گزارش و تحلیل

لیست مهم خرید و فروش ایرانی ها در دوران گذر از پیک کرونا

© Samira Esmaeili / Sputnik Iranایرانی ها در دوران گذر از پیک کرونا چه چیزهایی را می خرند و یا می فروشند؟
ایرانی ها در دوران گذر از پیک کرونا چه چیزهایی را می خرند و یا می فروشند؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایرانی ها در روزهایی که بیماری کرونا رو به ضعیف تر شدن می رود، مواد غذایی ضروری قابل ذخیره و مصرف بیشتر چون آرد و ماکارونی، مواد غذايي حافظ سیستم ایمنی بدن را بیشتر خرید نموده، اما کمتر به سوی خرید طلا و سرمایه گذاری پیش می روند.

خبرگزاری اسپوتنیک با مصاحبه با مردم، صاحبان کسب و کارهای مختلف در تهران به بررسی مسائل پیش رو میان خانواده های ایرانی پس از رفع تدریجی اقدامات و محدودیت های قرنطینه در شهر های مختلف ایران می پردازد و به بررسی لیست خرید و فروش مردم در دوران گذر از کرونا می پردازد.

به گفته صاحب مغازه خواربار فروشی در منطقه شرق تهران، تقریبا تمام مواد خوراکی و غذایی در ایران همانند گذشته یافت می شود، و تنها می توان گفت محصولاتی چون ماکارونی و لازانیا با کمبود مواجه شده است، زیرا هنوز پس از عید تولید نشده است و کارخانجات گویا هنوز اقدام به تولید ننموده اند.

میوه فروشی نیز در خصوص کمبود مواد غذایی در ایران گفت که لیمو ترش و سیر، زنجفیل پیدا می شود اما بسیار گران است. چون تقاضای این محصولات به علت این موضوع که گویا برای جلوگیری از ابتلا به کرونا زیاده شده است، قیمت این محصولات بالا رفته است. قدرت مردم نیز کمی ضعیف شده است، زیرا جیب مردم کمی خالی شده است.

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliلیمو ترش
لیست مهم خرید و فروش ایرانی ها در دوران گذر از پیک کرونا   - اسپوتنیک ایران
لیمو ترش

فروشنده دیگری در خصوص اوضاع خرید و فروش محصولات خوراکی توسط مردم گفت: مواد ضد عفونی کننده زیاد به بازار عرضه نمی شود، و یا با قیمت بسیار بالایی عرضه می شود که برای ما به علت سود کم خرید صرف ندارد.

می توان گفت برخی محصولات به قیمتی عرضه می شود که سود ما کم شده است (مثلا کارخانه دستمال کاغذی، سود ما را کم کرده است). به عنوان مثال دستکش فریزر را امروز ما با قیمت بسیار بالا خریداری کردیم. به عنوان مثال صاحبخانه به من گفته است که برای خانه 42 متری اجاره باید 2 میلیون پرداخت کرد و قیمت اجاره را 800 هزار تومان بالا برده است.

تقریبا غالب فروشندگان بر کمبود الکل، ماسک، دستکش و شوینده ها با قیمت بالا تاکید دارند.

ایران پس از رفع تدریجی محدودیت های کرونا
ایران پس از رفع تدریجی محدودیت های کرونا - اسپوتنیک ایران
1/4
ایران پس از رفع تدریجی محدودیت های کرونا
© Samira Esmaeili / Sputnik Iranایران پس از رفع تدریجی محودیت های کرونا
ایران پس از رفع تدریجی محدودیت های کرونا - اسپوتنیک ایران
2/4
ایران پس از رفع تدریجی محودیت های کرونا
© Samira Esmaeiliملی پوشان دختر و پسر شنای ایران جنجال بپا کردند + فیلم
ملی پوشان دختر و پسر شنای ایران جنجال بپا کردند + فیلم  - اسپوتنیک ایران
3/4
ملی پوشان دختر و پسر شنای ایران جنجال بپا کردند + فیلم
© Samira Esmaeiliایران پس از رفع تدریجی محدودیت های کرونا
ایران پس از رفع تدریجی محدودیت های کرونا - اسپوتنیک ایران
4/4
ایران پس از رفع تدریجی محدودیت های کرونا
1/4
ایران پس از رفع تدریجی محدودیت های کرونا
2/4
ایران پس از رفع تدریجی محودیت های کرونا
3/4
ملی پوشان دختر و پسر شنای ایران جنجال بپا کردند + فیلم
4/4
ایران پس از رفع تدریجی محدودیت های کرونا

در خصوص تاثیر بیماری کرونا بر بازار مسکن در صحبت با یکی از بنگاه های ایران، ایشان علت رکود مسکن را مسئله دیگری به غیر از کرونا می داند: مراجعه مردم به بازار مسکن همانند گذشته است، اگر مردم به بازار مسکن کمتر از گذشته مراجعه می کنند به خاطر کرونا نیست، بلکه شرایط فصلی، عید، ماه رمضان است. البته مشکل بازار مسکن در شهر تهران با شهرستان ها فرق دارد، چرا که در تهران تقاضا بیشتر از عرضه است، چون ساخت و ساز کم شده است، به همین دلیل معاملات کمتر انجام می شود. به عنوان مثال اگر شما الان ده خانه 50 متری را بیاورید، من می توانم در بنگاه خودم تا فردا انها را قرار داد ببندم. قدرت خرید مردم نیز کم شده است، زمین هم در تهران کم شده است، ملک کلنگی کمتر است، در نتیجه ساخت و ساز کمتر انجام می شود. در واقع چون تقاضای خرید زیاد است، اما کسی فروشنده نیست به همین دلیل میزان خرید و فروش کم شده است، این امر به کرونا بستگی ندارد.

10 میلیارد دلار کمک بلاعوض ایران به افراد آسیب دیده از کرونا  - اسپوتنیک ایران
10 میلیارد دلار کمک بلاعوض ایران به افراد آسیب دیده از کرونا

با رجوع به یک طلافروشی ایشان نظر متفاوتی برخلاف اخبار منتشر شده در رسانه های ایران مبنی بر هجوم مردم برای فروش طلا به دلیل کمبود نقدینگی داشتند، ایشان در خصوص تاثیر کرونا بر بازار طلا افزود: در وهله اول این مسئله بستگی به منطقه شهری دارد، به عنوان مثال در شمال تهران کمتر کسی برای فروش طلا در این شرایط مراجعه می کند، اما ممکن است در منطقه کارگرنشین که کارفرما کارگر را بیرون کرده است، این کارگر مجبور به فروش طلاهای همسرش شود، این جور نیست که بگویم طلافروشی ها در حال حاضر پول ندارند و اقدام به خرید طلا نمی کنند، خیر این درست نیست. ما اگر هم پول نداشته باشیم می توانیم به دلال مراجعه نماییم و این طلا ها را بفروشیم و پول لازم را برای خرج روزانه خود فراهم کنیم، الحمدلله در حال حاضر در این مملکت همه چیز است.

می توان گفت که کرونا باعث افت فروش در بازار طلافروشان شده است، اما همانند سابق ما طلافروشی ها مشتری داریم، بدون دشت نبوده ایم. در واقع می توان گفت فروشمون بیشتر از خریدمان بوده است، منطقه ای که طلافروشی ما در ان واقع شده است به گونه ای است که مردم لنگ فروختن طلا نیستند، اما شاید اگر دو خیابان پایین تر رفت، شاید برخی مجبور به فروش النگوی همسر خود برای خرج یومیه خود است.

در خصوص این سوال که "کرونا چه تاثیری بر زندگی مردم گذاشته است؟" ایشان چنین پاسخ می دهند: کرونا بر روی روان مردم تاثیر گذاشته است، طرف جرات نمی کند بیرون بیاید زیرا می ترسد که این بیماری را بگیرد، مردم نگران آینده هستند، می توان گفت بازار طلا روال همانند گذشته است، قاعدتا مردم طلا را برای این می خرند که یک روزی که به پول احتیاج داشته باشند، آن را به فروش برسانند و این امر منطقی است.

هجوم مردم به طلافروشی‌ها در ایران برای فروش طلا  - اسپوتنیک ایران
هجوم مردم به طلافروشی‌ها در ایران برای فروش طلا

در مجموع می توان به اقتصاد ایران در زمان کرونا نگاهی اجمالی انداخت: بر اساس محاسبات انجام شده، بودجه سال ۱۳۹۹ ايران با نرخ ۵۰ دلاری فروش هر بشکه نفت تدوين شده است. در حاليکه شاهد کاهش قیمت نفت سنگین ایران به زیر ۱۵ دلار در ابتداي سال هستيم که به وضوح نگراني هاي بسياري را در خصوص اقتصاد ايران در حين و پس از گسترش کرونا بوجود آورده است.

اگر نگاهي بر توئيت هاي ايرانيان در زمان کرونا بيندازيم، دغدغه هاي اصلي مردم ايران را مي توان درک کرد.کسری بودجه در ایران، تحریم‌های خارجی و کاهش قیمت جهانی نفت در این میان بیشترین ضربه را به اقتصاد ایران وارد خواهد کرد.  مشاغلي چون: رستوران‌ها، فروشگاه هاي فروش شیرینی و مواد خوراکي غير ضروری مردم، آژانس‌های سفر و گردشگری، هتل‌ها خطوط هوایی، تولیدکنندگان محصولات توليدي چون پارچه و ... اماکن ورزشي و سينماها و تئاتر در اين ميان بايد به دنبال راه حلي جهت تامين مالي خود در اين دوران باشند.

کاربری به نام ابراهیم علی نیا در خصوص تاثير کرونا بر صنعت خودروسازی می نويسد که: وضع اقتصاد ایران وقتی دستت میاد که سال ۷۹ می روی پراید بخری با قسط بهت می دن ۵ میلیون تومان و سال ۹۹ می روی بخری ۷۰ میلیون ازت می گیرن و پراید و یکسال بعد بهت می دن.

از سوی دیگر در ایران به دلیل بسته شدن مرزها، قیمت کالاهای الکترونیکی و لوازم خانگی خارجی به طور سعودی در حال بالا رفتن است، کاربری در این خصوص می نویسد: کرونا روی همه چیز تاثیر گذاشته همین طور روی قیمت گوشی تلفن، به دلیل عدم واردات، انبارها در حال خالی شدن هست.

از آنجا که در ایران در ابتدای شروع کرونا در پایان سال گذشته، محصولاتی چون لیمو، سیر، زنجبیل بسیار بالا رفته است زیرا اعلام شده بود که این مواد برای سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب هستند. کاربری به مقایسه قیمت این محصولات تا قبل و بعد از کرونا می پردازد. حالا که همه‌ی حواس‌ها به سمت گرانی ماسک گرم شده توجه شما رو به افزایش قیمت لیمو، زنجبیل و سیر جلب می‌کنم کشاورز بیچاره و دلال سودجو لیموترش سنگی ۳۸ هزار تومان سیر خشک ۳۲ هزار تومان زنجبیل ۶۵ هزار تومان قیمت‌ قبل از کرونا لیمو ۹۹۰۰ سیر ۱۳۵۰۰ زنجبیل ۴۵۰۰۰

کاربر دیگری نیز به مقایسه شغل های دولتی و شغل های آزاد در زمان کرونا می پردازد و می گوید: کرونا به خوبی مشخص کرد چرا همه مردم دنبال شغل دولتی هستن و چرا کار در بخش خصوصی اقبالی نداره. کارمندان دولتی حقوقشان‌سر ماه واریز میشه اما بقیه اندر خم‌ یک کوچه‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала