گزارش و تحلیل

جنگ گرم محرمانه دو ابرقدرت در دوره جنگ سرد

© Depositphotos.com / Curraheeshutterجنگ گرم محرمانه دو ابرقدرت در دوره جنگ سرد
جنگ گرم محرمانه دو ابرقدرت در دوره جنگ سرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوره جنگ سرد: نظامیان شوروی بمب افکن آمریکایی را بر فراز لتونی سرنگون کردند و آمریکایی ها فرودگاهی در نزدیکی ولادی واستوک را بمباران نمودند.

اسپوتنیک، این فیلمنامه یا داستانی از رزمایش نیست - این واقعیت است.

در تاریخ 8 آوریل 1950 ، یک بمب افکن آمریکایی B-29 (سوپر قلعه) توسط نظامیان شوروی بر فراز لتونی ساقط شد. براساس گزارش خلبانان شوروی، هواپیمای دشمن به آنها آتش گشود و در اثر حمله تلافی جویانه مورد اصابت قرار گرفت و به دریا افتاد. مسکو به دلیل نقض حریم هوایی شوروی به ایالات متحده اعتراض کرد. و اما  واشنگتن  یک هفته و نیم بعد اعلام کرد  که روسها "چیزی را عوض گرفته اند" - این یک هواپیمای خصوصی بود که به سوئد پرواز می کرد. خوب البته! خلبانان نظامی شوروی به راحتی یک هواپیمای کوچک خصوصی را با سوپر بمب افکن آمریکایی اشتباه گرفتند! هر طوری شده، اما باز هم آن بمب افکن آمریکایی حریم هوایی اتحاد شوروی را نقض کرده بود.

قدردانی مردم آمریک از کمک های روسیه در مبارزه با کرونا  - اسپوتنیک ایران
قدردانی مردم آمریکا از کمک های روسیه در مبارزه با کرونا

با این حال، در آن سالها حوادث زیادی از این نوع رخ داده است: جنگ کره در جریان بود و خلبانان شوروی و آمریکایی نیز در آن شرکت کردند.

در همان سال 1950، در تاریخ 8 اکتبر، دو جنگنده بمب افکن نیروی هوایی آمریکا که برای بمباران کره شمالی در حال پرواز بودند مسیر خود را گم  کرده و به حریم هوایی شوروی رخنه کرده و به یک فرودگاه در نزدیکی ولادی واستوک حمله کردند. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در پی نداشت. مقامات آمریکایی رسما عذرخواهی کرده اند. آنها حتی گزارش دادند که فرمانده گروه هوایی به کار در ستاد نیروی هوایی منتقل شد و خلبانان به دادگاه نظامی کشانده شدند.

کلا، در طول جنگ سرد، نیروی هوایی اتحاد شوروی بیش از بیست فروند هواپیمایی را که به حریم هوایی شوروی حمله کردند، سرنگون کرد. براساس داده های تقریبی، حداقل 40 مورد استفاده از سلاح توسط هواپیماهای نیروهای هوایی اتحاد شوروی و ناتو (عمدتا ایالات متحده) علیه یکدیگر ثبت شده است. این موارد شامل عملیات نظامی در کره، ویتنام و خاورمیانه نیست.

و حالا دوباره در باره بمب افکنی که در لتونی سرنگون شده بود. سالها بعد، آمریکایی ها اعتراف كردند كه آنها توسط آن هواپیما سیستم دفاع هوایی شوروی را برای آسیب پذیری "مورد آزمایش" قرار داده اند، برای امکان حمله توسط بمب های هسته ای به شوروی. اما به گفته واشنگتن، شوروی ها اشتباه می کردند: این هواپیمای B-29 نبود که توسط مسکو  ساقط شده بود، بلکه بمب افکن دریایی Privateer (از جمله دارای وظایف شناسایی) بود. خوب، البته، این موضوع  کار را کاملاً تغییر می دهد!  و این دقیقاً خطر اصلی است، زیرا آمریکایی ها با سلاح های هسته ای خود شبیه یک میمون با نارنجک در دست هستند: شما هرگز نمی دانید که نارنجک در چه موقع ای می ترکد. در رده بندی های آمریکا، ارتش آمریکا بهترین در جهان است و این هم یک بدبختی است که شاید به نوعی بهانه برای جنگ جهانی سوم بدل شود...

حالا چند نمونه. در 17 ژانویه سال 1966 ، یک بمب افکن استراتژیک آمریکایی   بی -52 آمریکا با یک هواپیمای سوخت‌گیر بر فراز اسپانیا تصادف کرد. مسئله این است که چهار بمب هسته ای بر روی این بمب افکن وجود داشت. سه تا از آنها روی زمین افتادند و بلافاصله پیدا شدند. اما جهارمین در دریا ناپدید شد  و هرگز یافت نشد. دو بمبی که در نزدیکی پالومارس اسپانیا فرو ریختند، باعث آلودگی پرتوی منطقه شدند. ایالات متحده به سرعت منطقه آلوده را تمیز کرد و کمی بیش از 700 هزار دلار به اسپانیایی های محلی پرداخت کرد.

واکنش روسیه به شایعات پیرامون وجود رد پای آمریکا در شیوع ویروس کرونا  - اسپوتنیک ایران
واکنش روسیه به شایعات پیرامون وجود "رد پای آمریکا" در شیوع ویروس کرونا

دو سال بعد، در ژانویه 1968 ، یک بمب افکن دیگر بی- 52 آمریکا حامل چهار بمب هسته ای بروی یخ در سواحل گرینلند زمین خورد. هواپیما غرق شد. شش نفر از هفت مفر خدمه جان سالم به در بردند. 

آمریكایی ها به زودی به تمام جهان گزارش دادند كه همه بمب ها پیدا شده اند. جهان می تواند راحت بخوابد. اما با گذشت 40 سال از دوره محرمانه بودن اسناد مربوط به آن حادثه معلوم شد که آمریکایی ها دروغ گفته بودند. آنها فقط سه بمب پیدا کردند. و بمب چهارم هرگز یافت نشد. بنابراین گرینلند نیم قرن است که بروی "بشکه هسته ای" زندگی می کند.

این فجایع منجر به بروز جنجال دیپلماتیک شد. پرواز بمب افکن های هسته ای ایالات متحده برفراز اروپا ممنوع شد. اما آمریکایی ها متوقف نشدند. در سال 2007 ، 6 موشک کروز با کلاهکهای هسته ای به اشتباه روی یک بمب افکن نصب شده اند و هواپیما بی سر و صدا تقریباً برفراز تمام قلمرو ایالات متحده آمریکا پرواز کرد. سپس جنجال بزرگی در گرفت. خوب است که این "سپس " فرا رسیده بود! با این حال، به احتمال زیاد، اگر موشک ها منفجر می شدند، واشنگتن بلافاصله روسها را به خاطر همه چیز متهم می کرد، و این کار دلیل جنگ جهانی سوم می بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала