گزارش و تحلیل

سیاست های ترامپ مسبب شروع روند جدایی طلبی برخی ایالت ها از آمریکا

© AP Photo / Evan Vucciسیاست های ترامپ مسبب شروع روند جدایی طلبی برخی ایالت ها از آمریکا
سیاست های ترامپ مسبب شروع روند جدایی طلبی برخی ایالت ها از آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با اوج گرفتن ویروس کرونا و ناتوانی دولت مرکزی آمریکا در ارایه خدمات فدرال یکسان به کل ایالت ها برخی جنبش ها در ایالت های مختلف افزایش یافته است.

اسپوتنیک - طی یک ماه اخیر و با اوج گرفتن ویروس کرونا و ناتوانی دولت مرکزی در ارایه خدمات فدرال یکسان به کل ایالت ها برخی جنبش ها در ایالت های مختلف مانند کالیفرنیا و تگزاس و جیورجیا و هاوایی و آلاسکا و کارولینای جنوبی و ورمونت ... افزایش یافته است.

تعداد قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از ۵۰ هزار نفر فراتر رفت - اسپوتنیک ایران
تعداد قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از ۵۰ هزار نفر فراتر رفت

ایالت هایی مانند تگزاس و یا کالیفرنیا به دلیل ثروتمند بودن نه فقط می توانند روی پای خود بایستند بلکه می توانند به عنوان رقبای بالقوه برای برخی ایالت های دیگر در آمریکا که توان تامین هزینه های خود را ندارند به حساب آیند.

ماجرا چیزی شبیه زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق شده، برخی ایالت ها توان اقتصادی زیادی نداشتند و برخی ایالت های دیگر امکانات اقتصادی بالقوه بسیار زیادی داشتند و هزینه نگهداری وحدت کشور و اتحاد با ایالت های ناتوان بر عهده ایالت های توانمند بود.

امروزه در ایالات متحده برخی ایالت ها مانند کالیفرنیا و یا تکزاس به نسبت چندین برابر بیش از ایالت های دیگر مالیات می پردازند اما مشاهده می کنیم رییس جمهوری این کشور بر خلاف منافع آنها تصمیم می گیرد.

هر دو این ایالت ها مهاجر پذیر هستند و به کارگران ارزان مکزیکی نیاز دارند در حالی که رئیس جمهوری این کشور شدیدا نژاد پرست و ضد مهاجر است.

از سوی دیگر مشاهده می کنیم مثلا چون در انتخابات مردم کالیفرنیا به آقای ترامپ رای ندادند وی در تصمیم گیری هایش رفتاری خصمانه با این ایالت نشان می دهد و به نحوی رفتار می کند که انگار با کشور دشمن خود رفتار می کند و حاضر نیست بپذیرد که وی باید پس از پایان انتخابات به سمت و سوی هدایت یک کشور واحد پیش برود.

تصمیمات اخیر نفتی آقای ترامپ مزید بر علت شده چرا که برخی ایالت ها مانند تکزاس که منبع اصلی در آمد شان از تولید نفت است با مشکلات عدیده و ورشکستگی شدید مواجه هستند.

حتی در مورد تصمیمات سیاسی داخلی چون برخی فرمانداران این ایالت ها با شخص ترامپ مخالف هستند مشاهده می کنیم که دولت مرکزی در زمان بحران کرونا ترجیح می دهد امکانات دولت فدرال را در اختیار فرماندارانی قرار دهد که با دولت مرکزی همسو هستند و ایالت هایی را که با دولت مرکزی همسو نیستند، علیرغم اینکه مانند کالیفرنیا جزو بالاترین مالیات دهندگان هستند، اما در تحریم کمک های دولت فدرال قرار دهد.

پیش‌بینی موج ترسناکتر کرونا برای آمریکا - اسپوتنیک ایران
پیش‌بینی موج ترسناکتر کرونا برای آمریکا

بسیار برای مردم آمریکا مخصوصا ایالت های مختلف عجیب به نظر می آید که امکانات پزشکی و درمانی از برخی ایالت ها سلب شود و به برخی ایالت ها که به ترامپ رای داده اند و یا طرفدار ترامپ هستند عطا گردد.

حتی در زمینه سیاست های خارجی هم این ایالت ها با دولت مرکزی زاویه دارند.

در حالی که دولت مرکزی با هدایت آقای ترامپ به سمت و سوی رویارویی با دیگر کشورها از جمله ایران پیش می رود عموما اهالی ایالت کالیفرنیا مخالف این سیاست ها هستند و طرفدار ایجاد روابط دوستی و صمیمی با ایران می باشند.

همچنین مثلا دولت مرکزی با هدایت آقای ترامپ از کشورهایی مانند عربستان سعودی حمایت می کند در حالی که بسیاری از ایالت های آمریکا مخالف حمایت آمریکا از عربستان سعودی می باشند و چه بسا حتی برخی از آنها مانند تگزاس عربستان را رقیب اقتصادی خود در جهان می دانند.

مضاف بر این باید توجه داشت که برخی ایالت های آمریکا به دلیل روابط اقتصادی بسیار خوب خود با چین و یا روسیه متقاضی روابط سیاسی و اقتصادی بهتر با این کشورها می باشند در حالی که دولت مرکزی بر عکس عمل می کند.

به نظر می آید با ادامه این شرایط هیچ بعید نیست به زودی شاهد پا گیری جنبش های جدایی طلبی بیشتر در ایالات متحده باشیم و با رویکردی که آقای ترامپ این کشور را اداره می کند شاید به زودی شاهد فروپاشی این کشور و تجزیه شدن اش به کشورهای کوچکتر باشیم، مخصوصا که در صورتی که مردم ایالت های مختلف بخواهند دست به انقلاب بزنند همه مسلح می باشند و رد تقاضاهای جدایی طلبی آنها توسط دادگاه عالی می تواند حتی منجر به جنگ داخلی در این کشور گردد.

بی دلیل نیست که با شروع جریان کرونا میلیون ها آمریکایی در مقابل فروشگاه های اسلحه صف کشیدند و به جای خرید آذوقه و دارو و خوراکی اسلحه و مهمات خریدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала