زمان مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا اعلام شد

© REUTERS / MAX ROSSIبرهم صالح
برهم صالح - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برهم صالح رئیس جمهور عراق بیان داشت که مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق در ماه ژوئن آینده و بعد از تشکیل دولت جدید عراق آغاز می گردد.

برهم صالح رئیس جمهور عراق در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" بیان داشت: عراق با چالش منحصر به فردی روبروست. زیرا ما در وهله اول با یک بحران سیاسی به سر می بریم چرا که دولت از سه ماه پیش استعفا کرده است و ما در تلاش برای تشکیل دولت جدیدی هستیم و امیدوارم که این دولت بسیار زود تشکیل شود زیرا توافقی بین المللی درباره آن وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در صدر کارها و مسائل مهمی که مصطفی الکاظمی نخست وزیر بعد از تشکیل دولت در ژوئن باید انجام دهد، آغاز مذاکره راهبردی با آمریکاست.

رئیس جمهور عراق گفت: ما توافقنامه چارچوب راهبردی با آمریکا داریم و نیاز داریم این امور را به تفصیل روشن کنیم؛ از جمله وضعیت نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف موجود در عراق.

برهم صالح افزود: روابط با آمریکا باید در چارچوب درست خود و به طرز مناسب قرار گیرد؛ به ویژه در ارتباط با حضور آمریکا و نیروهای ائتلاف در عراق. مطمئن هستم که در ژوئن با تشکیل دولت –آنطور که امید داریم- مذاکره بسیار خوبی خواهیم داشت که به حاکمیت عراق احترام می گذارد.

وی در ادامه گفت: اجازه بدهید به نکته بسیار مهمی اشاره کنم. اگر به سال 2003 میلادی تاکنون برگردیم و نگاهی بیندازیم، به واقعیت مهم نبود ثبات در عراق و نبود همزیستی در صلح کامل با خود و همسایگان می رسیم. شاید مهمترین علت این امر، نبود یک دولت برخوردار از حاکمیت و قوی در عراق است؛ دولتی که حاکمیت قانون را در کشور اعمال کند و حالتی از توازن را در روابط خود با همسایگانش و نیز جامعه بین المللی از جمله آمریکا براساس احترام به حاکمیت عراق برقرار کند.

وی بیان داشت: امید دارم که این مفهوم همان اصل راهنما برای مذاکره باشد و در نهایت امر، مذاکره راهبردی ما آمریکا و اروپا و با همسایگان بسیار مهم خواهد بود. این کشور شاهد درگیری های زیادی بوده است. ما از جنگ ها و محاصره و نسل کشی و بسیاری مصیبت های دیگر رنج دیده ایم لذا کشور نیازمند بهبودی دارد زیرا ثبات عراق، ثبات منطقه خاورمیانه خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала