کشف محل وجود اشکال فرازمینی حیات

© Photo / NASA, JPL-Caltech, Susan Stolovy (SSC/Caltech) et al.دلیل ظهور یک ستاره مرموز در کهکشان راه شیری کشف شد
دلیل ظهور یک ستاره مرموز در کهکشان راه شیری کشف شد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فیزیکدانان انستیتوی فناوری ماساچوست آمریکا به این نتیچه رسیده اند که میکروارگانیسم ها می توانند در محیطی که صد درصد با هیدروژن اشباع شده است، زنده مانده و رشد کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله Nature Astronomy ، کشفیات دانشمندان حاکی از آن است که جو هیدروژنی مشخصه بسیاری از سیارات فراخورشیدی است که در آینده ممکن است به اشیاء بالقوه برای جستجوی حیات فرازمینی تبدیل شوند.

کیهان شناسان نشان داده اند که باکتری هایی مانند Escherichia coli Escherichia coli در یک محیط گازی که صددرصد با هیدروژن اشباع شده باشد، می توانند زندگی و رشد کرده  و تکثیر شوند. میکروارگانیسم ها خود ده ها گاز مختلف (اکسید نیتروژن ، آمونیاک ، متانتیول ، دی متیل سولفید ، کربونیل سولفید و ایزوپرن) منتشر می کنند که می تواند جو سیارات فراخورشیدی را غنی سازد و به عنوان زیست بوم سازی یا همان نشانگرهای وجود حیات عمل کنند.

کشف راز منشأ حیات در کره زمین  - اسپوتنیک ایران
کشف راز منشأ حیات در کره زمین

هیدروژن یک گاز سبک است و بنابراین جو صد در صد هیدروژنی در مقایسه با جو سیاره های سنگی متشکل از گازهای دیگر مثلا از سطح سیاره بالاتر می رود و در نتیجه تلسکوپ های زمینی و فضایی مانند تلسکوپ جیمز وب که پرتاب آن برای سال 2021 برنامه ریزی شده ، آسانتر آنرا کشف می کنند.

تنها 0.00005 درصد هیدروژن در جو فعلی کره زمین وجود دارد. این گاز برای زندگی برخی از میکروارگانیسم های زنده از جمله متانوژن ها که در شرایط دشوار محیطی زندگی می کنند ضروری است. متانوژن ها هیدروژن موجود را به همراه دی اکسید کربن مصرف می کنند و متان تولید می کنند. دانشمندان این نوع میکروبها را در محیطی با 80 درصد میزان هیدروژن رشد می دهند ، اما تا به حال مطالعات بسیار اندکی در مورد میزان تحمل انواع دیگر میکروارگانیسم ها در یک محیط غنی از هیدروژن انجام  بود.

کیهان شناسان در طول آزمایش خود  پایداری دو میکروارگانیسم - اشرشیاکلی (Escherichia coli ) و مخمر در جو هیدروژنی را باهم مقایسه کردند.  آنها به طور جداگانه از يكديگر كشت داده شده  و پس از آن به گلدان هاي پر از مواد مغذي منتقل شدند. هوای غنی از اکسیژن از ظروف خارج شد و با گاز هیدروژن جایگزین شد. خود محفظه های حاوی آنها به مدت 80 ساعت در انکوباتور قرار گرفته و در آنجا آنها را با دقت و به طور مداوم تکان می دادند  تا با هم  مخلوط شوند هر ساعت دانشمندان نمونه می گرفتند و تعداد میکروارگانیسم های زنده مانده را می شمردند.

نتیجه ، یک منحنی رشد کلاسیک بود: در ابتدا ، تعداد میکروب ها با مصرف مواد مغذی به سرعت افزایش یافت و  پس از آن ، مواد کشت شده به مرحله پایداری از وجود رسید که موجودات جدید جای جانداران مرده را می گرفتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала