امکان وجود آب زیر سطح پلوتون

© AP Photo / NASAامکان وجود آب زیر سطح پلوتون
امکان وجود آب زیر سطح پلوتون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاره پلوتون ممکن است یک اقیانوس زیرزمینی داشته باشد.

به گزارش  اسپوتنیک، طبق یک مطالعه جدید، آب مایع حتی می تواند در انتهای منظومه شمسی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در در پلوتون - در اعماق زمین.

تجزیه و تحلیل تصاویر به دست آمده از فضاپیمای New Horizons ناسا نشان داد که در سیاره کوتوله پلوتون هنگام شکل گیری در 4.5 میلیارد سال پیش  یک اقیانوس زیرزمینی وجود داشته است. این اقیانوس می تواند توسط یک هسته سنگی احاطه شده باشد.

عکس رنگی جدید پلوتون - اسپوتنیک ایران
کوه های پلوتون

اگر این واقعیت داشته باشد، آنگاه اقیانوسها حتی در حاشیه منظومه شمسی نیز می توانند یک اتفاق عادی باشند. در آنها حتی ممکن است زندگی وجود داشته باشند. دانشمند سیاره شناس، ادین دنتون، از دانشگاه پوردو در ایالات متحده می گوید این ممکن است "درک ما از کمربند کویپر را تغییر دهد."

علیرغم فاصله زیاد تا خورشید، تقریباً برابر با 6 میلیارد کیلومتر، آب مایع در زیر یخ روی پلوتون وجود دارد: New Horizons با عبور از کمربند کوپر در سال 2015 ، علائم مهمی را از آن کشف کرد.

دانشمند کارور بیرسون از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز دو سناریو را مورد بررسی قرار داد. اگر پلوتون "شروع سرما" داشته باشد، ابتدا آب زیر سطح آن یخ زده می شود و سپس تحت تأثیر گرما از پوسیدگی عناصر رادیواکتیو در هسته سیاره کوتوله شروع به ذوب می کند، پس از آن دوباره یخ می زند. در این سناریو، بیرسون انتظار داشت كه بر روی سطح یخی پلوتون، شاهد ترک ها و موج دار بودن آنها باشد - اینها اثری از انقباض آن به دلیل یخ زدگی و گسترش به دلیل ذوب یخ، كوهها و دره ها می باشد.

سناریوی دوم بیرسون "شروع گرم" را برای پلوتون توضیح می دهد. اقیانوس از ابتدا مایع بوده است و سپس به تدریج منجمد شده. در این حالت، فقط ترک هایی روی سطح قابل مشاهده خواهند بود - تنگه هایی که هنگام انجماد و بر این اساس فشرده سازی تشکیل می شوند. و این دقیقاً همان چیزی است که بیرسون و همکارانش در تصاویر گرفته شده توسط New Horizons مشاهده کردند - اقیانوس مایع پلوتون تقریبا به اندازه خود سیاره کوتوله قدیمی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала