلوب قرار دارند. بکارگیری سیستمهای برودتی تبخیری همانند برج خنک کننده مدار باز یا مرطوب می‌تواند اثرات نامطلوبی را ایجاد نماید. هم اکنون 80 درصد صنایع بزرگ کشور دارای سیستم کولینگ تاور مرطوب می باشند. به دلیل کمبود میزان آب در کشور ایران مصرف بیش از حد آب در تجهیزات صنعتی می تواند بزرگترین آسیب را وارد نماید. جایگزینی سیستم های تبخیری با سیستم های هواخنک ترکیبی یا هیبریدی بهترین راهکار در حل این موضوع می‌باشد.

برج خنک کننده هیبریدی کم مصرف

سیستم های برودتی هیبریدی در اصل ترکیبی از یک کولینگ تاور مدارباز و یک برج خنک کننده مداربسته می باشد. استفاده از سیکل بسته در مدار چرخش آب سبب حذف رسوب و مصرف آب در کولینگ تاور می باشد. بکارگیری سیکل مدارباز کمکی و استفاده از آن در فصول گرم می تواند موجب افزایش راندمان برج خنک کننده شود. ترکیب کردن سیکل پاشش تبخیری قابلیت کاهش دمای بیشتری را به برج خنک کننده می دهد. کولینگ تاور هیبریدی مداربسته امروزه بیشترین تیراژ تولید را در انواع برجهای خنک کننده دارد. استفاده کویلهای فلزی با سطح حرارتی مطلوب و ضخامت کافی مهمترین اصول تولید این تجهیز می باشد. انتخاب ضخامت لوله های فلزی کویل در سیکل بسته دارای حساسیت زیادی می باشد. کاهش میزان ضخامت لوله های مسی در کویل سبب خوردگی و سوراخ شدن پس از مدت کوتاهی خواهد شد. همچنین بهره گیری از کویلهای فلزی ضخیم موجب کاهش میزان نفوذ حرارتی و راندمان خواهد شد.

© Photo / دماگستربرج خنک کننده
معرفی نمونه موفق جایگزینی واردات در صنعت  - اسپوتنیک ایران
برج خنک کننده

کاربرد برج خنک کننده در تهویه ساختمان ها

در بسیاری از محیط‌های مسکونی یا تجاری و کارگاهی به دلیل تماس با محیط بیرون و فعالیت ساکنان گرما وارد محیط تولید می‌شود. گرمای محیط و دمای بالای هوا سبب رنجش ساکنین خواهد شد. چیلرهای تراکمی، داکت اسپیلت و فن کویل‌ها اجزای اصلی تهویه مطبوع و خنک‌کاری محیط‌های ساختمانی می‌باشند. برج‌های خنک کننده در این کاربری آب سرد مورد نیاز کندانسور را تولید می‌کنند. در واقع چیلر گرمای ساختمان را جذب می‌کند و آن را از طریق کندانسور به برج خنک کننده هدایت می‌کند. هدایت گرمای چیلر به کولینگ تاور فقط در فصول گرم (حدود 5 ماه سال) انجام می‌شود. در سایر فصول با از مدار خارج شدن چیلرها ، کولینگ تاور نیز خاموش می‌شود. استفاده از برج خنک‌کننده در سیستم برودتی در کاربری خنک کن چیلرهای آبی یا آب خنک می باشد. برجهای خنک کننده در این نوع کاربری قالباً در پشت بام و در محیط آزاد نصب می شوند تا آزادانه بتوانند تنفس کنند. در شهرهای گرم و خشک همانند یزد که رطوبت محیط نیز پایین می باشد استفاده از این سیستم بسیار رایج می‌باشد. شهرهای صنعتی و بزرگ که دارای محیط‌های مرطوب هستند عمدتاً از سیستم های چیلر هوا خنک بهره گیری می‌نمایند. برج های خنک کننده چیلر با متریال فایبرگلاس در دو تیپ عمده مکعبی و مدور یا استوانه ای تولید می‌گردند. به دلیل راندمان بهتر در برجهای مکعبی قالب بیشتر تولیدات کولینگ تاور امروزه با استراکچر مکعبی می‌باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала