اعدام 800 نفر طی پنج سال اخیر در عربستان

© Fotolia / Anton Skopinاعدام 800 نفر طی پنج سال اخیر در عربستان
اعدام  800 نفر طی پنج سال اخیر در عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان حقوق بشر "رپریو" در گزارشی اعلام کرد که اجرای احکام اعدامی در عربستان سعودی در 5 سال اخیر بیشتر شده است و در مجموع 800 نفر در این کشور اعدام شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تایمز، در  گزارش سازمان حقوق بشر "رپریو"، که در انگلیس مستقر است، گفته شده، که مسئولان در عربستان سعودی در سال‌ های 2009 تا 2014، حکم اعدام 423 تن را به اجرا درآورده اند.

وزارت کشور یمن عربستان را متهم به انجام حملات کرونایی کرد - اسپوتنیک ایران
وزارت کشور یمن عربستان را متهم به انجام حملات کرونایی کرد

این سازمان افزود: حکم های اعدام در عربستان بین سال‌های 2015 تا 2020 دو برابر شده است و در طول این مدت زمان 800 نفر اعدام شدند.

براساس این گزارش، فقط در سال 2019 میلادی در این کشور 186 نفر اعدام شدند از جمله 37 تن که در یک اعدام جمعی در 23 آوریل همان سال به "انگیزه‌ های سیاسی" کشته شدند.

رپریو در گزارش خود خاطرنشان کرد، دو نفر از این گروه 37 نفری که در آوریل 2019 اعدام شدند 16 ساله و 17 ساله بودند که به‌ دلیل مشارکت در تظاهرات ضد حکومتی بازداشت و به اتهام تروریسم اعدام شدند.

وزارت کشور عربستان سعودی در آوریل 2019، اعلام کرد که حکم اعدام 37 تن که به‌ دلیل اتهام ارتباط با اقدامات تروریستی، ایجاد هرج‌ و مرج، ضربه زدن به صلح و پذیرش ایدئولوژی افراطی صور پذیرفته است.

در همین حین، رپریو احکام اعدام‌ ها در عربستان سعودی طی سال 2019 را که همچنین شامل دست‌کم 58 شهروند خارجی می‌شود مکتوب کرده است. این افراد به تبلیغ مذهب شیعه، که در این کشور جنایت محسوب می‌ شود، متهم شدند.

رپریو افزایش دستور اعدام در عربستان سعودی را تا حدودی به شمار اشخاص متهم به ارتکاب جرایم با انگیزه‌ های سیاسی نسبت داد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از زمان در دست گرفتن قدرت، اقدامات مثبت بسیار اندکی داشته و اقدامات نابه خردانه ای چون حبس‌ های جمعی، محاکمه‌ های ناعادلانه، اعدام‌ های مشکوک و جنگ‌ های شکست‌ خورده از جمله فاجعه انسانی یمن به‌ جا گذاشته‌ است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала