مقررات منع آمد و شد در کردستان عراق برای مقابله با کرونا

© AP Photo / Hadi Mizbanمقررات منع آمد وشد در کردستان عراق برای مقابله با کرونا
مقررات منع آمد وشد در کردستان عراق برای مقابله با کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منطقه کردستان عراق به منظور مقابله با شیوع کرونا، مقررات منع آمد و شد سراسری به مدت 48 ساعت وضع کرد.

وزارت داخلی دولت منطقه کردستان عراق طی بیانیه‌ای از وضع مقررات منع آمدوشد طی ۴۸ ساعت در چارچوب اقدامات پیشگیرانه در شیوع ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، در این بیانیه که روز جمعه منتشر شد، آمده است که از روز شنبه (امروز ۴ آوریل)، به مدت ۴۸ ساعت مقررات منع آمد و شد کلی اجرایی می‌شود و این قانون مشمول کلیه نیروهای امنیتی، ارتش، پلیس و کارمندان وزارت بهداشت و عابران پیاده نیز می‌شود.

این نخستین‌بار است که در منطقه کردستان عراق، قانون منع آمد و شد برای عابران پیاده اجرا می‌شود.

عراق 5 گذرگاه مرزی با ایران را بخاطر کرونا ویروس بست - اسپوتنیک ایران
عراق 5 گذرگاه مرزی با ایران را بخاطر کرونا ویروس بست

وزارت داخلی منطقه کردستان عراق اعلام کرد: این تصمیم شامل نیروهای آسایش (امنیت داخلی)، پلیس، پیشمرگه، و ارتش فدرال نیز می‌شود آنها مجاز به استفاده از خودرو برای تردد نیستند و تنها نیروهایی که در حال ماموریت هستند از این تصمیم مستثنی هستند و هر کس از این امر تخلف کند، به صورت قانونی بازخواست خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: پزشکان و کارمندان وزارت بهداشت نیز اجازه تردد با خودرو را ندارند و تنها نیروهایی که باید در شیفت کاری خود حضور یابند با داشتن مجوزهای رسمی، از این امر مستثنی هستند در غیر این صورت قانونا بازخواست خواهند شد.

بر اساس این بیانیه، ممنوعیت تردد خودروها در منطقه کردستان تا دهم آوریل جاری ادامه خواهد داشت.

پیشتر، وزارت بهداشت منطقه کردستان از ابتلای ۲۰۸ نفر در این منطقه به کرونا خبر داده بود که از این تعداد دو نفر جا باختند و ۶۲ نفر بهبود یافتند.

وزارت بهداشت عراق نیز اعلام کرده است که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ نفر دیگر به این ویروس مبتلا شده اند و اکنون شمار مبتلایان به این ویروس در عراق ۸۲۰ نفر است و شمار جان‌باختگان هنوز ۵۴ نفر است.

نوع جدید کرونا ویروس در اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین گسترش پیدا کرد ابتدا مقامات چین از شیوع نوعی از ذات الریه با منشا ناشناخته خبر دادند اما  دیرتر کارشناسان  به این نتیجه رسیدند که عامل ایجاد کننده آن  یک ویروس جدید از نوع کرونا است. سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس اعلام کرده نوع جدید کرونا ویروس یک بیماری همه گیر شده است. اکنون با گذشت حدود سه ماه ، میزان شیوع این ویروس در چین کاهش یافته اما این بیماری هولناک به کشورهای دیگر رخنه کرده است. در ایران و دیگر کشورها از مردم خواسته شده است که برای جلوگیری از گسترش این بیماری به مدت دو هفته در خانه بمانند .

این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان منتقل شود. دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط تا حدود 14  روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی دربدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала