آمریکا: شاید روسیه آزمایشات سلاح هسته ای انجام داده باشد

© AFP 2023 آمریکا: شاید روسیه آزمایشات سلاح هسته ای انجام داده باشد
 آمریکا: شاید روسیه آزمایشات سلاح هسته ای انجام داده باشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در گزارش وزارت خارجه امریکا به کنگره این کشور گفته می شود شاید روسیه آزمایشاتی در رابطه با سلاح هسته ای انجام داده باشد.

به گزارش اسپوتنیک، در این سند آمده است: "ایالات متحده معتقد است كه روسیه آزمایش های مرتبط با تسلیحات هسته ای را انجام داده كه باعث آزاد شدن انرژی هسته ای شده است."

وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال تأکید کرد در مورد انجام چنین آزمایش های هسته ای در روسیه در سال 2019 هیچ اطلاعاتی ندارند. در گزارش  وزارت امور خارجه ایالات متحده آمده است: "این امکان وجود دارد که روسیه آزمایش های خود را به گونه ای انجام  داده باشد که انرژی هسته ای از کانتینر انفجار آزاد شده باشد و این باعث نگرانی در رابطه با  تعهدات روسیه در مورد اطلاع رسانی مطابق با توافق نامه مربوطه می شود."

 سلاح هسته ای  - اسپوتنیک ایران
سلاح های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در چه وضعیتی قرار دارند؟

در این گزارش همچنین ابراز نگرانی می شود  که ممکن است مسکو تعهد خود درباره اطلاع رسانی به واشنگتن درباره آزمایش های هسته ای را مطابق عهدنامه 1974 بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده به طور کامل رعایت نکرده باشد .

در عین حال ، ایالات متحده روسیه را به نقض توافقنامه  متهم نکرده است.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا ، مسکو باید از  چنین آزمایشاتی خبر دهد تا واشنگتن بتواند بر اساس پروتکل پیمان مربوطه مطابقت چنین آزمایشاتی را با ان مورد بررسی قرار دهد

طرف روسی هنوز درباره این گزارش اظهار نظر نکرده است.

پیمان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در مورد محدودیت آزمایشات زیرزمینی تسلیحات هسته ای ، امضا شده در ژوئیه سال 1974 ، میزان قدرت  آزمایش های هسته ای زیرزمینی را محدود می کند و همچنین سیستم کنترل متقابل بر چگونگی پیروی از این توافقنامه  را در نظر می گیرد. طبق این پیمان تبادل اطلاعات بین روسیه و ایالات متحده با ارسال اطلاعیه ها انجام می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала