گزارش و تحلیل

مبارزه ایران با مواد مخدر و کرونا تحت تاثیر تحریم های آمریکا

© AFP 2023 / Carlos Barriaمبارزه ایران با مواد مخدر و کرونا تحت تاثیر تحریم های آمریکا
مبارزه ایران با مواد مخدر و کرونا تحت تاثیر تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران با مواد مخدر و کرونا ویروس در سایه تحریم های آمریکا همزمان به مبارزه می پردازد تا بتواند از هر دو بیماری رهایی بیابد.

اسپوتنیک - کرونا ویروس (کووید-۱۹) پس از انتشار در ووهان چین با سرعت مرزهای جغرافیایی دنیا را درنوردید و حدود ۱۸۰ کشور را در پنج قاره جهان یکی پس از دیگری به تسخیر خود درآورد . سازمان جهانی بهداشت در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ شیوع بیماری را همه گیری جهانی اعلام کرد. تعداد مبتلایان از مرز ۳۵۰ هزار نفر گذشته است .بیماری بی رحم و کشنده ای که تا کنون جان بیش از۱۵ هزار نفر را در مناطق مختلف جهان از جمله چین، ایران، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا و ... گرفته و هر لحظه به آمار قربانیان آن افزوده می شود.

اقدامات دولت ایران برای مقابله با کرونا و پیامد های آن  - اسپوتنیک ایران
اقدامات دولت ایران برای مقابله با کرونا و پیامد های آن

اما ایران بعد از چین از اولین کشورهایی بود که انتشار ویروس کرونا در آن با رشد فراینده ای روبرو گردید. وضعیت این بیماری در ایران به گونه دیگری رقم خورده است. شمار مبتلایان از ۲۳ هزارنفر فراتر رفته و تعداد جانباختگان به بیش از ۱۸۰۰ نفر رسیده است. تلاش زیادی برای مهار کروناویروس در حال انجام است.

نظام سلامت و‌درمان در ایران بسیار توانمند است و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت با حضور در ایران بر توانمندی و ثمر بخش بودن اقدامات به عمل آمده صحه گذاشتند. با این حال باید اذعان داشت که به دلیل تحریم های شدید دولت آمریکا و کارشکنی این کشور در دسترسی ج.ا.ا به دارو و تجهیزات پزشکی، حتی کمکهای بشردوستانه به سختی به ایران می رسند از اینرو این همه گیری به بروز فاجعه انسانی در ایران منجر گردیده است.

کروناویروس هر روز ده ها قربانی می گیرد از مقامات دولتی گرفته تا پزشکان و پرستاران و افراد دیگر حتی تعدادی از قربانیان کارکنان پلیس می باشند.

نیروهایی که نمی توانند به «کمپین در خانه بمانیم» که برای قطع زنجیره کروناویروس به راه افتاده جواب مثبت بدهند؛ چرا که مجبورند برای تامین نظم و‌ امنیت شهروندان و مبارزه با باندهای تبهکار در همه جا غیر از منازل خود باشند و همین امر سبب آسیب پذیر بودن آنان در مقابل ویروس بی رحم کرونا می گردد. این افراد در این شرایط سخت همزمان باید از ترانزیت محموله های سنگین مواد مخدر که قربانیان آن در جهان کمتر از این ویروس کشنده نیست توسط قاچاقچیان مسلح و مافیای جهانی مواد مخدر جلوگیری نمایند.

آمریکا با نفوذ در سازمان های بین المللی به جهان لطمه میزند - اسپوتنیک ایران
آمریکا با نفوذ در سازمان های بین المللی به جهان لطمه میزند

بنا به گزارشهای رسمی دفتر مقابله با مواد مخدر و‌ جرم‌ سازمان ملل متحد (UNODC) کشور افغانستان بزرگترین کانون تولید مواد مخدر تریاک و‌هرویین در جهان بشمار می رود. بر این اساس در سال ۲۰۱۷ مقدار ۳۲۸ هکتار از اراضی افغانستان زیر کشت خشخاش بوده است (۷۸٪از کل سطح زیر کشت خشخاش در جهان).

جالب است بدانید که قبل از حضور نظامی نیروهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا سطح زیر کشت خشخاش در این کشور در سال ۲۰۰۱ فقط ۸۰۰۰ هکتار بوده است و در حالیکه مبارزه با مواد مخدر دومین اولویت نیروهای مذکور بعد از تروریسم بوده ،سطح زیر کشت و تولید مواد مخدر در سالهای اخیر به بیش از ۴۰ برابر رسیده است!

مسیر موسوم به بالکان کوتاه ترین و مستقیم ترین مسیر زمینی برای ترانزیت مواد مخدر از جمله هرویین تولیدی در افغانستان به بازار بزرگ مصرف اروپاست. برابر آخرین گزارش منتشره توسط اعلام مرکز نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد اروپا (EMCDDA) گردش مالی فروش مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ تنها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۳۰ میلیارد یورو بوده است. ایران با مرزهای طولانی خود در ابتدای این مسیر واقع شده که در عین حال مهمترین و بزرگترین سد و مانع بشمار می رود. جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته برای کنترل مرزهای شرقی خود و در شرایط تحریم سالانه میلیونها دلار هزینه و اقدامات بازدارنده ای نظیر حفر کانال، احداث دیوار، نصب سیم خار دارو... و هوشمندسازی مرز انجام داده است.

سفیر ایران در روسیه: آسیب تحریم‌های آمریکا به مردم ایران غیرقابل انکار است - اسپوتنیک ایران
سفیر ایران در روسیه: آسیب تحریم‌های آمریکا به مردم ایران غیرقابل انکار است

با اینکه مقصد عمده محوله های مواد مخدر ورودی، نه ایران بلکه بازارهای بزرگ پرسود در دیگر مناطق جهان و از جمله اروپاست، اما ج.ا.ا با جدیت و اهتمام کامل پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا گردیده است. در این راه بین شهروندان ایران و شهروندان دیگر کشورها فرقی گذاشته نمی شود چرا که بر اساس آموزه های دینی نجات جان یک نفر نجات جان همه انسانهاست. این در حالیست که تحریمهای شدید آمریکا مانع از دریافت تجهیزات و‌فن آوری های نوین مربوط به کنترل مرز و موادمخدر گردیده است! با وجود این نیروهای امنیتی انتظامی ج.ا.ا با کشف بیش از ۸۱۴ تن انواع مواد مخدر از جمله ۱۷۴۱۴ کیلوگرم هرویین سعی در جلوگیری ورود این مواد هستند.

سال ۲۰۱۹ بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر جهان را به خود اختصاص داده اند. ارزش این اقدامات زمانی مشخص می گردد که ما بدانیم این حجم‌ مواد مخدر در صورت ورود می تواند سبب اعتیاد هزاران و بلکه میلیونها نفر به این مواد افیونی و نهایتا به کام مرگ کشاندن آنها را در کشورهای مقصد بهمراه داشته باشد. بدیهی است همه این موفقیت ها در سایه تحریمهای ظالمانه آمریکا اتفاق افتاده است.

تعداد امضاها زیر تومار درخواست لغو ‌تحریم‌های آمریکا علیه ایران رو به افزایش است - اسپوتنیک ایران
تعداد امضاها زیر تومار درخواست لغو ‌تحریم‌های آمریکا علیه ایران رو به افزایش است

مسئولان و نیروهای امنیتی انتظامی ج.ا.ا در هر شرایطی از جمله همه گیری کرونا ویروس مصمم به تداوم مبارزه بی امان خود با این تجارت مرگبار و حفظ توان خود برای جلوگیری از ترانزیت صدها تن مواد مخدر به دیگر کشورها می باشند. آنچه مسلم است همه دولتها و‌ جامعه بشری در مقابل تهدیدات جهانی خواه بلای مواد مخدر باشد و‌ خواه کرونا ویروس تعهد و‌ مسئولیت مشترک دارند و‌ تنها با همکاری های ثمربخش و تلاش مشترک توام با مسئولیت پذیری همگانی می توانند بر این تهدیدات فایق آیند.

بدیهی است رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ج.ا.ا ،برای دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی و کمک های بشردوستانه، بر توان دولت و ملت این کشور برای مقابله با تهدیدات مورد بحث بویژه کرونا ویروس افزوده و آثار زیان بار این بیماری را به حداقل خواهد رساند. به امید غلبه جامعه جهانی بر کرونا ویروس، جهانی عاری از مواد مخدر و عدم‌ استفاده‌ از حربه تحریم علیه ملتها.

نویسنده: فریدون نصیری کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و‌ نماینده رسمی نیروی انتظامی ج.ا.ا در فدراسیون روسیه

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала