سیگاری ها چه خوراکی هایی را باید بیشتر مصرف کنند؟

CC0 / Pixabay / سیگاری ها چه خوراکی هایی را باید بیشتر مصرف کنند؟
سیگاری ها چه خوراکی هایی  را باید بیشتر مصرف کنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افرادی که سیگار می کشند، با مصرف کدام مواد غذایی می توانند ماده مهلک نیکوتین را از بدن خود دفع کنند؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از همگردی، سیگاری ها باید بیشتر این مواد غذایی را مصرف  کنند:

1. کلم بروکلی

بروکلی حاوی ویتامین هایی مانند B5، C و B است که کارش تنظیم فعالیت های بدن است. کمبود این گروه از ویتامین ها موجب اختلال در عملکرد بهینه بدن می شود.

2. پرتقال

پرتقال از اعضای خانواده مرکبات است که غنی از ویتامین C بوده و نیکوتین را از بدن حذف میکند.

3. اسفناج

اسفناج حاوی فولیک اسید و ویتامین B9 بوده و به از بین برنده نیکوتین از بدن شهرت دارد. نیکوتین موجب اختلال در خواب می شود و اغلب افراد مصرف کننده دچار این مشکل هستند.

توصیه‌های کرونایی سازمان جهانی بهداشت؛ الکل و سیگار را کنار بگذارید - اسپوتنیک ایران
توصیه‌های کرونایی سازمان جهانی بهداشت؛ الکل و سیگار را کنار بگذارید

4. زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی برای رهایی از عوارض ناشی از مصرف سیگار و نیکوتین است. باید گفت که زنجبیل خام عملکرد بهتری در کم شدن مصرف به دریافت نیکوتین، کاهش وزن و دفع سموم خون ناشی از مصرف نیکوتین دارد.

5. ذغال اخته

اسید موجود در ذغال اخته روند دفع نیکوتین از جریان خون را تسریع می کند. همینطور این میوه مثل نیکوتین میزان قند خون را بالا می برد، از این رو، جایگزین مناسبی برای سیگار در هنگام تمایل به دریافت نیکوتین است.

6. لیمو

لیمو هم یکی دیگر از سلاح های قوی در نبرد ترک سیگار است! بعد از مصرف سیگار، نیکوتین تا 3 روز در بدن باقی می ماند و به سلول ها و منفذ های پوستی آسیب می رساند

7. هویج

استفاده مکرر از سیگار به صورت روزانه موجب کم شدن ویتامین A و C شده و تاثیر منفی بر عملکرد مغز دارد. همینطور موجب تخریب سلول های عصبی می شود.

8. انار

مصرف سیگار موجب بالارفتن تپش قلب، فشار خون و هم کاهش سطح اکسیژن در خون و در مقابل، مصرف انار موجب کم شدن این عوارض، تنظیم جریان خون و تولید گلبول های قرمز بیشتر می شود.

9. جوانه گندم

استعمال سیگار موجب تنگ و سفت شدن عروق خونی می شود. ویتامین E موجود در جوانه گندم و سایر غلات موجب بالارفتن خاصیت ارتجاعی سیستم گردش خون شده و خطر سکته قلبی را بویژه در سنین بالاتر کاهش می دهد.

10. کلم پیچ

کلم پیچ از اعضای خانواده کلم ها است که مصرف آن خطر مبتلا شدن به سرطان را کاهش می دهد. همینطور، کلم پیچ منبع سرشار از ماده ایزوتیوسیانات و سایر آنتی اکسیدان ها است که به دفع نیکوتین ذخیره شده در خون کمک می کند.

یادآور می شود، نیکوتین یک ترکیب آلی نیتروژن دار است که بیشتر در گیاهانی مانند تنباکو و در اندازه های کمتر در گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل سبز یافت می شود.

نیکوتین نوعی ماده شیمیایی به شدت اعتیادآور است که در دخانیات وجود دارد و ترک آن بسیار دشوار است، ولی با این وجود میلیون ها انسان در سراسر جهان آن را استعمال می کنند؛ البته با تغذیه سالم و استفاده از برخی مواد غذایی میتوان این ماده مضر را از بدن دفع کرد.

پس از دمیدن دود سیگار نیکوتین به جریان خون راه یافته و پس از حدود 7 ثانیه به مغز می رسد. نیکوتین همچنین می تواند از طریق غشاء مخاط دهان (وقتی به صورت جویدنی مصرف می شود) یا بینی (وقتی به شکل استنشاقی مصرف می شود) و یا حتی از طریق پوست (برچسب های نیکوتینی) جذب شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала