حمله بی‌سابقه نیروهای مارشال حفتر به پایتخت لیبی + عکس

© REUTERS / Ismail Zitounyحمله بی‌سابقه نیروهای مارشال حفتر به پایتخت لیبی + عکس
حمله بی‌سابقه نیروهای مارشال حفتر به  پایتخت لیبی + عکس  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت وفاق ملی لیبی از شلیک دست‌کم 132 موشک یا خمپاره به سوی طرابلس، پایتخت لیبی از سوی نیروهای مارشال خلیفه حفتر و کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم،  طرابلس، پایتخت لیبی، از ساعات اولیه صبح روز جمعه شاهد شلیک بی سابقه خمپاره از سوی نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی مارشال خلیفه حفتر بود و گروه موسوم به عملیات «برکان الغضب» وابسته به دولت وفاق ملی لیبی تایید کرد که بیش از ۱۳۲ راکت یا خمپاره به سوی پایتخت این کشور شلیک شده است.

​به نوشته «العربی الجدید»، وزارت بهداشت در دولت وفاق ملی یمن اعلام کرد که در این حملات که چندین محله مسکونی هدف قرار گرفت، تا شب، چهار نفر کشته و ۱۷ تن زخمی شدند اما هنوز صدای شلیک خمپاره‌ها در مناطق مختلف پایتخت لیبی به گوش می‌رسد.

عملیات برکان الغضب، تصاویری از خرابی‌های حاصل از این حمله را در صفحه رسمی خود در «فیس‌بوک» منتشر و تاکید کرد که در این حملات محله‌های مسکونی و منازل شهروندان لیبی هدف قرار گرفت.

جنگ لیبی؛ کاخ سفید کاشت، کرملین برداشت کرد        - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جنگ لیبی؛ کاخ سفید کاشت، کرملین درو کرد

بنا بر این گزارش، تنها در محله «الکریمه»، چهار نفر از اعضای یک خانواده زخمی شدند و مجموع قربانیان در این محله، یک کشته و هفت زخمی است. در محله «سوق» نیز دو شهروند کشته و پنج نفر زخمی شدند.

نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی که طی روزهای گذشته شکست سنگینی را در ساحل غربی با واگذاری شهرهای آن منطقه به دولت وفاق ملی لیبی متحمل شده بودند، یک روز قبل از این حملات تهدید کرده بودند که ظرف فقط چند روز آینده نبرد طرابلس را به نفع خود یکسره می‌کنند.

دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس، پایتخت این کشور در غرب، پس از درگیری‌های شدید روز دوشنبه گذشته توانست شبه‌نظامیان شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر را از شهرهای ساحل غربی لیبی بیرون کند.

«علی السعیدی» عضو پارلمان تحت سیطره خلیفه حفتر، نیز پیشتر گفته بود که عقب‌نشینی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی از شهرهای «رقدالین»، «الجمیل» و«العسة» واقع در غرب این کشور به منظور حفظ این شهرها و جلوگیری از تخریب آنها صورت گرفته است و نیروهای حفتر به این تجاوزها پاسخ خواهند داد.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала