گزارش و تحلیل

آتش به اختیار نیروهای مسلح ایران در قبال سنتکام

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آتش به اختیار نیروهای مسلح ایران در قبال سنتکام
آتش به اختیار نیروهای مسلح ایران در قبال سنتکام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس جمهوری ایالات متحده بار دیگر با تصمیمات کذایی خود کاری را انجام داد که از وزارت امور خارجه این کشور تا نیروهای مسلح همه انگشت به دهان ماندند.

اسپوتنیک - بر کسی پوشیده نیست که آقای ترامپ برای اهداف سیاسی و بقای خود حاضر است به هر کاری دست بزند حتی اگر بنا باشد هزاران سرباز آمریکایی قربانی منافع او شوند.

 واکنش ظریف به تهدید ترامپ به انهدام شناورهای ایرانی  - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به تهدید ترامپ به انهدام شناورهای ایرانی

البته ظاهرا حتی قربانی شدن مردم آمریکا نیز برای آقای ترامپ اهمیتی ندارد و وی حاضر است برای به کرسی نشاندن حرف خود حتی در مسایل درمانی و پزشکی دخالت کند و اخیرا چون رییس مرکز تحقیقات در مورد ویروس کرونا با نظر وی مخالفت کرده بود وی را از کار اخراج کرده.

دستور اخیر وی مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی اقدام به نابودی قایق های سپاه که برای آنها تهدید به حساب می آیند شاید برخی از رای دهندگان به او در داخل آمریکا را خشنود کند، البته قطعا دشمنان ملت ایران را نیز خشنود می کند، اما در واقع منجر به آن می شود که همه نیروهای آمریکایی در منطقه در معرض خطر قرار گیرند.

قطعا اگر تهدیدی متوجه نیروهای آمریکایی در خلیج فارس شود فرمانده ناو و یا کشتی و یا فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا در منطقه خود بهتر از ترامپ می دانند که چگونه باید تصمیم بگیرند و آنها همه جوانب را در نظر می گیرند مخصوصا اینکه اگر بخواهند با نیروهای ایرانی درگیر شوند چه عواقبی برای آنها خواهد داشت.

آنها بخوبی می دانند نیروهای مسلح ایران مخصوصا نیروهای سپاه پاسداران در قبال هرگونه تعرضی به حریم آبی و یا زمینی و یا هوایی ایران هیچ مسامحه ای ندارند و مدت ها پیش تر از اینکه آقای ترامپ بخواهد دستور آتش به اختیاری را به نیروهای آمریکایی بدهد، نیروهای ایرانی دستور آتش به اختیاری را از فرماندهی کل قوا دریافت کرده اند، و حتی اگر بنا باشد جنگی هم به راه بیافتد هیچ ابایی از اینکه نیروهای متجاوز را هدف قرار دهند ندارند.

شاید سرنگونی پهباد آمریکایی در حریم هوایی ایران و یا هدف قرار دادن پایگاه های آمریکا در عراق بتواند سمبلی از این باشد که ایرانی ها تا چه حد حاضر می باشند پیش بروند و تا چه حدی از هارت و پورت آمریکایی ها و مخصوصا رییس جمهوری شان باکی ندارند.

امیر حاتمی: ایران برای مقابله با هر تهدیدی در آینده آماده است  - اسپوتنیک ایران
امیر حاتمی: ایران برای مقابله با هر تهدیدی در آینده آماده است

مقامات آمریکایی مدام از منافع آمریکا صحبت می کنند و آقای ترامپ مدعی می باشد آمریکا بیش از هشت هزار ملیارد دلار برای حفظ این منافع هزینه کرده.

شاید بسیاری متوجه منظور مقامات آمریکایی از حفظ منافع را متوجه نباشند اما بحث حفظ منافع همینی است که چند روز پیش اتفاق افتاد و قیمت نفت به زیر صفر هم رسید.

زمانی که انصار الله یمن تاسیسات آرامکو را هدف قرار دادند تولید نفت عربستان سعودی به یکباره به نصف تقلیل یافت و آمریکا ذخایر استراتژیک خود را با قیمت بشکه ای 80 تا 100 دلار به بازار عرضه کرد و بعد نفت را به صورت میانگین با بشکه ای زیر ده دلار از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خرید و مجددا ذخایر استراتژیک خود را پر کرد.

همین ما به التفاوت کافی است تا متوجه شویم چه سودی عاید آمریکا از بابت همین ماجرای کوچک شد، اگر بخواهیم به تک تک مسایلی که منافع آمریکا در منطقه، از نظر سیاستمداران آمریکایی، به حساب می آید اشاره کنیم شاید به چندین مقاله نیاز داشته باشیم.

از بالا کشیدن (و نه مصادره و یا منجمد کردن) اموال کشورهای صادر کننده نفت به بهانه های مختلف مانند اموال ایران و یا عراق و یا لیبی و یا ... تا باج گیری علنی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تا سرقت علنی نفت سوریه و لیبی و یمن تا فروش تسلیحات باطله و بلا استفاده به قیمت های کلان، همه و همه جزو منافع آمریکا به حساب می آیند.

در واقع وقتی مقامات آمریکایی از منافع آمریکا صحبت می کنند منظور منافع همان 1% ثروتمندان این کشور است که از این ماجرا نفع می برند نه 99% که هیچ سودی از این منافع نمی برند.

خوب سربازان آمریکایی هم بخوبی این مسایل را می دانند و آنها فقط برای دریافت حقوق خود در زمانی که بیش از 22 ملیون آمریکایی بیکار شده اند قناعت می کنند، اما خوب باید زنده بمانند تا این حقوق را دریافت کنند و اکثرا انگیزه این ندارند که برای منافع ثروتمندان بجنگند، البته به جز تعداد معدودی که شخصا مشکل روحی روانی دارند و به دنبال کشت و کشتار و خونریزی می باشند.

سخنان جدید ترامپ خطاب به جمهوری اسلامی  - اسپوتنیک ایران
سخنان جدید ترامپ خطاب به جمهوری اسلامی

در مقابل نیروهای ایرانی چون از حریم سرزمینی خود دفاع می کنند انگیزه دارند تا پای جان هم شده بجنگند و از هیچ فداکاری ای برای محافظت از سرزمین خود دریغ نخواهند کرد.

فرماندهان آمریکایی که مدت زیادی در منطقه حضور دارند هم بخوبی به این ماجرا واقف هستند و میدانند اگر کوچکترین درگیری ای با ایرانی ها پیش آید آنوقت کل ناو هواپیمایی آمریکا هم برای بازگرداندن کشته های آنها کافی نخواهد بود.

به همین دلیل هم آنها باهوش تر از رییس جمهوری خود می باشند و تلاش می کنند از اینگونه درگیری ها پرهیز کنند و آنها نیز تمایلی ندارند برای منافع شخصی ترامپ جان سربازان خود را به خطر بیاندازند و شاید بهترین نمونه اش فرمانده ناو هواپیما بر روزولت باشد که علیرغم دستورات صریح فرماندهی کل قوای آمریکا، یعنی رییس جمهوری ترامپ، حاضر نشد بپذیرد در مورد اصابت سربازان ناو به کرونا سکوت کند.

در پایان باید گفت مقامات ارشد آمریکایی به خوبی می دانند بحث تهدید ایران با سلاح های غیر متعارف این زمینه را فراهم می کند تا ایرانی ها هم به دنبال تسلیحات بازدارنده در همان حد بروند و خوب میدانند که ایرانی ها هم سواد لازم و هم اطلاعات و فناوری لازم برای تولید هرگونه تسلیحات بازدارنده ای را دارند و تهدیدات پوچ و توخالی رییس جمهوری آمریکا شاید بتواند روی برخی از آنهایی (چند ملیون آمریکایی) که تا همین چند سال پیش تصور می کردند که شیر کاکائو توسط گاوهای قهوه ای تولید می شود تاثیر بگذارد اما روی ایرانی ها هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала