واکنش وزارت خارجه ایران به اولین تراکنش از طریق اینستکس

© Photo / The Ministry of Foreign Affairs of Iranسید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهران اولین معاملات از طریق ساحات را خوب اعلام کرده است و انتظار دارد این فرایند ادامه یابد.

به گزارش اسپوتنیک، عباس موسوی، سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه ایران اعلام نمود که تهران، اولین تراکنش از طریق مکانیزم تجاری اینستکس «ساحات» را خوب می‌داند ولی در انتظار عملیات دیگری است.

اولین معاملات از طریق «ساحات» روز 31 ماه مارس با دورزدن تحریم های آمریکا انجام شد و ایران کالاهای پزشکی را دریافت کرد.

موسوی در این خصوص گفت:«ایران در انتظار آن است که کشورهای اروپایی تعهدات دیگر خود را (در رابطه با معامله هسته‌ای) در عرصه های مختلف از جمله بانکی، انرژتیک، حمل و نقل و دیگر مواردی که تعامل می تواند از طریق اینستکس صورت گیرد،به انجام برسانند. آغاز کار این مکانیزم، نشانه خوبی است».

ایران - اسپوتنیک ایران
ساحات برای حمایت از تبادلات تجاری

به گفته وی آغاز کار مکانیزم « ساحات» یک نوع ابزار است که کشورهای اروپایی برای اجرای  معاملات پس از خروج آمریکا از «برجام» ایجاد کرده‌اند. کشورهای اروپایی، فرانسه، آلمان، بریتانیا تصمیم ایجاد مکانیم مشترک محاسبات با ایران «اینستکس» را برای جبران ضررهای ایران از تحریم های مکمل آمریکا علیه ایران اتخاذ کردند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала