گزارش و تحلیل

چرا برخی تلاش دارند روابط ایران و چین را به هم بزنند؟

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر چرا برخی تلاش دارند روابط ایران و چین را به هم بزنند؟
چرا برخی تلاش دارند روابط ایران و چین را به هم بزنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته گذشته سخنگوی وزارت بهداشت ایران آقای کیانوش جهانپور اظهاراتی نسبت به چین داشت و در مقابل طبیعتا سفیر چین در تهران نیز به این اظهارات واکنش نشان داده، آقای سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز موضع رسمی دولت جمهوری اسلامی را نیز اعلام کرد.

اسپوتنیک - سخنان آقای جهانپور به استناد مسائل مرتبط با کار وی بوده و همچنین پاسخ سفیر چین هم از روی انجام وظیفه بوده است.

تا اینجای کار به قول معروف یک بگو مگو میان یک مقام ایرانی و یک مقام چینی بوجود آمده است.

اعتراض سفیر چین به اظهارات جهانپور - اسپوتنیک ایران
اعتراض سفیر چین به اظهارات جهانپور

اما وقتی ملاحظه می کنیم برخی تلاش دارند به این ماجرا دامن بزنند، مخصوصا آنهایی که به نوعی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران هستند مساله شک و شبهه بر انگیز می شود که هدف اینها چیست؟

آیا واقعا اینها دلسوز مردم ایران هستند یا مدافع وزارت بهداشت ایران و یا وطن پرست مدافع ایران؟

با توجه به سوابق این رسانه ها و گروه ها می توان گفت قطعا هیچ کدام.

اینکه برخی با آقای جان بولتون بزرگترین دشمن قسم خورده ملت ایران همسو شوند آیا شک بر انگیز نیست؟

شاید همه به یاد داشته باشند امام خمینی (ره) زمانی فرمودند :"اگر دیدید دشمن از شما تعریف و تمجید می کند بدانید که کار شما جایی اشکال دارد".

اگر امروزه این رسانه ها به تعریف و تمجید و حمایت از طرفی می پردازند قطعا هدف آنها به نفع ملت ایران نیست بلکه بر علیه منافع ملت ایران است. آنها روزنه ای پیدا کرده اند که بتوانند از طریق آن رخنه کنند.

ادامه یافتن کمک‌های چین به ایران برای مقابله با ویروس كرونا + جدول  - اسپوتنیک ایران
ادامه یافتن کمک‌های چین به ایران برای مقابله با ویروس كرونا + جدول

بر کسی پوشیده نیست که روابط ایران و چین بسیار دوستانه و صمیمی است و می توان گفت به دلیل منافع مشترک چینی ها در موارد تحریم های آمریکا بر علیه ایران در مقابل آمریکا ایستادگی کردند و به تجارت خود با ایران ادامه دادند و علیرغم اینکه می توانند بدون هیچ دغدغه ای نفت مورد نیاز خود را از دیگر کشورها تامین کنند اما اصرار دارند تا نفت ایران را بخرند تا ایران زمین نخورد.

اگر برخی تصور می کنند که چینی ها به دلیل تخفیف ها نفت ایران را می خرند سخت در اشتباه هستند. برخی کشورهای عربی دشمن ایران و ملت ایران که حامی همین رسانه های لندن نشین هستند حتی حاضر هستند مقدار نفتی را که چین از ایران می خرد مجانی به چین بدهند اما چین نفت ایران را نخرد. آیا فکر می کنید پایین آوردن قیمت نفت چه سودی از نظر استراتژیک برای اینها دارد.

هیچ.

فقط برای زمین زدن ایران و روسیه و ونزوئلا و ... حاضر هستند نفت را به زیر قیمت تولید به بازار عرضه کنند.

رئیس جمهور روسیه شرط لازم برای کاهش تولید نفت را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهور روسیه شرط لازم برای کاهش تولید نفت را اعلام کرد

آیا فکر می کنید ارزی که امروزه در بازارهای ایران یافت می شود از کجا می آید؟

اگر چین تجارت و روابط اقتصادی اش با ایران را حفظ نمی کرد آیا فکر می کنید باز هم ایران می توانست در قبال تحریم های آمریکا مقاومت کند؟

اینکه ایران و چین روابط خوب داشته باشد و چینی ها در همه موارد به ایرانی ها کمک کنند و شاید هم اتحادیه ای نظامی و اقتصادی و سیاسی میان دو کشور ایجاد شود خار چشم همه اینها است و به همین دلیل است که اینها تلاش دارند از هر روزنه ای جهت ایجاد اختلاف میان دو کشور استفاده کنند.

با توجه به سخنان آقای سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران می توان اطمینان داشت که این اختلاف در سطوح بالای سیاسی بین دو کشور به هیچ وجه وجود ندارد و در این سطوح توجه به این روابط بسیار زیاد و با اهمیت است، به همین دلیل هست که رسانه های دشمن تلاش دارند از روزنه دیگری ورود کنند و آن تحریک مردم است.

حذف حساب های کاربری از توییتر  - اسپوتنیک ایران
مسدود شدن هزاران حساب توییتری عربستان

آنها تلاش دارند با استفاده از ابزار رسانه ای خود مردم ایران را بر علیه چین تحریک کنند و مشکلات بوجود آمده بر اثر انتشار کرونا در ایران را گردن چین بیاندازند در حالی که همه می دانند این یک ویروس فراگیر جهانی است و علیرغم اینکه بیشترین تعداد آسیب دیدگان در جهان در حال حاضر در ایالات متحده هستند اما هنوز متهم اصلی تولید و انتشار این ویروس در جهان همان تشکل های امنیتی آمریکا هستند.

بر کسی پوشیده نیست که اصلی ترین دلیل انتشار ویروس کرونا در ایران تحریم های ظالمانه ایالات متحده بر علیه ملت ایران و تبعیت چشم بسته اروپایی ها از آن بوده و هست، اگر ایران کیت های مورد نیاز برای کشف ویروس را قبل از ورود به ایران داشت قطعا انتشار ویروس در ایران بسیار کمتر می بود و رسانه های وابسته به آمریکا و متحدین آمریکا تلاش دارند با این تبلیغات خود از مسئولیت شانه خالی کنند.

به هر صورت به نظر می آید در حال حاضر مهم ترین مساله توجه ویژه مردم ایران به این است که چین پشتیبان اصلی مردم ایران و اقتصاد آن است و دشمنان می دانند تنها راه شکستن کمر ایران شکستن این پیوند دوستانه هستند پس نباید اجازه دهیم که دشمنان این پیوند دوستانه و صمیمی را بشکنند و هر کسی در این راستا عمل کند قطعا منظور و اهداف سوء ای نسبت به ملت ایران دارد و باید تمرکز خود را روی این بگذاریم که در قبال تحریم های ظالمانه و رفتارهای خصمانه آمریکا بر علیه ملت ایران چه کار کنیم و همه فریاد های خود را به این سمت و سو متمرکز کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала