ارزیابی ضرر ایران با خروج آمریکا از برجام

© AP Photo / VAHID SALEMIخروج آمریکا از برجام
خروج آمریکا از برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: ایران به مقدار کافی اورانیوم غنی شده ذخیره کرده است تا بتواند بمب اتمی بسازد.

به گزارش اسپوتنیک، دیوید مورتلاک کارمند ارشد علمی شورای اقیانوس اطلس و متخصص سابق در امور تحریم ها در دولت آمریکا اعلام نمود که خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، مشکلات جدی اقتصادی برای ایران ببار آورد اما به هدف خود نرسید. هر چند شاید بتوان گفت که این اقدام ضرر اقتصادی قابل توجهی به دولت ایران وارد کرد.

وی در ادامه گفت:«آنچه به موضوع جلوگیری از طراحی و ساخت موشک های بالستیکی توسط ایران، ایجاد مانع در حمایت ایران از توابع خود در منطقه، مجبور کردن ایران به خروج واحدهای نظامی خود از سوریه مربوط می شود، نمی توان گفت این سیاست کاملا موفق بوده است.

نمی توان انتظار داشت که ایران تمام درخواست های فوق الذکر را به انجام برساند تا دلیلی برای کاهش تحریم های آمریکا بشود. همچنین نباید انتظار داشت که تحریم باعث «تسلیم شدن» ایران خواهد شد. هم‌اکنون آمریکا توجه خود را روی توقف صادرات نفت ایران متمرکز کرده است و با تحریم های مکمل شرکت‌هایی که با ایران تجارت می کنند، ایران را تهدید می کند. اگر تمام استراتژی ایرانی ما این باشد که پول کمتری در دست ایران باشد، کافی نخواهد بود».

ساختمان وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه ایران: آمریکا درباره برجام اظهار نظر نکند

باربارا اسلاوین مدیر ابتکارات وضعیت آتی ایران وابسته به شورای اقیانوس اطلس گفت: در نتیجه سیاست دولت ترامپ، جهان و خاورمیانه خطرناک تر شد و خروج آمریکا از برجام جهان را بی ثبات تر کرد. ایران به مقدار کافی اورانیوم غنی شده ذخیره کرده است تا بتواند بمب اتمی بسازد. با چنین روش هایی شما نمی‌توانید به تغییر سیاست ایران در این زمینه و یا « تسلیم» ایران نایل آئید».

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала