کرونا کمتر از یک دقیقه در آمریکا تشخیص داده می شود

© REUTERS / Bing Guanکرونا کمتر از یک دقیقه در آمریکا تشخیص داده می شود
کرونا کمتر از یک دقیقه در آمریکا تشخیص داده می شود
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در انجمن شیمی آمریکا حس گر زیستی بر پایه فناوری ترانزیستور اثر میدانی ساخته اند که می تواند ویروس SARA-CoV-۲ را در مدت کمتر از یک دقیقه تشخیص دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، ترانزیستورهای اثر میدانی دسته‌ای از ترانزیستورها هستند که کنترل جریان در آن‌ها توسط یک میدان الکتریکی انجام می شود و تنها یک نوع حامل بار مانند الکترون آزاد در ایجاد جریان الکتریکی دخالت دارد. این ترانزیستورها در واقع یک ابزار حساس به ولتاژ هستند و محققان با استفاده از این ویژگی می توانند از روی نمونه مخاط بینی افراد وجود ویروس را تشخیص دهند.

این حس‌گر زیستی متشکل از یک صفحه گرافینی با رسانایی الکتریکی بالا است که محققان آنتی‌بادی‌هایی را برای مقابله با شاخک‌های تاجدار ویروس جدید کرونا، روی آن قرار می دهند.

در آزمایشات اولیه پس از قرار دادن پروتئین‌های تاجدار خالص ویروس روی این حسگر، ‌ برقرای پیوند بین پروتئین و آنتی‌بادی‌ها موجب تغییر جریان الکتریکی در حسگر ایجاد شد. در مرحله بعد همین آزمایش با استفاده از نمونه مخاط بینی افراد سالم و افراد مبتلا به کووید-۱۹ تکرار گردید و این حسگر توانست افراد بیمار و سالم را به درستی تشخیص دهد.

در حال حاضر دقت این حس‌گر زیستی بین ۲ تا چهار برابر کمتر از روش‌های فعلی مورد استفاده برای تشخیص ویروس کرونا است، اما محققان معتقدند با استفاده از مواد مختلف می‌توان دقت و کارآیی آن را افزایش داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала