دستمزد خلبانان در شرایط کرونایی چقدر است؟

© Photo / Instagram/Pobeda Airlinesدستمزد خلبانان در شرایط کرونایی چقدر است؟
دستمزد خلبانان در شرایط کرونایی چقدر است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، مدیرعامل انجمن خلبانان گفت که دو سوم حقوق خلبانان و کروی پروازی در ایران بر اساس میزان ساعت پرواز آنهاست که با توجه به کاهش شدید پروازها، این دو سوم از حقوق آنها حذف شده است.

غلامرضا محمدی درباره بیکاری خلبانان در ایام شیوع ویروس کرونا اظهار داشت:«خلبانان در ایران با شرکت‌های هواپیمایی قرارداد دارند اما نوع قرارداد همکاری آنها متفاوت است، مثلاً در آسمان و ایران ایر با توجه به اینکه دولتی یا شبه دولتی هستند، قرارداد استخدامی دارند و حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. اما قرارداد سایر شرکت‌های هواپیمایی با خلبانان به صورت ساعات پروازی است و هر چه ساعت پرواز آنها بیشتر باشد، دریافتی آنها از ایرلاین‌ها بیشتر است.

خودرویی که پرواز کرد - اسپوتنیک ایران
خودرویی که پرواز کرد!+ویدیو

این در حالی است که خلبانان ایرانی که با ایرلاین‌های دیگر کشورها قرارداد همکاری دارند، نوع قراردادشان به گونه‌ای است که شرکت به آنها تضمین می‌دهد که حداقل ۷۰ ساعت پرواز به آنها در ماه داده شود که دریافتی آنها از محل این میزان ساعت پروازی، به عنوان پایه حقوق در ایران یاد می‌شود.این رقم مثلاً در ایرلاین‌های اروپایی، حدود ۱۵ هزار دلار است، هر چه قدر هم که میزان پرواز آنها از این رقم بیشتر باشد، به عنوان اضافه کار از آن یاد می‌شود، حتی اگر ساعات پروازی آنها کمتر از ۷۰ ساعت شود، باز هم حقوق پایه به خلبانان پرداخت می‌شود. اما این نوع قرارداد در ایران میان ایرلاین‌ها و خلبانان رایج نیست.

در ایران حدود دو سوم حقوق خلبانان بستگی به ساعات پروازی آنها دارد و طی ماههای اخیر با توجه به اینکه شیوع کرونا سبب کاهش پروازها شده، بسیاری از خلبانان پروازی نداشته اند و طبیعتاً حقوق آنها با کاهش شدید مواجه شده است.

بسیاری از خلبانانی که بصورت تخصصی در پروازهای خارجی به کار گرفته می‌شوند، بیش از ۴۵ روز است که هیچ دریافتی ای نداشته اند.

از آنجایی که بیمه بیکاری به افراد اخراج شده از مشاغل تخصیص می‌یابد و همچنین با توجه به اینکه هیچیک از شرکت‌های هواپیمایی تا کنون خلبانی را اخراج نکرده اند، لذا بیمه بیکاری به خلبانان تعلق نگرفت اما اگر اخراج شوند، بیمه بیکاری به آنها تعلق می‌گیرد. برخی شرکت‌های هواپیمایی در ماه گذشته به خلبانان ۵ تا ۶ میلیون تومان حقوق دادند برخی دیگر هم کمتر از این ارقام بوده است، اما خلبانانی که حقوق‌های بالا می‌گرفتند، ماه گذشته یک سوم دریافتی داشته اند.

در شرکت‌های هواپیمایی کشورهای همسایه نیز حقوق خلبانان به یک سوم کاهش یافته اما همین یک سوم حقوق آنها، معادل ۷۰ میلیون تومان است. علی رغم آنکه پروازها در تمام دنیا متوقف شده، اما حقوق خلبانان در سایر کشورها پرداخت می‌شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала