گزارش و تحلیل

چرا گذرنامه خاشقجی به سرقت رفت؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / چرا گذرنامه خاشقجی به سرقت رفت؟
چرا گذرنامه خاشقجی به سرقت رفت؟    - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک سیاستمدار ترک اطلاعات مهمی را در اختیار دادستانی گذاشته که می تواند شرایط قتل خاشقجی را روشن کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ینی شفق چاپ ترکیه، یک سیاستمدار ترک اطلاعات مهمی را در اختیار دادستانی گذاشته که می تواند شرایط قتل خاشقجی را روشن کند.

جمال خاشقجی - اسپوتنیک ایران
فیلم مستند درباره قتل خاشقجی

 یاسین آکتای، نایب رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه در چارچوب رسیدگی به قتل روزنامه نگار جمال خاشقجی، به دستور رهبری سعودی، به عنوان  شاهد گواهی داد. آکتایی جزئیات مهمی را در مورد این پرونده که دوست وی و خاشقجی به وی تعریف کرد، برای دادستانی در میان گذاشت.

گروهی از اشخاصی مرتبط با ریاض به خانه خاشقجی در آمریکا نفوذ کردند و گذرنامه خاشقجی را سرقت کردند، به همین دلیل خاشقجی پس از گم شدن گذرنامه مجبور شد به سفارت عربستان سعودی در واشنگتن برود. خاشقجی در سفارتخانه، با ولیعهد محمد بن سلمان تماس تلفنی داشت. پس از این مکالمه، خاشقجی به خانه بازگشت و گذرنامه را در جای خود دید. همه اینها سوء ظن  روزنامه نگار سعودی را برانگیخته و او به نزدیکان خود گفت که   کسانی که گذرنامه او را سرقت کردند، همان افرادی بودند که بعدا آن را در جای خود گذاشتند. این همان چیزی است که آکتای در دادستانی تعریف کرد.

گذرنامه خاشقجی به سرقت رفت  

آکتای گفت: خاشقجی هنگامی که در ایالات متحده آمریکا بود، گذرنامه خود را در خانه پیدا نکرد و تصمیم گرفت به سفارت عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا مراجعه کند تا درخواست جدید کند. وقتی او به سفارت آمریکا در واشنگتن آمد، کارمندان سفارت با او طوری ملاقات کردند که گویا منتظر بازدید او بودند. در سفارتخانه، خاشقجی تلفنی با شاهزاده سلمان و مشاور وی القحطانی ارتباط برقرار کرد. آنها به روزنامه نگار فشار آوردند و وی را متقاعد كردند كه به كشور خود بازگردد. وی از این امر به هیجان بالایی افتاد. خاشقجی پس از این حادثه به محض بازگشت به خانه خود، متوجه شد كه گذرنامه وی در همان جایی است كه قبلاً در آن قرار داشت ولی او نتوانسته بود آنرا پیدا كند. روزنامه نگار سعودی این وضعیت را به عنوان یک اقدام صحنه سازی شده تلقی کرده گفت: کسی بطور غیر علنی وارد خانه شد تا او را وادار به رفتن به سفارت عربستان در واشنگتن کند. خاشقجی همه اینها را به دوست مشترک ما تعریف کرد که در صورت لزوم می تواند در آینده شهادت دهد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала