گزارش و تحلیل

تعلل آمریکا در مهار کرونا؛ حنای بعد عروسی

© REUTERS / Steve Marcusکرونا و آمریکا؛ هجوم ویروس و مهار دیرهنگام آمریکا
کرونا و آمریکا؛ هجوم ویروس و مهار دیرهنگام آمریکا   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود 200 هزار مبتلا و 3 هزار مرگ بر اثر پاندمی کووید-19، چنین است نتیجه شیوع این ویروس در آمریکا.

اسپوتنیک - بر خلاف ادعاهای دونالد ترامپ، مقامات آن کشور نمی توانند با شیوع کرونا بطور ثمربخش مقابله کنند، و سیستم پزشکی آن برای درمان صدها هزار بیمار سازگار نیست. آمریکایی ها همواره در خط مقدم مبارزه با بیماری های همه گیر جهانی موفق بوده اند. شیوع بیماریهای SARS ،Zika  و تب ابولا، هر چند که  ایالات متحده را تحت تأثیر قرار دادند، امنیت ملی آن را تهدید نکردند.

 به گفته  آندرس فوگ راسموسن دبیرکل سابق ناتو، آمریکا توسط "کانادا و مکزیک همسایگان دوست و دو اقیانوس  بصورت مطمئن "احاطه شده است". ایالات متحده چندین دهه است که هم با دشمنان واقعی و هم با ویروس ها یک میدان نبرد نبوده است و اکنون که تهدید از درون وارد می شود، این کشور به سادگی نمی داند چه کار کند.

تعداد 3873 نفر در آمریکا از کرونا در گذشته اند  - اسپوتنیک ایران
تعداد 3873 نفر در آمریکا از کرونا در گذشته اند

از 22 ژانویه، هنگامی که اولین بیمار کرونا ثبت شد  و تا اواسط ماه مارس، در حالی که کمتر از صد مرگ در آن وجود داشت، ترامپ اطمینان داد: همه چیز تحت کنترل است، خطر ابتلا به عفونت کم است و به محض گرم شدن هوا ویروس عقب نشینی می کند. و دو هفته پیش، وی گفت: "این پاندمی است. من می دانستم که این بیماری همه گیر است و  مدتها پیش شما بایستی کارهای پیشگیرانه را انجام می دادید، فقط  به کشورهای دیگر نگاه کنید."

امروز، ایالات متحده از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در مکان اول در جهان قرار دارد: 163 و نیم هزار نفر. تعداد قربانیان - بیش از سه هزار نفر. نیویورک به کانون اصلی این بیماری همه گیر تبدیل شد و مقامات در طی چند روز انگشت شمار کنترل اوضاع را از دست دادند.

قیمت تاخیر

به گفته برخی کارشناسان آمریکایی، واشنگتن شش هفته از دست داد. تهیه تست ها، ماسک ها، لباس های محافظ برای پزشکان، سفارش و خرید دستگاه های تنفس مصنوعی امکان پذیر بود. این کار انجام نشد. حتی در حال حاضر هم، مقامات، بحرانی بودن کمبود تجهیزات پزشکی را قبول ندارند. وقتی اندرو کوومو، فرماندار ایالت نیویورک، گفت که منطقه وی به حداقل 30 هزار دستگاه این نوع نیاز دارد، ترامپ باور نکرد.

جیکوب بلاس، ساکن ایالات متحده که بیست سال در چهار سازمان بهداشت و درمان غیرانتفاعی کار کرده است، به اسپوتنیک گفت: "این همچنین تقصیر مدیریت دولت باراک اوباما و جورج دبلیو بوش است. وی افزود: هیچ کدام از این تیم ها برای شیوع اپیدمی کرونا آماده نشده بودند. با این وجود، رئیس جمهور فعلی، اوضاع را وخیم تر کرده است. در سال 2018، "تیم کنترل بیماری های واگیر" ایجاد شده توسط اوباما منحل شد. ترامپ معتقد بود كه در صورت لزوم یرای استخدام افراد دیگر مشكلی نخواهد بود.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا از کرونا ویروس درگذشت - اسپوتنیک ایران
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا از کرونا ویروس درگذشت

هر بیمار مراقب خودش  

یکی دیگر از عوامل منفی - شکاف در جامعه آمریکا، نه تنها شکاف سیاسی بلکه در بخش مراقبت های بهداشتی است. جیکوب بلاس می گوید: "علت اصلی بحران فقدان  سیستم پزشکی یکپارچه است: همه بیمارستان ها به خودی خود هستند."

اکثریت قریب به اتفاق بیمارستان ها در ایالات متحده خصوصی هستند و به هیچ وجه وابسته به مقام های ایالتی یا همدیگر نیستند. شبکه های بزرگ وجود دارد، بیمارستان های محلی کوچک نیز هست. این در حالی است که در شرایط کمبود عمومی تختخواب ، لوازم  و تجهیزات حفاظتی و پزشکی آنها به رژیمی تحت عنوان "هر بیمار مراقب خودش" روی می آورند و سعی دارند لوازم مفقود شده را به تنهایی تهیه کنند. با تاسف   می توان گفت که همه بیمارستان ها با درخواست برای دستگاه های تنفسی مفقود شده، ماسک، لباس و تست ها از به یک کارخانه مراجعه می کنند.

به این ترتیب، برخی بیمارستان ها به قدری کوچک هستند که راهی برای مراجعه به ارائه دهنده خدمات ندارند. به دلیل کمبود بودجه، آنها نزدیک به تعطیل هستند. رئیس جمهور به شرکت جنرال موتورز دستور داد كه دستگاه های تنفسی بیشتری تولید كند. با این حال، منابع به خبرنگاران گفتند که این شرکت هنوز هیچ دستور رسمی مربوطه را دریافت نکرده است.

خدمات پزشکی برای همگان نیست

یکی دیگر از نقاط آسیب پذیر بهداشت آمریکایی که دائماً بحث های سیاسی را بر می انگیزد، سیستم بیمه است. برای خیلی ها دسترسی به سرویس پزشکی مشکل است و وقوع پاندمی این مساله را نمایان کرد. آمریکایی ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد: گروه اول - شهروندان ثروتمندی هستند که بیمه می خرند. این آمریکایی به طور متوسط 440 دلار در ماه برای بیمه شخصی و حدود  1168 دلار برای بیمه خانواده پرداخت می کند.

اهداء کیت تشخیص کرونا از ایران به مردم آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اهداء کیت تشخیص کرونا از ایران به مردم آمریکا

دسته دوم عبارت از قشر فقیر است. افرادی که زیر خط فقر زندگی می کنند، آنها حق بیمه پزشکی Medicaid را دارند. این خدمات مراقبت رایگان یا کم هزینه را برای میلیون ها آمریکایی فراهم می کند.

آسیب پذیرترین افراد در وضعیت فعلی 27.5 میلیون آمریکایی هستند که اصلاً بیمه ندارند. به عبارت دیگر، 8.5 درصد از جمعیت آمریکا حق استفاده از خدمات پزشکی را ندارند. البته آنها می توانند به اورژانس بیایند و در صف قرار گیرند اما این امر هیچ چیزی را برایشان تضمین نمی کند.

برای این گروه بود که به اصطلاح اوباماکیار - اصلاحات بهداشتی در نظر گرفته شده بود. تا 95 درصد از شهروندان کشور باید بیمه درمانی دریافت می کردند. کنگره اصلاحات پزشکی را در سال 2010 تصویب کرد، اما در مورد قانونی بودن آن مدتها است که بحث می کنند. این کار توام با هزینه های خیلی بالا بود. در نتیجه، دونالد ترامپ پس از اشغال   مقام در سال 2017 ، روند لغو اوباماکیار را آغاز کرد. در دسامبر سال 2018 ، دادگاه فدرال فورت ورث تگزاس آن اصلاحات را غیرقانونی اعلام نمود. همچنین در آمریکا شهروندان بالای 65 سال وجود دارند که می توانند پول بیمه درمانی را پرداخت کنند. هزینه آن هر ماه حدود 250 دلار است، این مبلغ از حقوق بازنشستگی کسر می شود، اما تمام هزینه های پزشکی را پوشش نمی دهد.

شمار تلفات کرونا در آمریکا می‌تواند به ۲۰۰ هزار نفر برسد - اسپوتنیک ایران
شمار تلفات کرونا در آمریکا می‌تواند به ۲۰۰ هزار نفر برسد

هم صحبت اسپوتنیک ادامه داد: "من ماهانه 120 دلار اضافی پرداخت می کنم. بنابراین، در سال های اخیر من دو عمل روی بازوی من انجام داده ام، دو عمل روی چشم و یکی روی قلبم. فقط آخرین عملم بیش از 50 هزار دلار هزینه دارد، اما من یک سنت هم ندادم. من سه روز بصورت رایگان در بیمارستان بودم، اگرچه در غیر این صورت هزینه بستری شدن من سه تا پنج هزار دلار می بود.

علاوه بر این، من 30 دلار هر ماه بسته بیمه دیگر را برای خرید دارو نیز دارم.

همصحبت ما گفت که او بسیار خوش شانس تر از بسیاری از هموطنان است: برای 350 دلار در ماه ، دیگر برایش لازم نیست که نگران هزینه درمان باشد. با این حال، در مورد میلیون ها نفر آمریکایی که قادر به پرداخت حتی بیمه ابتدایی نیستند، می شود گفت که آنها مانند دولت کشور شان نمی دانند که اگر صورتحساب بیمارستان را دریافت کنند، چکار کنند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала