ادامه تلاش آمریکا برای جلوگیری از فروش تسلیحات روسی به ایران

© REUTERS / Nicholas Kamm / Poolآمریکا درباره علت خارج کردن موشک های پاتریوت از عربستان توضیح داد
آمریکا درباره علت خارج کردن موشک های پاتریوت از عربستان توضیح داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد ایالات متحده همه تلاش خود را برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و جلوگیری از خرید تسلیحات از روسیه یا چین توسط جمهوری اسلامی انجام خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پومپئو در یک مصاحبه تلویزیونی گفت:" دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا و تیمش قصد دارند تضمین كنند كه تا  اكتبر امسال با استفاده از همه امکانات ما به این امر نایل آمده شود که ایرانیان  نتوانند تانک یا ماشین های زرهی از روسیه یا چین بخرند".

پمپئو ضمناً خاطرنشان كرد ایالات متحده در سازمان ملل  روی همه اعضای دائم شورای امنیت از جمله روسیه و چین در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کار می کند.

یادآور می شود برایان هوک ، نماینده ویژه ایالات متحده درامور ایران نیز به خبرنگاران اعلام کرد ایالات متحده معتقد است روسیه و چین هیچ دلیلی برای مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ندارند.

پاسخ ایران به اقدام آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور چه خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام و تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران

به گفته هوک ، ایالات متحده پیشاپیش پیش نویس قطعنامه درباره این موضوع را برای رأی گیری درباره آن  در سازمان ملل آماده کرده است. وی گفت: "ما امیدواریم که دیپلماسی ما موفقیت آمیز باشد  و ما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به تصویب برسانیم" . نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران افزود:" من می دانم که علاقه مندی به بحث در مورد گزینه های فرضی دیگر در صورت عدم تصویب پیش نویس فعلی وجود دارد اما ما در حال حاضر توجه خود را معطوف پیشبرد موفق قطعنامه جدید (درباره ایران) کرده ایم".

پیش از این ، سرگئی ریابکوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که رژیم ویژه فعلی برای تحویل اسلحه و تجهیزات نظامی به ایران باید پس از طی یک دوره 5 ساله منقضی شود و هیچ انحرافی از این تصمیم نمی تواند وجود داشته باشد.

 در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافق تاریخی برجام  با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط  جمهوری اسلامی دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور از سوی سازمان مللف امریکا و اتحادیه اروپا برداشته شود.در این توافق نامه همچنین پیش بینی شده كه تحریم تسلیحاتی علیه ایران طی مدت 5 سال اغو شود و تحویل تسلیحات به ایران زودتر نیز امكان پذیر باشد اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل. این توافق نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده اعلام خروج یک جانبه خود از آن و اعاده تحریم های شدید و سختگیرانه علیه تهران را اعلام کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала