خودداری آمریکا از خرید نفت عربستان

© REUTERS / Tom Brennerترامپ
ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ بعید ندانست که آمریکا، خرید نفت عربستان سعودی را متوقف کند.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعید ندانست که خرید نفت عربستان سعودی متوقف شود. به گفته ترامپ، قیمت های کنونی نفت «خیلی جالب» هستند و امکان تأمین ذخایر ملی را فراهم می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا قصد خود در رابطه با پرکردن مخازن نفت با 75 میلیون بشکه نفت را اعلام کرد. ترامپ افت قیمت نفت تا شاخص منفی را کوتاه‌مدت نامید و گفت آنچه جریان دارد بیشتر به امور مالی مربوط می شود تا نفت.

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس منظم کوتاه مدت مطبوعاتی به خبرنگاران گفت:«آری، وضعیت ما منفی است اما این وضع زیاد طول نخواهد کشید. خیلی ها دچار وضعیت ناخوشایندی شدند. این بیشتر یک ماجرای مالی است تا نفت. اما به اعتقاد من، طی یک ماه و شاید کمی زودتر یا دیرتر، قیمت نفت تا 28-25 دلار در ازای هر بشکه افزایش یابد. هیجکس تا بحال «قیمت زیر صفر» نفت را به یاد ندارد. از اینرو این روند کوتاه‌مدت است».

از سرگیری فروش تسلیحات کانادایی به عربستان - اسپوتنیک ایران
از سرگیری فروش تسلیحات کانادایی به عربستان

بازارهای نفت دنیا روز 20 آوریل شاهد پدیده‌ای بی‌سابقه در تاریخ شد. قیمت نفت آمریکا برای تحویل در ماه آینده تا منفی ۳۷ دلار پیش رفت. قیمت منفی برای نفت، پدیده‌ای بی‌سابقه در طول تاریخ است و بدین معنی است که تولیدکننده‌های آمریکایی نه تنها آماده تحویل رایگان محموله‌های نفتی به مشتریان هستند، بلکه ۳۷ تا 40 دلار به ازای هر بشکه پول نیز می‌دهند تا محموله‌ها را «رد کنند».

هم اکنون روزانه حدود ۱۲ میلیون بشکه نفت در آمریکا تولید می‌شود، اما تقاضای نفت هم در آمریکا و هم در جهان به حدی کاهش یافته که مشتری برای آن وجود ندارد. در چنین مواقعی، معمولا دولت آمریکا نفت مازاد و بی‌مشتری را از تولیدکننده‌ها می‌خرد و انبار می‌کند، اما مشکل اینجاست انبارهای ذخیره‌سازی آمریکا پر شده‌اند.

قیمت نفت آمریکا برای تحویل در ماه مه به منفی ۳۷ دلار رسیده است، اما قیمت آن برای تحویل در ماه ژوئن هنوز بالای ۲۰ دلار است. هم اکنون ۴.۵ میلیارد نفر، یعنی بیش از نصف جمعیت جهان در قرنطینه هستند و نیاز به سوخت و به تبع آن نیاز به نفت خام به شدت کاهش داشته است.

هم اکنون زمزمه‌هایی از برخی کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، استرالیا، دانمارک و دیگران برای کاستن از محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی مربوط به شیوع کرونا شنیده می‌شود و اگر وضعیت شیوع کرونا در جهان مقداری بهبود یابد، شاید بتوان امیدوار بود در پاییز یا زمستان امسال دوباره تقاضای جهانی نفت افزایش یابد. البته لغو بخشی از محدودیت‌های مربوط به شیوع کرونا نیز خطرات خود را دارد و می‌تواند به اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در این کشورها منجر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала