گزارش و تحلیل

ارتش یک نفره در برابر کرونای چین

© AP Photo / Koji Sasaharaارتش یک نفره در برابر کرونای چین
ارتش یک نفره در برابر کرونای چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خانم آیفِن، پزشکی از ووهان چین اولین کارشناسی بود که بیماری کرونا را تشخیص داد ولی ساکت ماند.

اسپوتنیک به نقل از رسانه " لنتا رو": خانم آیفِن، پزشکی از ووهان چین اولین کارشناسی بود که بیماری کرونا را تشخیص داد ولی ساکت ماند.

به نوشته رسانه ها، او را بزور مجبور کردند بروز این بیماری وحشتناک را فاش نکند.

کرونا جان بیش از 10000 نفر را در آمریکا گرفت - اسپوتنیک ایران
کرونا جان بیش از 10000 نفر را در آمریکا گرفت

در 18 دسامبر سال 2019، یک مرد 65 ساله با عفونت تنفسی غیرمعمول در بخش پذیرش بیمارستان مرکزی ووهان بستری شد. او چند روز قبل که بیمار شده بود، موفق شد به کلینیک برود و در آنجا تجویز آنتی بیوتیک شد. اما داروها کمکی نکردند: درجه حرارت همچنان بالا بود و نتیجه ای نداشت. وی تحت تست های برونکوسکوپی، توموگرافی کامپیوتری و لاواژ برونکوآلوئولار قرار گرفت و نمونه ای از مایعات از ریه ها برای آنالیز از او گرفته شد.

آیفن رئیس بخش پذیرش، معتقد است که این اولین بیمار مبتلا به عفونت کروناویروس جدید بود که وی قبول و معاینه کرد. قبل از مریض شدن، این مرد در بازار غذاهای دریایی ووهان کار می کرد، جایی که آنها حیوانات عجیب و غریب از جمله خفاش ها را می فروختند. در آن زمان در آنجا پیشتر هم چند مورد از پنومونی شدید با منشا ناشناخته ثبت شده بود و آنها هنوز نمی فهمیدند که چه چیزی آنها تهدید می کند.

در تاریخ 27 دسامبر، یک بیمار دوم با همین علائم به بیمارستان مرکزی ووهان منتقل شد. او 20 سال از مرد اول جوان تر بود، از بیماری های مزمن رنج نمی برد و حالا عفونت گرفت. قبل از آن، وی به مدت ده روز در یک کلینیک دیگر ووهان تحت معالجه قرار داشت، اما سلامتی وی رو به وخامت ماند. هنگامی که بیمار به بخش پذیرش منتقل شد، خون وی تنها به میزان 90٪ از اکسیژن اشباع شده بود - که به طرز قابل توجهی بدتر از یک فرد سالم بود.

سه روز بعد، آیفن نتایج آنالیزهای بیمار دوم را دریافت کرد. لیست پاتوژن های شناسایی شده شامل کرونا ویروس SARS بود. در مصاحبه با مجله چنین "ژن او" خانم آیفن یادآوری کرد که این لیست را با ترس و وحشت خواند. ویروس SARS عامل ایجاد کننده شیوع پنومونی آتیپیک SARS در سال 2003 بود که توانستند آنرا قبل از شیوع سرکوب کنند، اما در بین افراد مبتلا، میزان مرگ و میر از آن به 9٪ و در بین بیماران مسن تر از 50 سال، یکی از دو نفر بود.

وی افزود: "درست همان موقع، رئیس بخش ریوی بیمارستان ما در نزدیکی اتاق من رد می شد - مردی که شخصاً در مبارزه با شیوع SARS شرکت داشت. من نتایج تحلیل را به او نشان دادم. او فقط نگاه كرد و بلافاصله گفت كه بسيار بد است."

سناتور دموکرات درباره شیوع احتمالی کرونا توسط آمریکا دست به افشاگری زد - اسپوتنیک ایران
سناتور دموکرات درباره شیوع احتمالی کرونا توسط آمریکا دست به افشاگری زد

پزشک آیفن بلافاصله از کشف خود به مدیریت بیمارستان خبر داد و عکسی از نتایج آنالیز را به یک پزشک آشنا از کلینیک دیگر ارسال کرد - آنها در یک موسسه پزشکی با هم تحصیل کرده بودند و آیفن اخیراً به او نوشت که تعداد بیشتری از بیماران تنفسی که به بازار غذاهای دریایی ووهان رفتند مبتلا شده و به بیمارستان منتقل می شوند. طی چند ساعت، تصویر مرتبط در گروه پیام های فوری چینی WeChat در بین گروه های پزشکی دیگر توزیع شد. به زودی شایعاتی درباره شیوع مجدد SARS توسط کاربران معمولی اینترنت مبادله شد. 

در عصر همان روز مدیریت بیمارستان به آیفن هشدار دادند كه اطلاعات در مورد این بیماری جدید نباید پخش شود، و تهدید كردند كه در غیر این صورت وی عهده دار پبامد این قضیه خواهد بود. او گفت: "من نمی توانستم تمام شب بخوابم." – به من این فکر خطور کرد که همه چیز دو طرف دارد. حتی اگر مساعی من عواقب منفی به همراه داشته باشد، هیچ مشکلی در یادآوری لزوم احتیات پزشکان ووهان در برابر خطر ابتلا به عفونت مرگبار نیست.  

صبح، مدیریت او را مورد توبیخ قرار داد. اگرچه او مقصر این امر اعلام شده بود، هشت پزشک دیگر نیز مجازات شدند که درباره عکس وی در WeChat بحث کردند. یکی از آنها چشم پزشک لی ونلیانگ بود که وی نیز در بیمارستان مرکزی ووهان مشغول به کار بود. یک ماه بعد رسانه ها نوشتند که وی دو بار به اداره پلیس احضار شده است و مجبور شده است سندی را امضا کند که در آن قول داده است که دیگر شایعات بی اساس را پخش نخواهد کرد." 

خانم آیفن به نزدیکان خود در مورد ظاهر شدن کرونا و توبیخ خود چیزی نگفت، اما به آنها هشدار داد که به مکانهای شلوغ نروند و درخیابان ماسک پزشکی بپوشند. در همان روز، مقامات چینی چند مورد از بیماری ذات الریه با منشا ناشناخته در ووهان را به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. این اولین تشخیص رسمی آن بود که این مشکل وجود دارد. این بیماری جدید هنوز حتی نامی هم نداشت و هیچ کس نمی توانست با اطمینان بگوید که چگونه انتقال یافته و چقدر خطرناک است.  

روز اول ژانویه، آیفن به کار خود بازگشت. موضوع تشخیص وجود عفونت فقط در صحبت های شخصی مجاز بود. علاوه بر این، مقامات پزشکان و پرستاران را ممنوع کرده اند که از وسایل و تجهیزات محافظ استفاده کنند تا بیماران دچار وحشت نشوند. آیفن به کارمندان خود گفت که ماسک خود را در زیر لباس مخفی کنند - او نمی توانست کاری بیشتر انجام دهد.

تنها در یک روز، هفت نفر دیگر با همان عفونت وارد بخش وی شدند. در ابتدا بسیاری از بیماران به نوعی با بازار غذاهای دریایی در ارتباط بودند اما به زودی چنین مواردی کمتر شد، افرادی که به آنجا نمی رفتند تیز مبتلا می شدند و بعضی اوقات خانواده های کامل در بیمارستان بستری می شدند.

آیفن  شروع به شک و تردید کرد که برخلاف روایت رسمی، ویروس جدید می تواند از طریق تماس مردم با همدیگرمنتقل شود. "بازار غذاهای دریایی در اول ژانویه بسته شد، چرا اگر مردم نتوانند یکدیگر را آلوده کنند، تعداد بیشتری بیمار وجود دارد؟"  او این سؤال را مطرح کرد. مدیریت بیمارستان حتی پس از بیمار شدن یکی از پرستاران در اورژانس از گوش دادن به او خودداری کرد. در جلسه اضطراری در تاریخ 16 ژانویه، پزشکان ووهان دوباره اطمینان دادند كه انتقال ویروس از شخص به شخص دیگر غیر ممکن است.

فقط مداخله آکادمیسین 83 ساله ژونگ نانشان، اپیدمی شناس مشهور چینی که در سال 2003  ویروس SARS را کشف کرد، توانسته است کاری کند تا مدیریت بیمارستان نظر خود را عوض کند. او به ووهان آمد و فوراً فهمید که این شهر در آستانه شیوع بیماری همه گیر است. در 19 ژانویه وی به خبرنگاران گفت كه عفونت كروناویروس جدید از فرد به فرد دیگر منتقل می شود. روز بعد، مقامات چین بلافاصله کلیه رویدادهای جمعی را در شهر ووهان و استان هوبئی لغو کردند، شدیدترین قرنطینه را وضع کرده و ورود و خروج را منع کردند و به ساخت بیمارستان های موقت برای بیماران مبتلا به COVID-19 دست زدند.  

چند ساعت قبل از قرنطینه شدن ووهان، آیفن با یک پزشک آشنا تماس بر قرار کرد و خواستار آن شد که اطلاعات وی بین آنها باقی بماند. او گفت: در 21 ژانویه، 1.523 نفر به بخش او آورده شده اند - سه برابر بیشتر از حد معمول و 655 نفر تب بالا داشتند و این فقط آغاز کاربود. در بیمارستان چنان تعداد مبتلایان بالا بود که آنها بایستی در راهروها قرار داده شوند. برخی قبل از رسیدن به بیمارستان در حال مرگ بودند.

این بیماری به پزشکان نیر رحم نمی کرد. در ژانویه و فوریه بیش از 200 کارمند بیمارستان مرکزی مبتلا شدند. در اواسط ماه مارس، برخی از آنها در شرایط وخیم قرار گرفتند و چهار نفر نیز جان باختند - از جمله چشم پزشک لی وینلیانگ. در اواخر ماه ژانویه، چند تن از مدیریت بیمارستان، همان افرادی که مانع از انتشار اطلاعات در مورد بروز عفونت جدید بودند، درگذشتند.

آیفن در مصاحبه مطبوعتی اعتراف كرد: "اگر می دانستم که در مرحله بعدی چه اتفاقی می افتد، حتی به توبیخ هم فکر نمی کردم." "من از آغار اپیدمی به همه کسانی که با آنها ملاقات کردم، به هرکسی که می توانستم می گفتم."

کارشناسان چینی تخمین می زنند که اگر قرنطینه در ووهان فقط یک هفته قبل اعلام شد، دو سوم افراد مبتلا سالم باقی می مانند. آغاز مبارزه فعال علیه شیوع بیماری در ماه ژانویه، تعداد عفونت ها در چین را 95 درصد کاهش می داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала