گزارش و تحلیل

هدیه ترامپ به ایران در زمان بحران و همه گیری جهانی کرونا

© REUTERS / Jonathan Ernstهدیه ترامپ به ایران در زمان شیوع جهانی کرونا
هدیه ترامپ به ایران در زمان شیوع جهانی کرونا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حال حاضر همه کشورها به خاطر همه گیری جهانی کرونا برای مقابله با این ویروس متحد می شوند.

در حال حاضر همه کشورها به خاطر همه گیری جهانی کرونا برای مقابله با این ویروس متحد می شوند و تا حد امکان به همدیگر مخصوصا به کشورهایی که بر اثر کرونا دچار آسیب شده اند کمک می کنند. ایران یکی از کشورهایی است که کرونا بیشترین آسیب را به آن وارد کرده است و اکنون برای مقابله با این ویروس، نیاز مبرم به کمک های بین المللی بشردوستانه و خرید دارو و تجهیزات پزشکی دارد. در این بین ایالات متحده تصمیم گرفت تا به ایران کمک کند- آنها 5 شخص و 15 شرکت را در لیست مجازاتهای ضد ایرانی خود وارد كردند. وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام کرد: شهروندان ایرانی که تحت تحریم قرار گرفته اند با نیروهای ویژه سپاه قدس در ارتباط هستند. ورود به لیست سیاه به معنای مسدود کردن دارایی های احتمالی آنها در ایالات متحده و منع شهروندان یا شرکت های آمریکایی از انجام تجارت با آنها است.

در رابطه با اینکه چرا آمریکا در این شرایط سخت از اصول اخلاقی خارج می شود و مانع از دریافت کمک و تجهیزات پزشکی با استفاده از تحریم ها می شود با دکتر سید محمد مرندی، رئیس گروه مطالعات آمریکا، استاد دانشکده زبان‌ و ادبیات خارجی دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم.

چرا آمریکا در شرایطی که کشورها نیاز دارند برای غلبه به کرونا با یکدیگر همکاری داشته باشند، با تحریم های خود مانع از شکل گیری تلاش جهانی برای غلبه بر این ویروس می شود؟

نماینده فرانسه: تحریم های اقتصادی علیه روسیه و ایران را باید فورا برداشت - اسپوتنیک ایران
نماینده فرانسه: تحریم های اقتصادی علیه روسیه و ایران را باید فورا برداشت

آمریکایی ها در این سالها هم در زمان اوباما و هم در زمان ترامپ تحریم هایشان متوجه مردم بوده است و تلاش داشتند که مردم را تحت فشار قرار دهند و بر اثر تحریم ها کشته شوند. هم در زمان اوباما و هم ترامپ وقتی که سیستم های بانکی را مسدود کردند و شرکت هایی دارویی، بیمه ها و کشتیرانی ها را وادار کردند تا با ایران کار نکنند، حدس آنها این بود که اقتصاد ایران را متزلزل کنند و زندگی مردم از بین برود و مردم از در دسترس نبودن دارو بمیرند. این خیلی شفاف و روشن است. البته ترامپ اکنون تحریم ها را شدیدتر نسبت به قبل کرده است و خوب طبیعتا در این دوران ها افرادی در ایران می مردند. گاها به خاطر مشکلات مالی دولت و گاها به خاطر مسدود بودن شبکه بانکی که دارو دیر می رسید یا مواد اولیه داروها دیر می رسید بنابراین تولیدات داخل کفاف نمی کرد و به همین خاطر یک عده ای متاسفانه فوت می شدند. این همیشه در چارچوب احکام آمریکا بوده است و چیز جدیدی نیست. اکنون تعداد افرادی که به خاطر خباثت آمریکا کشته می شوند بیشتر از گذشته است. وقتی که آمریکایی ها با تحریم تلاش می کنند که ویروس کرونا گسترش پیدا کند این به ایران محدود نمی شود زیرا که ویروس مرز نمی شناسد و بنابراین این ویروس ها به خارج از مرز نیز منتشر می شوند و دولت آمریکا با این کار نه تنها تلاش می کند مردم ایران را به کشتن دهد بلکه مردم دیگر کشورها را هم مورد تهدید قرار می دهد.

درباره جزییات بیشتر نیز با دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان (پیوسته) و دانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم.

افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران در شرایط کنونی با چه هدفی انجام می شود؟

تحریم ها علیه ایران برای سلامت جهان باید برداشته شود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریم ها علیه ایران برای سلامت جهان باید برداشته شود

در این شرایط که اکنون ایران با آن دست و پنجه نرم می کند، آمریکا نه تنها تحریم های قبلی خود را کاهش نداده بلکه در همین چند هفته ای هم که کرونا در همه جای دنیا منجمله ایران گسترش پیدا کرده است، علیه ایران افزایش تحریم هم داشته است. نیویورک تایمز نیز در گزارشی درباره گفتگوی تلفنی آقای پمپئو با وزرای گروه 7 نوشته که وی تاکید کرده که آمریکا تحریم هایی را اعمال خواهد کرد و علاوه بر آن به تهدید آن آندسته از کشورهایی که تمایل داشتند تحریم های ایران را کاهش دهند و یا متوقف کنند پرداخته و گفته که دولت آمریکا با آنها برخورد خواهد کرد. اکنون وضعیت بدتر هم شده است و اکنون آمریکا از سطح تحریم های علیه ایران که پیشتر گسترده تر هم بود، فراتر رفته است. اگر بخواهیم بگوییم چرا آمریکا در این شرایط چنین رفتار می کند، می توانیم بگوییم که در آمریکا چیزی به نام اخلاق وجود ندارد و اگر درباره حقوق بشر زیاد صحبت می کنند در عمل کوچکترین توجهی به مسائل مرتبط با حقوق بشر ندارند و این فقط مربوط به کشورهای خارجی نیست. شما می توانید وضعیت برخورد با کرونا را در خود آمریکا ببینید که آقای ترامپ نگران کاهش احتمالی ثروت ثروتمندان بر اثر کرونا است. اکنون در همه جای دنیا گفته می شود که برای جلوگیری از گسترش کرونا باید فاصله ها در اجتماع رعایت شود ولی ترامپ قصد دارد تا چند هفته دیگر مردم همانند قبل از شیوع کرونا سرکار حاضر شوند. این رفتارها نشان می دهد حالتی که در دولت آمریکا است فقط به افراد کشورهای دیگر صدمه نمی زند و به مردم خود آمریکا هم صدمه می زند. این سیاست آمریکا است و نتیجه این سیاست آمریکا این می شود که دیگر کسی در دنیا شعارهای آمریکا در زمینه حقوق بشر را قاعدتا نباید باور کند.

کشورهای دنیا چه اقدامی می توانند انجام دهند؟

تحریم های یکجانبه آمریکا غیر قانونی است. قطعنامه 2231 شورای امنیت کشورهای دنیا را از ایجاد اخلال در تجارت با ایران منع می کند و آمریکایی ها نه تنها خودشان در تجارت با ایران اخلال ایجاد کرده اند بلکه کشورهای دیگر را هم که می خواهند با ایران تجارت کنند را به خاطر اجرای قطعنامه سازمان ملل تنبیه می کنند. به خاطر غیر قانونی بودن تحریم های آمریکا کشورها نباید به درخواست های غیر قانونی آمریکا توجه کنند و حداقل در این دوره بحران کرونا سعی کنند تنها قطعنامه های سازمان ملل را اجرا کنند و بی توجه باشند به درخواست های آمریکا. این درخواست های آمریکا به شرکت های واقع در کشورهای دیگر هم صدمه وارد می کند و آنها باید با این درخواست ها مخالفت کنند زیرا استقلال دیگر کشورها را زیر سوال می برد آنها ملزم به اجرای قوانین آمریکا نیستند و علاوه بر آن ایران کشوری است با جمعیت 80 میلیونی و ارتباط اقتصادی با ایران مخصوصا در شرایط رکود فعلی برای خیلی از کشورها می تواند بسیار مفید باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала